Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Etapa připomínala spíš závody WRC, píše o Dakaru Ivo Kaštan

Fotografie z úvodní soutěžní etapy Dakaru. Na snímku Marc Coma. | foto: AP

3 2010
Rally Dakar se konečně rozjela a začíná se dostávat do svého tempa. Škoda jen, že už první etapu museli pořadatelé zkrátit o 52 kilometrů, kvůli povodním a rozvodněným řekám. Divákům to ale nikterak nevadilo, opět lemovali téměř celou trasu pro závodní i asistenční vozidla.

Etapa nebyla klasicky "dakarská", připomínala spíš závody WRC. Některé úseky trati byly z bezpečnostních důvodů vyznačeny páskou, takže s navigací neměli jezdci problémy. Byla to taková zahřívačka. I přesto už některé favority trápily technické potíže.

Oceňuji nádherné přírodní scenérie. Trošku organizační problémy jsou v bivacích, ten v Cordobě je na malém výstavišti, kde je nedostatek prostoru pro všechny týmy. Tovární tým VW a tým BMW zaberou svojí technikou "polovinu" bivaku a na ostatní již moc prostoru nezbývá.

Deník Ivo Kaštana

Když zaparkujeme s autem, už máme problém někam vyjet. S příjezdem do Chile to snad bude lepší. Úsporná opatření jsou znát i na kvalitě cateringu.

Technický pokrok jde dopředu a tak už několik posledních ročníků může každý, kdo má přístup k internetu, sledovat svého favorita, či týmového kolegu. Technika je dobrý pomocník, pokud funguje, v opačném případě může mnoho lidí dovést k šílenství.

Hned při první etapě se jezdci mého týmu Štefanu Svitkovi vytřepal napájecí kabel ke sledovacímu systému IRITRACK a Števo nadobro zmizel z internetové animace. Objevil se, až když projel cílem. Pro mnoho lidí z jeho okolí to byl jistě šok a chvíle napětí.

Cyril Despres během Dakaru 2010

Cyril Despres během Dakaru 2010

Je třeba počítat se všemi variantami, ale tohle je jasný důkaz toho, že pokud svého favorita nenajdete na internetu v průjezdních kontrolách, nemusí to vždy znamenat problém.

Několikrát jsem zažil i situaci, kdy jsem se z internetového systému ztratil sám, moje žena seděla v bivaku celá nervózní přilepená na obrazovku počítače a já jí zatím klepal na rameno, i když jsem měl trčet někde v polovině etapy.

Druhá etapa bude hodně podobná té z minulého ročníku, jen v opačném směru. Zatím stále o nic nejde a mezi závodníky jsou jen minimální časové rozdíly.

Stále se ale nemohu zbavit pocitu, že argentinský Dakar nemá s tím africkým nic společného. Postrádám hlavně zvláštní atmosféru.

Ivo Kaštan

Kouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95.
Poprvé startoval na Dakaru v roce 1996. Ze zmoklé rampy sjížděl v Granadě jako amatér amatérů, s batohem na zádech, na obstarožní Suzuki DR 350.
Celkem si připsal 9 účastí. Nejvíce se mu dařilo v roce 2006, kdy obsadil 2. místo ve třídě Maratón 450 ccm, druhý byl i ve třídě jezdců bez asistence a získal 30. příčku v celkovém pořadí.
Dakar 2010 absolvuje v roli manažera a poradce talentovaného Slováka Štefana Svitka, posledního mistra Evropy v Enduru.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze