O tom, jak neblahý vliv bude mít zavedení formule GP3 na tradiční formuli 3 jsme na těchto stránkách již psali. Ani největší pesimisté ovšem nebyli připraveni na horor, který se odehrál v Le Castelletu: k narychlo semolenému prvnímu podniku šampionátu sezony 2010 do Francie přijelo jen 13 jezdců.
Ecclestoneho "High Tech Test Track" nedaleko Marseille oplývá jen dvěma maličkými tribunami, na nichž se krčilo kolem stovky diváků, což celku ještě více dodávalo na provinčnímu nádechu. O hodnotě takového šampionátu se jistě dá diskutovat...
Bez ohledu na to ale Mercedes a Volkswagen investovaly miliony do svých továrních týmů a kvalita jezdců na špičce pole je jistě stále ještě dobrá. První pole-position sezony si vybojoval Španěl Daniel Juncadella, který minulý rok jezdil F-BMW a ztratil podporu Red Bullu. V dallaře týmu Prema má zabudovaný motor mercedes a kvalifikační kolo tedy patřilo jemu.
Sobotní závod ale vypadal jinak. Stal se dvojnásobnou kořistí uživatelů motorů VW. Juncadella vyrazil na startu jako blesk a pět kol za sebou dokázal udržet Italo-Švýcara Mortaru, který se do kokpitu F3 vrátil po nešťastné sezoně v GP2. Jen o kolo později se před Juncadellu dostal i Mortarův týmový kolega ze stáje Signature, Marco Wittmann. Oba si do konce závodu neublížili a dojeli si pro neohrožený triumf. Juncadella nakonec ztratil i poslední místečko na stupínku, když jej 4 kola před koncem předjela jednička stáje ART, Angličan Alex Sims.
Při startu v neděli brzy ráno Francie ještě spala a mimo hrstky účastníků a maršálků na okruhu nikdo nebyl, což tomuto evropskému šampionátu propůjčilo opět velmi bizarní nádech. Na pole-position se směl postavit osmý ze soboty, mladý Portugalec Antonio Felix da Costa. Pilot stáje Motopark dokázal dobře vyrazit a poprvé v životě vedl závod F3.
Radost úřadujícího mistra NEC-F-Renault ale trvala jen do druhého kola, než se před něj posunul Španěl Merhi. Ročník 2010 ale bude patřit výhradně jezdcům stájí ART a Signature, což její borci v dalším průběhu sprintu demonstrovali: v polovině převzal vedení Alex Sims a vyrovnal bezchybnou jízdou stav souboje Mercedes Volskwagen na 1 : 1.
O manévr dne se postarala jasná jedničky VW, Eduardo Mortara při posledním průjezdu zatáčkou Signes, když nečekaně předjel Merhiho a Wittmanna, čímž si zajistil druhé místo a jasné vedení v celkovém pořadí.
I když oba francouzské závody poskytly skvělý sport a předjížděcí manévry, je evropská F3 v hluboké krizi. Po odchodu týmů Carlin, Manor, Kolles, Zeller a dalších, jí jednoduše chybí účastníci a zdá se, že její osmý ročník bude i jejím posledním.
Výsledky1. závod evropské F3 v Le Castelletu: 2. závod evropské F3 v Le Castelletu: |