Ferrari dosáhlo na šestý double v sezoně a v čele šampionátu má Schumacher osmnáctibodový náskok na svého týmového kolegu.
Už po kvalifikaci byly síly rozloženy podle očekávaného scénáře. Jedinou podstatnou změnou oproti většině dalších zápasů dosavadního průběhu sezony bylo, že desáté pole position kariéry získal Rubens Barrichello. Jeho stájový kolega Michael Schumacher stál vedle něj.
Do druhé řady se postavily monoposty B.A.R. a za nimi číhali jezdci Williamsu. Nedařilo se Renaultu. Fernando Alonso začínal až z deváté příčky, Jarno Trulli po problémech s řazením ani kvalifikaci nejel a startoval z posledního místa na roštu. Jak však ukázal loňský závod, v Indianapolisu se v průběhu závodu pořadí míchá kolo od kola. Ani v roce 2004 nečekal jezdce formule 1 ve "Staré cihelně" tak často vídaný husí pochod v řadě za sebou...
Montoya měnil vůz, ale start nestihl
Kolumbijec Juan Pablo Montoya při startu zaváděcího kola absolvoval sprinterskou vložku do depa pro náhradní vůz. Jeho závodní musel být odtlačen co nejrychleji ze startovního roštu. Montoya začal z boxů, dlouho dokonce jezdil na třetí pozici, ale závodní komisaři mu spočítali, že nestihl odstartovat v povoleném limitu a 25 kol před cílem byl diskvalifikován.
Na startu vyrazil výborně z druhé řady Sató, ale Michael Schumacher ho před sebe nepustil. Naopak propadl se jenson Button, kterého předstihl Kimi Räikkönen a dokonce i Fernando Alonso.
Nejlepší start měl Alonso
Mladý Španěl letos svými bleskovými starty ničí konkurenci. Ač stál po kvalifikaci v páté řadě, po pravé straně se díky neuvěřitelnému zrychlení Renaultu dostal za Räikkönena, v první zatáčce šel pozdě na brzdy a vnějším obloukem se zařadil před Satóa na třetí místo za obě Ferrari. Jeho týmový kolega Trulli se postupně probíjel z poslední pozice vpřed.
Hned po startu zůstaly v první zatáčce po vzájemné kolizi stát hned čtyři poškozené vozy. V prvním kolem se s Grand prix USA loučili Gianmaria Bruni, Giorgio Pantano, Felipe Massa a Cristian Klien. Da Matta vyvázl s lehce poškozeným předkem vozu, musel k opravě do boxů a nějaký čas ještě v závodě pokračoval, Fisichella se dokázal vyhnout, ale začínal se ztrátou. Na dráhu vyrazil poprvé zpomalovací vůz.
Schumacher předjel Barrichella
Na vedoucí pozici jezdil Barrichello před M. Schumacherem a Alonsem. Na konci čtvrtého okruhu zamířilo safety car zpátky do boxů a Michael Schumacher se na konci cílové rovinky přehnal kolem Rubense Barrichello, který svou pozici urputně bránil (alespoň to tak vypadalo). Ferrari se snaží dokázat, že Brazilec dostal po letech svolení bojovat s Michaelem Schumacherem.
Technické problémy da Matty nestávaly, Brazilec byl v osmém kole už dvakrát v boxech a kroužil velmi pomalu na posledním místě. Naopak jeho týmový kolega z Toyoty Olivier Panis si vedl skvěle. Držel poslední bodované místo.
Alonso havaroval
Jezdci za sebou měli deset kol, když se musel nedobrovolně rozloučit Fernando Alonso. Na asfaltu rozpáleném sluncem na téměř 50 °C mu na konci cílové rovinky praskla pravá zadní pneumatika a v místě, kde vozy dosahují nejvyšší rychlosti v závodě, očesal auto o bariéry.
Pak Španěl potvrdil vysoký bezpečnostní standart dnešních formulí 1. Bez problémů sám vystoupil z auta a odešel. V místě nehody vlály žluté vlajky, ale závod pokračoval bez přerušení. Většina žlutomodrých trosek skončila v únikové zóně.
Ralf Schumacher přerušil závod
Divoký úvod vyvrcholil hororovou nehodou Ralfa Schumachera. Při nájezdu do cílové rovinky se mu roztočil v rychlosti kolem 300 kilometrů v hodině vůz a zadní stranou narazil do bariéry. Trosky Williamsu se rozlétly po dráze a Ralf zůstal zaklíněný v kokpitu.
Trvalo několik minut, než se záchranářům podařilo německého pilota vyprostit z vozu a převézt nejprve do lékařská centra na okruhu a později z preventivních důvodů ještě do nemocnice.
