„Jsem rád, že jsem zpátky zrovna v tak zlomové době,“ připomněl Fittipaldi ve svém oficiálním prohlášení těžké časy série CART, z níž řada předních týmů i s jezdci odešla ke konkurenčnímu seriálu na oválech IRL Indy Car.
Legendární „Emmo“ přestal závodit až v padesáti, po těžké havárii, při níž si v závodě CART v Michiganu zlomil krční obratel. „Bylo to znamení boží, že bych měl skončit,“ řekl tehdy hluboce věřící křesťan.
Nevzdal se však oblíbeného pilotování letadel, což o rok později málem vedlo k tragédii, když malý stroj řízený Fittipaldim havaroval v Brazílii při obletu plantáží bývalého závodníka.
Svůj sedmimístný tryskáč LearJet už nechává Fittipaldi pilotovat jiné, ale kdo je pasažérem, prozrazuje identifikační značka EF 500 (iniciály majitele a číslo na paměť velkých vítězství v Indianapolis).
Požehnaně se vyvíjela závodní kariéra brazilského playboye s hustými kotletami. Po smrti Rakušana Jochena Rindta se Fittipaldi v roce 1970 stal jedničkou týmu Lotus. O dva roky později získal první titul mistra světa formule 1, ve 25 letech dodnes jako nejmladší v historii. Titul zopakoval roku 1974 s McLarenem, ale ukvapil se, když od renomované značky odešel za bratrem Wilsonem do slabého týmu Copersucar, sponzorovaného brazilským cukrovarnickým kartelem.
Zatímco Wilson týmu šéfoval, Emerson závodil, ale ani druhé místo v Brazílii 1978, ani přejmenování na Fittipaldi v roce 1980 nezachránilo tým od úpadku.
V osmdesátých letech se Fittipaldi chytil ve své druhé vlasti, USA, kde má dům v Key Biscayne na Floridě. Čtrnáct let poté, co celou sérii CART vyhrál, se do ní Fittipaldi nyní vrací jako týmový boss. „Ještě nikdo nezískal tituly jako závodník i majitel týmu,“ připomíná Fittipaldi.
Z bývalých závodníků není v nové pozici sám. Své týmy mají také Švéd Stefan Johansson či Američan Bobby Rahal. A Mexičan Adrian Fernandez je současně majitelem i závodníkem.
Fittipaldi, bývalý promotér závodu CART v Riu a stále držitel televizních práv na vysílání závodů v brazilské televizi, to však bude mít těžké. Jeho tým začíná, před sezonou netestoval a má jen jednoho jezdce - Portugalce Tiaga Monteira - který přišel jako nováček z mezinárodní formule 3000.
„Druhé auto nasadíme nejpozději na začátku příští sezony,“ tvrdí Fittipaldi, který spoléhá také na partnerství s dalším novým týmem Conquest Racing, s nímž má společnou základnu v Indianapolis. Vyhrál 14 závodů ve formuli 1 a 22 v CART, vydělal 14 milionů dolarů jen na výsledcích. V neděli však Fittipaldi začne znovu od nuly.