Bottas zvítězil poprvé od Velké ceny Ázerbájdžánu. Letos slavil potřetí, celkově již pošesté. Byl to hladký triumf. Kromě krátkého úseku po výměně pneumatik si Fin držel první místo a žádný ze soupeřů se mu ani nepřiblížil.
Bottas nemohl po závodě komentovat žádný dramatický moment, ty se ho totiž v japonské Velké ceně netýkaly. „Měl jsem skvělý start, povedlo se mi dostat před Sebastiana a potom jsem jel podle plánu, měl závod pod kontrolou a bylo to možná až nečekaně hladké.“
Od startu postupně svým soupeřům ujížděl a poté si držel konstantní náskok těsně nad deset vteřin. Byl viditelně rád, že oslavy týmového titulu, které ještě před vyhlašováním vítězů vypukly v boxech Mercedesu, mohl doplnit vítězstvím. „Šestý titul v řadě je imponující, všichni v továrně odvádějí skvělou práci a děkuji jim. Doufám, že další triumfy ještě přibudou. Tohle je jeden z nejlepších týmů, který kdy ve formuli 1 závodil.“
Německá stáj měla dobře spočítáno, že k zisku Poháru konstruktérů již čtyři závody před koncem sezony musí v Suzuce porazit Ferrari o čtrnáct bodů. To se díky nepovedenému vystoupení Charlese Leclerca, který se po kolizi probíjel po startu z poslední příčky, povedlo. Monačan dokončil závod na sedmém místě a Mercedes bral hned o sedmnáct bodů víc.
Mercedes byl blízko dalšího double, tedy zisku prvního i druhého místa, ale Hamilton se nedokázal probít před Vettela. V závěru ho sice na mnohem méně opotřebované sadě pneumatik dojel, předstihnout ho však nedokázal. Čtyřnásobný mistr světa dokázal naplno na cílové rovince využívat síly svého motoru ferrrari a úřadujícího šampiona před sebe nepustil. Ten byl také v cíli hodně zklamaný.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Jsem velmi šťastný za tým, šestý titul je úžasný. Jinak to ale dnes úplně nebyl můj den, to je celé,“ uvedl v Suzuce nečekaně stručný Lewis Hamilton. „V závodě jsem dřel do poslední chvíle, snažil se dostat dopředu, ale nevyšlo to. Nemyslím si však, že bych byl pomalejší než Valtteri.“
Celkem nabroušený Hamilton reagoval zajímavě na dotaz, zda tým Mercedes, když je o Poháru konstruktérů rozhodnuto, nyní nechá svoje jezdce proti sobě závodit. „My spolu ale závodíme,“ odpověděl moderátorovi diskuze, kterým byl na japonském okruhu bývalý jezdec formule 1 Paul di Resta.
To Vettel se k mikrofonu postavil na mnohem pozitivnější vlně. Není divu, na vítězství nemohl pomýšlet ani vteřinu, zbyl mu boj o druhé místo a ten vyhrál. „Na startu to byla moje chyba a potom jsem musel hrát s tím, co mi zůstalo,“ připomněl chybu na startovním roštu, která ho připravila o vedení z kvalifikace. Byl nedočkavý a povolil spojku příliš brzo. Jeho vůz se pohnul dřív, než zhasla červená světla, a tak musel opět zastavit. Stihl to sice ještě ve vymezeném startovním bloku, takže nedostal penalizaci, nicméně se připravil o cenné setiny sekundy.
„Auto jelo dobře, ale Valtteri vpředu doslova letěl a neměl jsem bohužel proti němu šanci. Ale myslím, že bych nevyhrál ani v případě, pokud bych start nepokazil. Když stojíte ve strategickém boji sám proti dvěma soupeřům, většinou nemáte šanci,“ počítá Vettel, že v Suzuce, kde od roku 2014 vyhrává pouze Mercedes, by neměl nárok. Sám zde naposledy triumfoval o rok dřív, to ale ještě seděl za volantem vozu Red Bull.
Start = průšvih Ferrari
Když v neděli ráno v kvalifikaci, odložené kvůli hrozbě tajfunu Hagibis, vybojoval tým Ferrari dvě první místa na startu, radost „rudých“ v boxech byla obrovská. Už vzhledem k výsledkům tréninků, jimž vládl Mercedes, nikdo jejich vítězství moc nečekal.
Italská extáze však vydržela pouze několik hodin, hned na startu Velké ceny Japonska se naděje na vítězství opět vytratily. Vettel zazmatkoval a ani Leclerc nevyrazil vpřed zrovna na sto procent. Proto se dostal v první zatáčce do střetu s Maxem Verstappenem, který se prohnal kolem Hamiltona a chtěl ještě víc.