"Když jsem viděl, že je tak dlouho v autě, měl jsem strach. Tým mě informoval a uklidňoval, ale moc jsem na to nedal. To už jsem zažil několikrát. Jen jsem prosil Boha, aby nepřipustil nic špatného," řekl Michael Schumacher. Tým mu pak mohl poskytnout opravdu povzbudivé zprávy. "Ve zbytku závodu už jsem byl jakž takž klidnější," dodal.
Už při vyprošťování z vraku jezdec hýbal hlavou i rukama a komunikoval s komisaři. Podle prvních informací si stěžoval jen na bolesti ve spodní části zad. "Byl při vědomí a mohl hýbat všemi údy," hlásil sportovní ředitel BMW Mario Theissen. Podle dalších zpráv vyvázl Ralf Schumacher jen s otřesem a pohmožděninami.
Taktika Ferrari opět vítězila
Ihned po nehodě Ralfa se ukázala taktická vyspělost jeho bratra Michaela a celého týmu Ferrari. Schumacher starší zamířil do boxové uličky vyměnit pneumatiky a dotankovat palivo, zatímco se ostatní jezdci kličkovali mezi troskami Williamsu a několika obslužnými vozy, které okamžitě na místo dorazily. Po velmi rychlé zastávce se mistr světa vrátil na prvním místě. Sató, Button, Webber a Montoya za ním k mechanikům ještě nejeli. O vítězi Grand prix bylo v podstatě rozhodnuto.
Do pit lane jel zároveň s Michaelem i Rubens Barrichello. Tým z Maranella zvládl i tuto ošemetnou situaci. Brazilec sice ztratil a vrátil se na dráhu až za pátým Räikkönenem, ale nabral větší množství benzinu než soupeři, takže se postupně posunoval až na konečnou druhou pozici. Obě Ferrari si opět připsala nejrychlejší kola závodu. O pár setin byl stejně jako v Kanadě lepší Barrichello.
Zpomalovací vůz vydržel po nehodě na dráze téměř deset kol. Vozy B.A.R. s lehkými nádržemi byli rychlejší než vedoucí Schumacher, ale ne natolik, aby ho předjeli. Takže vedení týmu je radši zavolalo do boxů. Bohužel poté se museli prokousávat téměř celým startovním polem, což šlo očividně lépe Satóovi než Buttonovi.
Button poprvé nedokončil
Ale britský jezdec stejně na trati dlouho nevydržel. Po třech kolech zamířil s porouchaným vozem zpět do pit lane a zahnul přímo do garáže. Skončila tak jeho bodová série. Posledním závodníkem, který letos bodoval v každém závodě zůstal Rubens Barrichello.
Ve 35. kole jel poprvé dotankovat v té době druhý Juan Pablo Montoya a od té chvíle už nikdo na červený blok v čele nestačil.
Z bodů spadl Giancarlo Fisichella, když mu nevydržela levá zadní guma a pomalu se ploužil k výměně do boxů. Aby toho nebylo málo, tři kola před koncem s porouchaným vozem s poruchou zahnul k mechanikům a definitivně skončil.
Barrichello zaútočil na Schumachera
Čtyřiadvacet kol před cílem zajel naposled do boxů Barrichello a vrátil se těsně za týmovým kolegou. Jednou na Schumachera neúspěšně zaútočil, pak se spokojil s druhým místem a pokojně držel dvojblok Ferrari až do cíle.
O pár kol později ukázali po dlouhé poradě závodní komisaři Montoyovi černou vlajku. Krize Williamsu nabývá na intenzitě. V dvouzávodním turné po Severní Americe nezískala slavná stáj jediný bod. Po diskvalifikaci v Montrealu přišla nehoda a další diskvalifikace v Indianapolisu. Nový technický ředitel Sam Michael začal velmi špatně.
Bodovaly oba McLareny
Podruhé za sebou bodovaly oba vozy McLaren; poslední osmé ohodnocené místo pak obsadil jako první Maďar v historii Zsolt Baumgartner a jeho zásluhou získala bod poprvé od března 2002 i stáj Minardi. To při premiéře ve formuli 1 zazářil pátým místem Mark Webber.
Nešťastného Jensona Buttona úspěšně třetím místem zastoupil Takuma Sató. Japonec předvedl opět několik odvážných manévrů, tentokrát však bez karambolu a zaslouženě poprvé ve formuli 1 stříkal při slavnostním ceremoniálu šampaňským.
Jediný náznak kolize měl Sató s Olivierem Panisem, který byl pomalejší, ale odmítl mu uhnout z cesty. Nejstarší pilot závodního pole skvělým výkonem získal čtyři body za páté místo. Toyoty byly rychlejší než McLareny, práce loni na podzim příchozího technického ředitele Mika Gascoina začíná být znát. Čest jeho bývalého týmu Renault zachraňoval čtvrtým místem Trulli.
