Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


DPR pojede v Abú Dhabi naposledy. Skončí tradiční tým nejen GP2

Roku 2005 patřil tým DPR k zakladatelům série GP2. | foto: Archiv Romana Klemma

4 2010
Závěr sezony GP2 bude zároveň koncem tradiční stáje David Price Racing. Od poloviny sedmdesátých let se DPR angažovala ve všech důležitých třídách motorsportu včetně formule 1. Tým, který zdobí několik titulů, patřil od začátku k základnímu kádru GP2. Letos byla pod novým vedením pravidelně mezi nejrychlejšími.

Svou stáj založil Dave Price roku 1975 společně s přítelem Johnem Braceyem. Ve svých začátcích připravoval a nasazoval především "opravdové závoďáky" – tj. monoposty. Po dvou sezonách ve formuli 3 a F-Atlantic si jeho výborně sehraná organizace troufla i na nejmodernější techniku své doby: v letech 1978 až 1980 se DPR s úspěchem účastnil britského šampionátu F1.

Mansell, Brundle nebo Dumfries

Byla to ale především formule 3, kde tým z Great Bookmhamu v hrabství Surrey patřil k absolutní evropské špičce. Pozdější slibný pilot F2 a F3000, Pierre Petit vyhrál pro DPR francouzské mistrovství roku 1982. Mimo to začali na Priceho vozech svou cestu do F1 jezdci jako Mansell (roku 1979), Brundle a Dumfries.

Zvláště skotský aristokrat, Sedmý Markýz of Bute, lépe známý jako Johnny Dumfries vzbudil v Priceho Raltu-VW pozornost, když se roku 1984 stal s velkou převahou britským mistrem. Také jeho výlety do Evropského šampionátu končily pravidelně triumfy. Ve stejné sezoně se stal Priceho pilot Francois Hesnault francouzským vicemistrem. Nebyli to ale jen piloti, kdo strávili v britském týmu svá učební léta na cestě do F1. Také desítky mechaniků a techniků.

Po ročníku 1987 se Price odvrátil od monopostů a vrhl se na sektor tehdy vzkvétající scény sportovních prototypů a GT. Pracoval pro tým britského zástupce Porsche a VW, Davida Lloyda, poté pro Mercedes a Nissan. Na čas dokonce vedl skomírající tým Brabham ve formuli 1. Později se rozhodl, že bude sportovní vozy nasazovat znovu pod vlastním praporem a DPR připravoval krásné McLareny, BMW a podivuhodné Panozy s motorem zabudovaným před jezdcem.

GP2 znamenala návrat k monopostům

Když FIA rozhodla, že od roku 2005 nahradí unavenou F3000 novým seriálem GP2, stal se DPR jedním z vybraných špičkových týmů této povedené série. "Společně s manažerem stáje, Andim Millerem (jeden z bývalých Priceho mechaniků, který se vypracoval v manažera DPR – pozn. autora) jsme věděli, že GP2 je seriálem s největší budoucností," odůvodnil Price své rozhodnutí ohledně návratu k monopostům.

Francouz Olivier Pla vyhrál dva nedělní sprinty v Silverstone a Hockenheimu a Price si jej v týmu ponechal i pro sezonu 2006 vedle slibného Clivia Piccioneho z Monaka. "Jsem velký fanda tohoto mistrovství. Nabízíme fandům a televizi jednoduše nejlepší závody. Minulý rok jsme se všichni učili a letos půjdeme za titulem," zněly Priceho nadšené cíle. Jeho modrobílé vozy jich ovšem nikdy neměly dosáhnout. Piccione dojel dvakrát třetí a demoralizovaný Pla byl po polovině sezony nahrazen neznámým a nezkušeným Rusem Petrovem.

Sezona 2007 musela přinést zlepšení. To si Price sliboval především od nadějného Austro-Španěla Andyho Soucka. Výsledky ovšem znovu silně pokulhávaly za Britovými představami a v zimě prodělal DPR základní organizační změny. Novým spolumajitelem stáje se stal doktor André Herck. Nekompromisní Rumun s bydlištěm v Monaku vydělal své ohromné jmění patenty na sektoru chirurgie a rozhodl se tyto miliony investovat do kariéry syna Michaela. Nezkušeným pilotům Herckovi a Diegu Nunezovi měl stát po boku bývalý konstruktér F1 (ATS a Shadow) John Gentry. Ani jeho vědomosti ovšem nedokázaly zabránit tomu, že se DPR ocitl mezi "zametači pole".

Minulou sezonu fungoval Dave Price u týmu, který nesl jeho jméno již jen jako občasný poradce. André Herck zcela převzal vedení, přestěhoval ho do blízkosti Padovy a zaměstnal čistě italský personál. Výsledek byl katastrofální: jezdci Herck, Ricci a Perera nezískali jediný bod a DPR hrozilo, že se stane středem posměchu celé GP2. Ročník k tomu skončil Michaelovou hrůzostrašnou nehodou po startu v Algarve.

Konečně vítězství

Herck senior ovšem nikdy nepřestal věřit ve své organizační schopnosti, v zastřený talent svého syna a ve své finanční možnosti. Také letos nasazoval své modrobílé vozy téměř bez přispění jiných sponzorů a DPR se stal kladným překvapením roku!

Nebylo nic, co by David Price nedělal. Val Musetti (c.7) na DPR-Marchi v britské F1 roku 1978 za Cookem (Hesketh) a McLarenem (Chevron).Šéf týmu DPR David Price roku 2007 u vozu Christiana BakkerudaObrázek z minulosti - tým DPR na cestě do boxů.

Vítězství Giacomma Ricciho v posledním závodě zimní GP2Asia bylo prvním poukazatelem na vzestup formy DPR. Hlavní seriál GP2 roku 2010 se stal tím nejlepším historie DPR. V Turecku si Michael Herck poprvé dojel pro body a k překvapení nejednoho pozorovatele od té doby společně s Riccim pravidelně patřili mezi nejrychlejší desítku. Ve Valencii si obrýlený Rumun poprvé dojel pro umístění na stupínku vítězů.

Vrchol sezony ztělesňovala pro DPR bezesporu Budapešť, kde v sobotu oba jezdci dojeli pro body a v neděli směli oba vyrazit do sprintu z první startovní řady. Zatímco Michaela zradila spojka, dojel si Giacommo pro své první velké vítězství v GP2.

Také mladý Herck se letos dočkal svých "pěti minut slávy". Poslední pesimisty, kteří ještě pochybovali o jeho talentu, poučil svým výkonem v kvalifikaci ve Spa. Za průtrže mračen byl nejrychlejší a porazil tak všechna zaběhlá esa od Maldonada přes Grosjeana až po Pereze. Těžko hledat na světě trať, která ověří pilotův talent důkladněji, než krkolomná smyčka v Ardenách – otec Herck tedy vsadil své miliony správně.

Bylo to ale právě v Belgii, kde se objevily první náznaky skutečnosti, že ani on nadále nehodlá financovat celý tým. Ricciho nahradil krajan Crestani, který za druhý kokpit zaplatil a po závodě Monze André Herck oznámil, že se DPR příštího ročníku GP2 nezúčastní. Synovi se včas postaral pro sezonu 2011 o kokpit u stáje Coloni.

Mistrovství GP2 bude i tak mít o dva vozy více, než letos. DPR nahradí britský tým Trevora Carlina a debutovat bude pod jménem Air-Asia-Racing i malajská stáj Meritus.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze