Start příliš dobrý neměl
"Start se mi příliš nevydařil, poté mě brzdili jezdci přede mnou, zvláště když Verstappen dostal trest až tak pozdě," zlobil se český jezdec. Když však před ním jedoucí Verstappen a Panis zajeli do boxů, Enge začal zajíždět rychlejší časy.
Po první zastávce v boxech se zdálo, že se věci lepší. Tomáš Enge začal zajíždět rychlá kola a dotahoval se na jezdce před sebou."To jsem se cítil skvěle a zlepšoval se kolo od kola."
Chyba z nepozornosti
Pak ale přišla chyba z nepozornosti. Enge se podíval na ceduli Minardi, místo na tu Prostu. "Přehlédl jsem ji, protože jsem si zrovna vylaďoval kontrolu trakce na volantu. Myslel jsem si, že mě tým volá do boxů k výměně pneumatik a zajel tam. Mechanici to samozřejmě nečekali a tak jsem musel zase pomalu vyjet z boxů a vrátit se tam příští kolo," vysvětlil Čech. Tímto nepodařeným manévrem ztratil téměř půl minuty. V týmu se na Engeho nezlobili. "Nikdo to příliš nerozebíral, řekli mi pouze, že to je o zkušenostech. Měl jsem si to ověřit rádiem," přiznal.
Enge se vrátil na sedmnáctém místě, poté ale začal mít technické problémy a zpomaloval. "Prasklo mi ložisko předního kola a začal jsem cítit vibrace. Potom mi začaly špatně fungovat brzdy a musel jsem zajet znovu do boxů na opravu."
Závada byla příliš velká
Technici si však se závadou neporadili. I když se Enge vrátil na trať, o kolo později zamířil do boxů popáté a naposled. Vystoupil z monopostu a sedm kol před cílem Velkou cenu Japonska ukončil. "Zajel jsem do garáže, protože by nebylo bezpečné pokračovat dál."
Český jezdec byl spokojen se zkušenostmi, které během pobytu v Japonsku získal. "Opět jsem se mnoho naučil, co se týče ovládání vozu, zejména práce s elektronikou. Myslím, že po páteční havátii jsem předvedl maximum."
Enge poděkoval Prostu
Poslední závod roku se tedy Engemu příliš nevydařil. "Ale musím poděkovat týmu Prost, že mi dal příležitost jet za něj ve třech velkých cenách sezony. Byla to největší a nejvzrušující škola mého života."
"Teď doufám, že na tom, co jsem se naučil budu moci dál stavět a postavím se na start velké ceny i v příští sezoně," dodal český jezdec.
Co bude dál?Enge ve svých třech představeních sice nezklamal, byl spolehlivý, vždy chtěl hlavně dojet do cíle, což se mu dvakrát povedlo. Jenže není to přece jen poněkud málo? Nechtělo to více takzvané jiskry? Budou jeho výkony stačit na smlouvu ve formuli 1 pro příští rok? To jsou otázka, která po Suzuce vyhřezla naplno na světlo světa.
Volná místa zůstávají jen ve třech stájích - Prost, Arrows a Minardi. Expert na formuli 1 v prestižním týdeníku Motorsport Aktuell Mathias Brunner o Engem po GP USA napsal: "Nový Fangio to asi není, ale myslím, že díky sponzorským penězům získá pro příští sezonu místo."
Alain Prost má do konce října povědět, zda si Engeho v týmu nechá jako stálého jezdce či nikoliv. Francouzská stáj má v hledáčku šest jezdců a podle sportovního ředitele týmu Johna Waltona je liberecký pilot na seznamu hodně vysoko. Těžko nyní říci, kde je pravda a kdy se ukáže.