Další závod se jede za čtrnáct dní ve Francii na okruhu v Magny Cours.
Výsledky:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1h40:29.914 |
2. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +0:02.950 |
3. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +0:22.036 |
4. | Jarno Trulli | Itálie | Renault | +0:34.544 |
5. | Olivier Panis | Francie | Toyota | +0:37.534 |
6. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +1 kolo |
7. | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
8. | Zsolt Baumgartner | Maďarsko | Minardi | +3 kola |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Sauber | +8 kol |
10. | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | +13 kol |
11. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | +16 kol |
12. | Nick Heidfeld | Německo | Jordan | +30 kol |
13. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +47 kol |
14. | Cristiano da Matta | Brazílie | Toyota | +56 kol |
15. | Ralf Schumacher | Německo | Williams | +64 kol |
16. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +65 kol |
17. | Christian Klien | Rakousko | Jaguar | +73 kol |
18. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +73 kol |
19. | Giorgio Pantano | Itálie | Jordan | +73 kol |
20. | Gianmaria Bruni | Itálie | Minardi | +73 kol |
Průběžné pořadí po devíti závodech:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 80 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 62 |
3 | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | 44 |
4 | Jarno Trulli | Itálie | Renault | 41 |
5 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 25 |
6 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | 24 |
7 | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | 14 |
8 | Ralf Schumacher | Německo | Williams | 12 |
9 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Sauber | 10 |
10 | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | 9 |
11 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 8 |
12 | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | 5 |
13 | Olivier Panis | Francie | Toyota | 5 |
14 | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | 3 |
15 | Cristiano da Matta | Brazílie | Toyota | 3 |
16 | Nick Heidfeld | Německo | Jordan | 3 |
17 | Timo Glock | Německo | Jordan | 2 |
18 | Zsolt Baumgartner | Maďarsko | Minardi | 1 |
19 | Christian Klien | Rakousko | Jaguar | 0 |
20 | Giorgio Pantano | Itálie | Jordan | 0 |
21 | Gianmaria Bruni | Itálie | Minardi | 0 |
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 142 |
2 | Renault | Francie | 66 |
3 | B.A.R. | Velká Británie | 58 |
4 | Williams | Velká Británie | 36 |
5 | McLaren | Velká Británie | 17 |
6 | Sauber | Švýcarsko | 15 |
7 | Toyota | Japonsko | 8 |
8 | Jordan | Velká Británie | 5 |
9 | Jaguar | Velká Británie | 3 |
10 | Minardi | Itálie | 1 |
PŘIPRAVUJEME DALŠÍ INFORMACE
ZÁVOD JSME SLEDOVALI V ON-LINE REPORTÁŽI
Michael Schumacher si nasazuje helmu před sobotním tréninkem na Velkou cenu Spojených států. |
Zadumaný Ralf Schumacher. |
Ralf Schumacher s vozem Williams při tréninku Velkou cenu Spojených států. |
Těsný souboj vedoucího Michaela Schumachera a Rubense Barrichella při Velké ceně USA v Indianopolis. |
1. kolo Velké ceny USA v Indianapolis. Pole závodníků vede Rubens Barrichello ze stáje Ferrari před svým týmovým kolegou a pozdějším vítězem Michaelem Schumacherem. |
Michael Schumacher s trofejí pro vítěze Velké ceny USA v Indianopolis. Zvítězil před stájový kolegou Barrichellem a Japoncem Satem s vozem BAR. |
Německý pilot formule 1 Michael Schumacher vítězí ve Velké ceně USA v Indianopolis. |
Giancarlo Fisichella na Sauberu (vlevo) projíždí kolem rozbitého vozu Williams-BMW Ralfa Schumachera, který havaroval při Velké ceně USA v Indianapolis. |
Ralf Schumacher je po těžké havárii při Velké ceně USA v Indianapolis převážen do nemocnice. |
Trosky vozu Ralfa Schumachera, který havaroval při Velké ceně USA v Indianopolisu. |
Japonský pilot stáje BAR-Honda Takuma Sato oslavuje životní úspěch kariéry: ve Velké ceně USA v Indianopolis skončil třetí. |
Vítěz Velké ceny USA v Indianopolis Michael Schumacher (vpravo) "sprchuje" šampaňským Takuma Sata, pilota stáje BAR-Honda, který dojel třetí. |
Start. Jako první se na okruh v Indianopolis vydal Barrichello, stíhán stájovým kolegou Michaelem Schumacherem, který nakonec Velkou cenu USA vyhrál. |