Dominantní Vettel
Ano, Sebastian Vettel potřetí obhájil titul mistra světa ve formuli 1 a ještě včera nedosažitelně působící rekordy jeho krajana Michaela Schumachera se chvějí v základech. Teprve 26letý bývalý junior BMW má kolem sebe tým, který mu poskytuje bezkonkurenční materiál a je mimoto stoprocentně zaměřen na svou jedničku. Za tuto důvěru děkuje Sebastian Red Bullu pravidelně bezchybnými výkony. 13 vítězství (z toho devět v řadě za sebou) z něj udělalo již dlouho před koncem sezony mistra – o čemž ovšem málokdo před prvním závodem pochyboval. Nevýhodou bylo, že proto v poslední čtvrtině závodů již o nic nešlo.
...Nebo spíš dominantní Newey?
Šťouralové jistě mohou podotknout, že "žijící legenda Vettel" i letos seděla s odstupem v nejlepším voze pole. A to je jistě především zásluhou geniálního Adriana Neweye. Kde holohlavý Angličan posledních dvacet let kreslil formulky, tam pršely tituly. Po Williamsu a McLarenu nepotřeboval dlouho, než se rozkoukal u Red Bullu a jeho kreace dál nejsou k poražení. Ano, s jeho letošním monopostem by se mistrem světa stal asi každý z elitních jezdců F1, Vettel ale byl, je a bude ve správný čas na správném místě. A to je v tomto sportu rozhodující.
Den, kdy Vettel odhalil svou hnusnou tvář
V dobách totálního mediálního pokrytí to mají špičkoví sportovci obzvláště lehké, když chtějí být idolem milionů. To se ale může obrátit i proti nim. Vždy vtipný a usměvavý Vettel na chvilku ztratil přehled a v Malajsii nastavil milionovému publiku svou odvrácenou tvář. Jeho podraz vůči Webberovi je neprominutelnou křivárnou, kvůli které ztratil jeho celkový výkon hodně na lesku (VÍCE NAJDETE ZDE). V ohledu na sklony k nesportovnímu chování tedy nemá mladý Vettel do svého vzoru Schumachera daleko. Jaká to škoda, stejně jako Michael neměl ani Sebastian podobné špinavosti zapotřebí!
Williams na dně
Je sice sympatické, že Sir Frank letos stále očividněji předával žezlo v týmu své dceři Claire, neschopnost konkurence kdysi neporazitelné stáje ale již nabyla kritických dimenzí. Maldonado s Bottasem zajeli jen dvakrát pro body a většinou se museli smířit s pozicí zametačů pole. S penzistou Massou v kokpitu snad nikdo vážně nevěří na velký zvrat roku 2014. Ztrácíme další z klasických značek F1?
Útěk z Evropy zastaven?
Dostává Bernie Ecclestone na (hodně) stará kolena rozum? Jádro zájmu o formuli 1 se nachází v Evropě a vyumělkované podniky v různých asijských zapadákovech nezískaly patřičný zájem. Roku 2014 se F1 vrátí do Rakouska a již nepojede do Indie a Koreje. Snad najde tento pozitivní trend pokračování – proč nevyměnit další spící klasické okruhy (třeba ve Francii a v Nizozemsku) za podniky v Bahrajnu, Malajsii nebo Abú Zabí, kam si diváci cestu nenašli a nenajdou?
Podivná filosofie F1: Kovalainen znovu v kokpitu
Některým jezdcům se musí zdát, že dveře do F1 jsou zakleté. Davide Valsecchi celý rok trpělivě čekal, než odpadne jeden z nasazené dvojice Renaultu a když neplacený Räikkönen tým opustil, viděl se Ital již v jeho kokpitu. Vedení stáje ale mělo lepší alternativu (a teď se podržte): Heikki Kovalainena! Jak přišli zodpovědní týmu na nápad, že jim právě tento (jak opticky, tak i výkonnostně) bleďoučký Fin vyjezdí tučné body, to asi zůstane jejich věčným tajemstvím.
Falešná spása jménem turbo
A zase jednou se loučíme s atmosférickými motory. Nemužně kvílející mašinky budou od sezony 2014 nahrazeny (snad) lépe znějícími turbomotory. Turbům naposledy odzvonilo roku 1989, kdy se všichni shodli na tom, že se přeplňované agregáty jednoduše nedaly technicky a finančně ochočit. Formuli 1, která je již beztak přecpaná množstvím umělých technických pomůcek, učiní nové agregáty ještě nejpřehlednější a dražší. FIA se očividně nedokáže z chyb minulosti poučit.