Montoya vyhrál poprvé v sezoně, počtvrté v kariéře a po více než roku. Naposled se radoval při srpnové Velké ceně Německa 2003. Odchází do McLarenu a s týmem Williams se rozloučil, jak nejlépe mohl.
Michael Schumacher startoval osmnáctý, protože po havárii v posledním sobotním tréninku měnil vůz i motor, za což dostal penalizaci deseti míst na startu a v kvalifikaci zajel až osmý čas. Po prvním kole byl desátý, pak dostal smyk a hodiny, ale od poloviny velké ceny se stabilně pohyboval na posledních bodovaných místech. Výkonnostní náskok Ferrari nebyl na specifickém Interlagosu znát.
Rubens Barrichello si před vlastním publikem alespoň o místo vylepšil své místní maximum a brazilskou Grand prix dokončil teprve podruhé z dvanácti pokusů.
Déšť před startem zamíchal pořadím
Krátce před závodem sprchlo a týmy se musely rychle rozhodnout. Jaké zvolit pneumatiky? Většina favoritů si vybrala přechodné obutí na částečně mokrý povrch, jen jezdci Renaultu a Coulthard z McLarenu riskli začátek na suchých s tím, že v průběhu závodu trať oschne a získají tak výhodu. Jenže jak Coulthard, tak Villeneuve ztratili v prvních kolech příliš a začínali ze samého chvostu startovního pole. Pouze Alonso svůj vůz zvládl na mokru i s hladkými gumami.
Barrichello odstartoval bezchybně, ale už v prvních zatáčkách se na jeho úroveň dostal Räikkönen a rychle si s ním poradil.
Výborně začal ze čtvrtého místa Massa ze Sauberem, ale Montoya si s ním brzo poradil a vydal se stíhat vedoucí dvojici. Za nimi byl z počátku Klien s Jaguarem a Takuma Sató, který byl brzo jediným jezdcem B.A.R. v závodě. Jensonu Buttonovi se kouřilo z motoru už na startu a ve čtvrtém kole jeho vůz vypověděl službu definitivně.
Mezitím Rubens Barrichello za rozléhajícího se jásání davů na tribunách proklouzl před Räikkönena a naposled v Grand prix se ujal vedení.
Po zastávce šel Montoya před Räikkönena
O dvě kola později byla už dráha tak suchá, že druhý Räikkönen a třetí Montoya mohli nazout pneumatiky do sucha. Od mechaniků vyrazili vedle sebe a na výjezdu se prodral dopředu dravější Montoya, v čele byl ještě Barrichello, takže málokdo tušil, že právě sledoval rozhodující moment závodu.
Brazilec se rozhodl pro suché gumy až co kolo později a ztratil tak cenné vteřiny. Do čela se tak na jediné kolo dostal Brazilec Massa a symbolicky tak zakončil nejúspěšnější sezonu v historii týmu Sauber. Šestatřicet bodů je pro Petera Saubera maximem, i když v Poháru konstruktérů už byl výš než na šesté pozici. V roce 2001 čtvrtý.
Alonso vedl, ale na nejlepší neměl
Deset kol pak vedl Fernando Alonso, jako jediný jezdec se suchými pneumatikami se vyrovnal s vlhkou dráhou a v desátém kole měl na druhého Montoyu náskok téměř deset vteřin. Ale Renaulty jsou letos příliš pomalé, takže když Spaněl zajížděl v osmnáctém okruhu do boxů, bylo jasné, že nižší počet zastávek u mechaniků mu stejně na nejlepší stačit nebude.
Když měli všichni jezdci po jedné zastávce v boxech, za vedoucí dvojící Montoya, Räikkönen se objevil Ralf Schumacher s druhým Williamsem a Takuma Sató. Barrichello spadl až na pátou pozici a musel se v dalších kolech drápat nahoru. Michael Schumacher už byl ve 22. kole sedmý, tedy na místě, na kterým závod dokončil.
Asi v polovině závodu Montoya podruhé dotankovával a na jedno kolo se zahřál ve vedení Räikkönen, pak se však poslušně zařadil zpět za svého budoucího týmového kolegu v McLarenu.
V té chvíli všechny postašilo pár kapek deště, ale další zmatky a přezouvání pneumatik se nakonec nekonaly. Sprška uškodila snad jen Satóovi, který na chvíli ztratil přilnavost a Barrichello mu sebral čtvrté místo.
McLarenu strategická hra nevyšla
Pro poslední sadu pneumatik sezony 2004 zamířil z vedoucí dvojice dříve Montoya a Räikkönen měl pět kol na trati na ztažení pětivteřinové ztráty na Kolumbijce. Jenže Räikkönen není Schumacher a hlavně letošní MP4/19B není F2004. Ač se mohl Fin na dráze přetrhnout a McLaren předvedl superrychlou zastávku, 1,4 vteřiny na Montoyovo první místo chybělo.
Zbývajích patnáct kol už jezdec Williamsu první místo kontroloval a nepřipustil, aby se Räikkönen pokusil o útok. Přesto mohli být divádi spokojeni, na závěr roku si vychutnali show dvou týmů, které byly většinu sezony ve stínu soupeřů a zejména Ferrari.
Schumacher v závěru neútočil
Michael Schumacher jezdil v závěru těsně za trojicí Alonso, Sató, Ralf Schumacher, ale zjevně sám se sebou spokojen se o útok nepokusil. Zato jeho bratr chtěl vpřed a stihl ještě proklouznout na páté místo před Satóa. Stejně jako v Japonsku měl Williams silný vůz, ale připravit se pořádně až na poslední dvě velké ceny není dobrou vizitkou slavného týmu.
Svůj poslední závod ve formuli 1 zakončil symbolicky tým Jaguar Racing. Ve 24. kole byl Webber příliš nedočkavý, zaútočil na týmového kolegu Kliena a s poškozeným vozem se poroučel ze závodu. Mladý Rakušan dopadl o něco lépe, ale po nucené výměně předního křídla ztratil šanci na solidní umístění.
Juan Pablo Montoya stylově proměnil loučení s Williamsem v triumf a pro sebe i pro stáj vybojoval premiérové vítězství v sezoně. Mark Webber bude mít příští rok těžkou práci, aby ho plně nahradil.
Výsledky Velké ceny Brazílie:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | 1h28:01,451 |
2. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +1,022 |
3. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +24,099 |
4. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +48,308 |
5. | Ralf Schumacher | Německo | Williams | +49,740 |
6. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +50,248 |
7. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +50,626 |
8. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +1:12,310 |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Sauber | +1:13,842 |
10. | Jacques Villeneuve | Kanada | Renault | +1 kolo |
11. | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
12. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
13. | Ricardo Zonta | Brazílie | Toyota | +1 kolo |
14. | Christian Klien | Rakousko | Jaguar | +2 kola |
15. | Timo Glock | Německo | Jordan | +2 kola |
16. | Zsolt Baumgartner | Maďarsko | Minardi | +4 kola |
17. | Gianmaria Bruni | Itálie | Minardi | +4 kola |
18. | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | +47 kol |
19. | Nick Heidfeld | Německo | Jordan | +55 kol |
20. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +67 kol |
Nejrychlejší kolo: Juan Pablo Montoya - 1 min. 11,473 vteřiny
Konečné pořadí šampionátu:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
TÝM
BODY
1
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
148
2
Rubens Barrichello
Brazílie
Ferrari
114
3
Jenson Button
Velká Británie
B.A.R.
85
4
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
59
5
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
Williams
58
6
Jarno Trulli
Itálie
Renault, Toyota
46
7
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
45
8
Takuma Sató
Japonsko
B.A.R.
34
9
Ralf Schumacher
Německo
Williams
24
10
David Coulthard
Velká Británie
McLaren
24
11
Giancarlo Fisichella
Itálie
Sauber
22
12
Felipe Massa
Brazílie
Sauber
12
13
Mark Webber
Austrálie
Jaguar
7
14
Olivier Panis
Francie
Toyota
6
15
Christian Klien
Rakousko
Jaguar
3
16
Cristiano da Matta
Brazílie
Toyota
3
17
Nick Heidfeld
Německo
Jordan
3
18
Timo Glock
Německo
Jordan
2
19
Zsolt Baumgartner
Maďarsko
Minardi
1
20
Marc Gene
Španělsko
Williams
0
21
Giorgio Pantano
Itálie
Jordan
0
22
Gianmaria Bruni
Itálie
Minardi
0
Konečné pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
BODY
1
Ferrari
Itálie
262
2
B.A.R.
Velká Británie
119
3
Renault
Francie
105
4
Williams
Velká Británie
88
5
McLaren
Velká Británie
69
6
Sauber
Švýcarsko
34
7
Jaguar
Velká Británie
10
8
Toyota
Japonsko
9
9
Jordan
Velká Británie
5
10
Minardi
Itálie
1
ZÁVOD JSME SLEDOVALI V ON-LINE REPORTÁŽI
Michael Schumacher si chvíle před Velkou cenou Brazílie zpestřil benefičním fotbalovým zápasem. |
Jenson Button před pátečními tréninky v Brazílii. |
David Coulthard jede v Brazílii poslední Velkou cenu za tým McLaren. |
Michael Schumacher při prvním tréninku Velké ceny Brazílii 2004. |
Takumovi Satóvi se v pátečních trénincích dařilo. |
Jacques Villeneuve jede ve Francii třetí a poslední Velkou cenu F1 za tým Renault. |
Rubens Barrichello byl v Brazílii nejrychlejší v trénincích i v překvalifikaci. |
Michael Schumacher poslední trénink na Interlagosu nezvládl. |
Michael Schumacher ztratil nad vozem v tréninku kontrolu v šesté zatáčce a rozbil ho o pneumatikovou bariéru. |
Havarované Ferrari Michaela Schumachera, který přihlíží vlevo. |
Takhle Michael Schumacher ve druhém sobotním tréninku GP Brazílie zničil své Ferrari. |
Takhle Michael Schumacher ve druhém sobotním tréninku GP Brazílie zničil své Ferrari. |
Michael Schumacher se protahuje před sobotními tréninky Velké ceny Brazílie, kde skončil druhý. |
Michael Schumacher se protahuje před sobotními tréninky Velké ceny Brazílie, kde skončil druhý. |
Rubens Barrichello byl po startu Velké ceny Brazílie na prvním místě. |
Nick Heidfeld a Michael Schumacher se na trati potkali v netradiční pozici - naproti sobě. |
Jenson Button jde během Velké ceny Brazílie pěšky kolem trati. |
Honda britského závodníka Jensona Buttona měla při Velké ceně Brazílie technické potíže. |
Jaguar Marka Webbera do cíle Velké ceny Brazílie nedojel. |
Juan Pablo Montoya vyhrál Velkou cenu Brazílie. Právě dojíždí do cíle. |
První muž Velké ceny Brazílie Pablo Montoya a druhý v cíli Kimi Raikkonen se radují na stupních vítězů. |