Monačan bránil třetí pozici tak vehementně, že neudržel v zatáčce stopu a bokem svého ferrari šťouchl do red bullu Verstappena. „Tak ho snad potrestají, ne? Vždyť to byla jasně jeho chyba,“ vyzvídal ve vysílačce Verstappen, který se po smyku a výletu mimo trať propadl na poslední místo. Navíc s poškozeným monopostem. Sportovní komisaři Leclerca nejprve nepotrestali, přibližně v polovině letošní sezony se hodnocení toho, co je a není zaviněná nehoda, změnilo a trestá se pouze za zcela jednoznačné poškození soupeře. A Verstappen je asi ten poslední, kdo by si mohl stěžovat. Právě kvůli jeho stylu závodění se měnila pravidla.
Důsledek kolize byl brzo zřejmý - s poničeným red bullem se nedalo dál pokračovat, zatímco Leclerc se po opravě vozu prodíral vpřed a nakonec z toho bylo šesté místo v cíli a alespoň nějaké body. A to mu ještě nevyšla závěrečná zastávka v boxech, kam zahnul k mechanikům pro nové gumy, ale na nejrychlejší kolo a tedy bonusový bod stejně nedosáhl.
Zadostučinění pro Verstappena přišlo až po závodě. Leclerc byl za své počínání penalizován celkem patnácti vteřinami a přišel o jednu pozici.
Menší drama viděli diváci v pátém kole, kdy se Alex Albon, který se svým red bullem pokazil start, snažil předjet Landa Norrise z týmu McLaren a atakovaný jezdec po kolizi vylétl do únikové zóny. Sice se dokázal vrátit do závodu, ale na body to už nebylo. Při současné výkonnosti McLarenu, který je nejlepším týmem za suverénní trojicí Mercedes - Ferrari - Red Bull, to byla opravdu škoda.
Podobně vypadající incident přišel v posledním kole, kdy po střetu vylétl z trati a dokonce vrazil do bariéry Sergio Pérez s vozem Racing Point. Zůstal stát s nepojízdným vozem vedle trati a přišel tak o šanci na cenné body. Víc dramatických okamžiků nebylo v Suzuce k vidění.
Hamilton se na třetím stupínku na pódiu moc neradoval. Za čtrnáct dní v Mexiku ale může být všechno jinak. Je dost pravděpodobné, že už tam bude slavit šestý titul mistra světa. Pokud britský jezdec zvítězí a získá bonusový bod za nejrychlejší kolo, musí Bottas jako jeho poslední soupeř v boji o titul skončit nejhůře třetí, aby odložil korunovaci týmového kolegy. Už nyní je však jasné, že německá stáj si připíše šestý mistrovský double a překoná výkon italské stáje z let 2000 až 2004.
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1h21:46.755 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | +13.343 sek. |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | +13.858 |
4. | Alexander Albon | Red Bull | +59.537 |
5. | Carlos Sainz Jr. | McLaren | +1:09.101 min. |
6. | Daniel Ricciardo | Renault | +1 kolo |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | +1 kolo |
8. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1 kolo |
9. | Sergio Perez | Racing Point | +1 kolo |
10. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
11. | Lance Stroll | Racing Point | +1 kolo |
12. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +1 kolo |
13. | Lando Norris | McLaren | +1 kolo |
14. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | +1 kolo |
15. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | +1 kolo |
17. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
18. | George Russell | Williams | +2 kola |
19. | Robert Kubica | Williams | +2 kola |
20. | Max Verstappen | Red Bull | DNF - 14 kol |
1. | Lewis Hamilton | 338 |
---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | 274 |
3. | Charles Leclerc | 221 |
4. | Max Verstappen | 212 |
5. | Sebastian Vettel | 212 |
6. | Carlos Sainz Jr. | 76 |
7. | Pierre Gasly | 73 |
8. | Alexander Albon | 64 |
9. | Daniel Ricciardo | 42 |
10. | Nico Hulkenberg | 35 |
11. | Sergio Perez | 35 |
12. | Lando Norris | 35 |
13. | Daniil Kvyat | 33 |
14. | Kimi Raikkonen | 31 |
15. | Kevin Magnussen | 20 |
16. | Lance Stroll | 19 |
17. | Romain Grosjean | 8 |
18. | Antonio Giovinazzi | 4 |
19. | Robert Kubica | 1 |
20. | George Russell | 0 |
1. | Mercedes | 612 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 433 |
3. | Red Bull/Honda | 323 |
4. | McLaren/Renault | 113 |
5. | Renault | 75 |
6. | Toro Rosso/Honda | 59 |
7. | Racing Point/Mercedes | 54 |
8. | Alfa Romeo/Ferrari | 35 |
9. | Haas/Ferrari | 28 |
10. | Williams/Mercedes | 1 |