Jak je to možné? Prý na sebe divokým letem ve Valencii upozornil manažery a pak u nich vzbudil zájem, zda se dokáže vrátit bez psychické újmy.
Dokázal to. V prvních startech po pauze skončil v sérii GP2, považované za předstupeň F1, pátý a osmý. O dva dny později už v Abú Zabí testoval monopost HRT, týmu formule 1. Tím si dvacetiletý pilot možná otevřel cestu k velké kariéře.
Jednou z nejtěžších věcí pro piloty, kteří okusí F1, je naučit se ovládat složitý volant. Jak dlouho jste se to učil vy?
Dlouho! Dostal jsem školení, které trvalo skoro půl hodiny. Pořád jsme se bavili jen o volantu. Pak jsem se musel ještě našprtat čtyři stránky, kde bylo vysvětlení, které tlačítko se na co používá. Naštěstí je to intuitivně seřazené, a navíc mi inženýr při testu do sluchátek hlásil, co mám dělat a na co mačkat.
Volant už zvládáte. Zvládl byste i závod ve formuli 1?
Za ten jeden testovací den jsem najel 330 kilometrů čili závodní vzdálenost, takže to nevidím jako problém. Fyzicky jsem se cítil velmi dobře a tvrdím, že v F1 musí jezdec vyvinout menší sílu než v GP2. Ale je mnohem těžší si zvyknout na sílu, která na vás v F1 působí.
Dá se na ni nějak připravit?
Mám speciální trenažér na krk, který ho posiluje. Získal jsem ho, aby mi pomohl k návratu po zranění, a pomohl mi i teď při testu v F1. Byli tam i piloti, kteří toho měli po jednom dni plné zuby.
Jakou jste jel nejvyšší rychlostí?
V Abú Zabí je rovinka, na které se nedají lámat rekordy, takže se maximálka pohybovala okolo 318 až 320 km/h. V GP2 tam jedeme o deset méně, což není velký rozdíl. Ale samozřejmě řídit F1 je něco zvláštního, byl to můj sen od osmi let a bylo to něco úžasného. Utvrdilo mě to, že jsem se i po zranění dostal mezi špičku a hodně mi to pomohlo v následných testech GP2.
Připomenu, že ty se po pár dnech konaly také v Abú Zabí a vy jste jezdil ve třech různých týmech a pokoušel se získat angažmá v této sérii i pro příští rok, což je pro vaši kariéru klíčové.
Ten test se taky skvěle povedl. Musel jsem si skoro každý den zvykat na jiná auta, která se od sebe hodně lišila, ale zvládl jsem to. Držel jsem krok s mnohem zkušenějšími jezdci, zajel jsem druhý nejrychlejší čas ze všech. Doufám, že teď o mě bude u týmů rvačka. Dostali jsme nabídku na příští rok skoro z celého startovního pole, testovali jsme ve třech. Ty já preferuju, ale nedokážu říct, který z nich je nejlepší. Je to loterie, trefit tým, který bude příští rok na špici.
(Do rozhovoru vstupuje Králův manažer Petr Najman: Josef mluví skromně, ale já jsem v paddocku hovořil s manažery a on tam způsobil poprask. Že se mu tak brzy po nehodě povede v závodě a následně i v testech, to nečekal nikdo, všichni mluvili v superlativech. Manažeři nám volají, mají o Josefa eminentní zájem. Do půlky ledna chceme mít jasno o týmu, za který bude jezdit).
Jenže ani skvělé výsledky nemusí stačit k angažmá v F1. Tam především rozhoduje, kolik pilot s sebou přinese financí. Jste připraven, že nezáleží jen na umu jezdce? Beru si příklad z Roberta Kubici, který to taky zvládl bez peněz. Ale je to strašná shoda náhod, dobrých výsledků a toho, že musíme být ve správnou chvíli na správném místě. Právě díky tomu se teď rychle domluvil můj test v F1. Zajel jsem dobře v Abú Zabí v závodě GP2, za dva dny tu testovali mladí jezdci formuli 1 a já dostal nabídku. Ale je pravda, že můžu vyhrát seriál GP2 jako loni Němec Hülkenberg, dostat angažmá ve formuli 1, ale po roce být bez práce, protože s sebou nepřinesl peníze. Anebo skončím druhý jako Petrov, jenomže za ním je kapitál, tak v F1 vydrží déle.
(Manažer Najman doplňuje: V F1 hodně působí ten moment překvapení. Josef se vrátil, zajel bodované výsledky a pak ve čtyřdenním testu GP2, jak říkali sami manažeři, dominoval. Takže musíme přijít a najednou překvapit. To je naše šance).
Přesto Kubica je ojedinělý případ, naopak valná většina jezdců musí mít za sebou silné sponzory. A třeba stáj Hispania vyhlásila, že od pilota vyžaduje osm milionů eur, aby mu dala angažmá v F1. Je reálné takové peníze v Česku sehnat?
Manažer Najman: Motoristický sport je spojený s velkými penězi. Jsou jezdci, kteří jsou placeni, jsou jezdci, kteří naopak platí. Ale F1 je i místem pro byznys setkání, což je určitá atraktivní nabídka pro partnery. Teď není ještě čas jít do F1, Josef musí hlavně jezdit a získat zkušenosti. Možná by měl šanci dostat u nějakého týmu angažmá, ale my si chceme vytvořit víc možností, ne jen mít hezkou kombinézu na jednu sezonu.