Čárový kód na vozech Ferrari se nápadně podobal spodní části krabičky od cigaret značky Marlboro, která tým sponzoruje. Jenže reklama na tabákové výrobky je v Evropské unii zakázána.
"Je to reklama a využívá podprahové vnímání. Ať mi vysvětlí, proč tam mají právě čárový kód. K čemu?" ptal se v deníku Times Gerard Hastings, člen britského centra pro tabákovou kontrolu.
Marlboro skutečně Ferrari sponzoruje, vždyť týmu dává téměř miliardu dolarů za sedm let. A je pravda, že čárový kód je na stejném místě, kde bývala reklama na cigarety.
Totéž platí i u týmu Ducati v MotoGP.
"Je přeci zcela směšné tvrdit, že červená barva a nebo grafický prvek, který zobrazuje čárový kód, motivují lidi kouřit," řekl prezident Ferrari Luca di Montezemolo.
"A proč právě čárový kód? Je to součást našeho designu. Myslím, že ve formuli 1 je k řešení spousta jiných věcí než to, jak vypadá design našeho auta. A červená barva k našemu týmu patří přes padesát let. Takže nejde o cigarety."
Reklamu chtěla zkoumat Evropská unie a stáji Ferrari hrozilo v případě "usvědčení" přelakování vozu i pokuta. "Týmy už roky hledají způsoby, jak propagovat značku cigaret navzdory jejímu zákazu," řekl britský ministr zdravotnictví Frank Dobson.
Třeba stáj McLaren, kterou sponzoroval výrobce cigaret West (anglicky západ), si na vůz nechala dát logo s nápisem East (tedy východ).