Stále čekáte, zda pojedete formuli 1. Zklamalo Vás váhání Prostu, který měl na Vás opci?
Oni nyní nemohou rozhodovat o jezdcích. Řeší složité finační problémy a v prvé řadě musí zajistit, aby fungoval tým a postavili monopost pro sezonu 2002. O jezdcích budou rozhodovat finance. Nový majitel nebo hlavní sponzor si může nadiktovat podmínky. Ten bude určovat sestavu. Může se tak stát, že pojede Frentzen s někým z mladých nadějí. Kdo by to mohl být, opravdu nevím.
Neublížilo vaší kariéře, že jste nastoupil pouze na tři poslední závody sezony? Navíc dvě tratě jste vůbec neznal.
Rozhodně to nebyla chyba. Ty tři závody mi daly hrozně moc a vstoupil jsem do podvědomí velkého množství lidí. Už mě berou jako pilota formule 1. Mám mnohem větší šanci na angažmá. Samozřejmě by bylo lepší, kdybych okruhy znal. Jiná možnost však nebyla. Obtížné to bylo zejména v Japonsku. Nesmírně náročná, kopcovitá trať. Tam jsem ztrácel hodně. V Suzuce je zkušenost velkou výhodou. Navíc jsme ve voze neměli posilovač řízení. Byla to velmi vyčerpávající jízda.
Burti, jehož jste nahradil v Prostu, podepsal smlouvu jako testovací pilot Ferrari. Zvýšilo to Vaše šance na angažmá ve formuli 1?
Burtiho odchod do italské stáje mě nepřekvapil. Nevím, zda se mi tím formule 1 přiblížila. Myslím, že šance mám pořád stejné. Musím čekat. To je pro pilota normální. Už jsem takových období zažil několik.
Burti prohlásil, že je lepší testovat ferrari, než jezdit v průměrném týmu. Souhlasíte s tím?
To je jeho názor, já si to nemyslím. Závody jsou závody, kdežto testovač není zdaleka tak vidět. Avšak pokud bych nemohl jezdit velké ceny, tak testovat Ferrari je určitě výborné. Pokud by mi k tomu umožnili závodit ve formuli 3000, bylo by to druhé nejlepší řešení sezony 2002.
A co je na třetím místě?
Závody CART v Americe. Pokud nevyjde formule 1, bude moje cesta směřovat pravděpodobně tam. Zájem by určitě měli.
Pokud byste jel v Prostu, bylo by to pravděpodobně zejména díky penězům sponzorů. Nevadí vám to?
Ale to je přece formule 1. Většina jezdců musí mít finační zázemí. Bez něj začínat není možné. I za Schumacherem, když nastoupil do F1, byli sponzoři. To je naprosto běžná věc. Peníze jsou i ve formuli 1 až na prvním místě.
Jak jste si v Prostu rozuměl s týmovým kolegou Heinzem-Haraldem Frentzenem?
Mezi jezdci formule 1 není na přátelství moc místa. Ale Frentzen byl celkem vstřícný. Sem tam mi poradil. Vysvětlil pár věcí. Připadalo mi to tak, že ve mě nevidí konkurenci. Věděl, že ho nemohu ohrozit.
Jak si představujete ideálního týmového kolegu?
Měl by mít hodně zkušeností, abych se mohl od něj naučit co nejvíce věcí. Nejlepší by byl asi Jean Alesi. Všichni o něm mluví v superlativech. Škoda, že od Prostu odešel. Nebo Allan McNish (pilot nové stáje F1 Toyota). Nedávno jsem se s ním jel závody motokár ve Vídni a byl velmi příjemný. Získal si mě svým chováním.
Při tréninku na GP Japonska jste zdemoloval monopost prost. Jak reagovali v týmu?
Nikdo mi nenadával. Já jsem přišel a všem se omluvil. Byl jsem v garáži do noci a snažil se mechanikům co nejvíce pomoci a alespoň trochu napravit svou chybu.
Kuriozitou byla příhoda, kdy jste zajel do boxů o kolo dříve...
Seřizoval jsem si trakční kontrolu na volantu. Na ceduli jsem pouze mrkl a nepřečetl si ji celou. Bohužel byla pro minardi, ne pro prost. Proto jsem myslel, že mám měnit pneumatiky. Bylo to neobvyklé, protože cedule se ukazuje vždy jen konkrétnímu jezdci. V Minardi na mě zapomněli a mysleli si, že už jede Yoong. Je to o zkušenostech. Kdybych měl auto více "v ruce", neseřizoval bych si tak dlouho vůz a přečetl bych si ceduli celou.
Jak na vás zapůsobil čtyřnásobný mistr světa a šéf stáje Alain Prost?
Bylo na něm vidět, že má starosti. Moc se v týmu nepohyboval. Měl neustále nějaká jednání. Jinak je velmi klidný a tichý. Určitě je hodně inteligentní. Do kontaktu jsem s ním přišel nejvíce při testech v Magny Cours. Přistupoval ke mě jako k nováčkovi a snažil se poradit. V technice se stále skvěle orientuje.
Kdo vás nejvíce letos ve formuli 1 překvapil a kdo naopak zklamal?
Pro mě byl největším esem Räikkönen. Přechod do F1 zvládl téměř bezchybně. Na druhé místo bych postavil Montoyu. Skvělý pilot. Potom Häkkinen při svých vítězstvích. V Anglii a v Indianapolisu byl naprosto suverénní. A Giancarlo Fisichella. V Belgii byl hlavní hvězdou závodu. Myslím, že kdyby před dvěma lety šel k Ferrari on a ne Barrichello, tak by Michael Schumacher měl s týmovým kolegou mnohem víc starostí.
A zklamání?
Frentzen v Jordanu. Překvapilo mě, že Trullimu nestačil. V Prostu už jezdil mnohem lépe. Moje očekávání nesplnil ani Button v Benettonu. A nakonec Tarso Marques s minardi. Ten prostě nestačil.
Jste velkým fanouškem rallye. Chtěl byste se svézt alespoň jako navigátor?
Svezl jsem se s mým kamarádem Romanem Krestou. Ale při závodech bych nechtěl sedět vedle řidiče a navigovat ho. Já jsem pilot. Musím mít ruce na volantu.
Proslýchá se, že máte novou přítelkyni...
Je to tak. Petra je sestra Romana Kresty. Během sezony jsem se ji příliš věnovat nemohl. Nyní se s ní snažím trávit co nejvíce času. Byli jsme týden na dovolené u mých rodičů v Liberci. Jinak se musím účastnit moře sponzorských akcí. Nyní nastává čas, kdy musím pomalu začít připravovat fyzickou kondici na příští sezonu.