Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Alibismus formule 1. Proč vadí, když z ní mizí nebezpečí

Formuli 1 můžete vyčítat leccos. Že v posledních letech nabízí jen nudné kroužení. Že jí chybí předjíždění. A že když už k nějakému dojde, tak jen za pomoci umělých vychytávek jménem DRS. Že přechodem na hybridní motory ztratila mnohé ze svého DNA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62i10ř32í 76S13c17h53w46a88c59h 8878364968276

nj ta "dnešní mládež" stojí za prd, to my jsme byly mnohem lepší.... ;-D;-D;-D

0/0
15.7.2016 0:00

J41o27s22e40f 98K37o51m56e94n24d45a 3759739284217

Ale češtinu ovládáte spíš jako ta dnešní mládež ;-)

0/−1
15.7.2016 21:18

I94v38a67n 87S73l92á56m50a 6446895151798

srsly?

0/0
16.7.2016 20:35

P77e21t87r 30M97o65s89t57ý45n 3879967927520

nitro full contact damage , try again ?

0/0
14.7.2016 15:57

P46a66v84e85l 10K39a87r42e51s 8590903106613

brzo to bude závod elektromobilů s deformačními zónami

+1/0
13.7.2016 22:05

J13i69ř89í 82S31c35h28w58a39c67h 8748264788856

"deformační zóna" je bezpečnostní prvek. Kvantem bezpečnostních prvků je F1 postupně doplňována asi posledních 20 let. Smyslem závodů je vítězit, ne umírat, nebo "pouštět žilou"....

0/0
15.7.2016 0:09

V25l82a32d96i45m25í51r 17Š18k69o50l15n12í72k 8385270298

podle vás by tedy bylo lepší zakázat rally, páč tam je větší nebezpečí než dnes v F1.

0/0
31.7.2016 10:08

V87i68l93i94a98m 74N23o62v77a43k 7234777910679

Jeste pro ty, co pochybuji, nebo se jim zdaji dnesni "sampioni" porovnatelni se zavodniky z dob minulych - tohle udelal Lewis Hamilton v roce 2007 pri najezdu do boxu v momente kdy mu slo o titul mistra sveta (ktery nakonec neziskal zejmena diky tomuhle "manevru"). Dovedete si predstavit tohle udelat Laudu, Fittipaldiho, Stewarta nebo Prosta a hodne jinych s vozy s minimem elektroniky a s jinymi najezdy do boxu nez dnes a s neomezenou rychlosti pri vjezdu do depa

https://www.youtube.com/watch?v=KglbcTs0vWk

0/0
13.7.2016 8:14

O16n23d23ř14e19j 53Č24a75p58k54a 6941101493774

Tohle je ta odvrácená stránka toho, když už první rok dostane techniku schopnou jet o titul. Dovedu si představit, že Lauda nebo Prost nějakou kravinu ve svém prvním roce udělali taky, jen tam o tolik nešlo, takže se to v médiích tak neprobíralo.

0/0
13.7.2016 15:04

V29i61l89i41a19m 79N15o32v83a86k 7494687680299

Myslim ze neni problem v tom ze mel spickovou techniku a jeste na to nemel. Lauda zacal zavodit v teamu March, coz byl vysoce kompetitivni team (jeho kolega Peterson byl v tom roce vicemistrem sveta) a pak presel na BRM coz byl taky kompetitivni team. Tou dobou ale byla Formule 2 a Formule 5000 coz byli narocne souteze a F1 se bral jako vrchol kam nejaky zacatecnik nemuze a taky nemohl. Hamilton se rok po tomhle trapasu stal mistrem sveta coz je bud doklad ze se genialne zlepsil nebo naopak - technika rozhodla o vsem a bylo jedno kdo jezdi na spickovem voze - proste ten vyhral.

0/0
13.7.2016 16:20

J11o12s72e24f 49K62o37m90e96n63d83a 3139529394247

Podíl techniky na výsledcích byl krásně vidět třeba u Schumachera a Barrichela na Ferrari.

0/0
14.7.2016 10:43

D97e93n59i96s 93H11u87m12l 4132975865456

Tak nikdy jsem nebyl fanouskem Hamiltona, ale 2007 byla jeho prvni sezona. Kolik udelal loni Verstappen chyb, a jednou tech titulu bude mit nekolik.

0/0
13.7.2016 22:23
Foto

P32e36t73r 45P49r34o23c73h84á39z55k47a 3222856312964

F1 jsem začal sledovat v 60 letech a nevynechal snad jediný závod i díky možnosti příjmu rakouské televize. Byla to opravdu královna motosportu. Co nebylo vysloveně zakázané, to bylo povolené. Konstruktéři přicházeli s novinkami snad každý druhý závod. Ano, byla nebezpečná, ale to se změnilo hlavně úpravou okruhů. Byla drahá a ne každý si ji mohl dovolit, ale to je v pořádku, nebyl to sport, který by mohli dělat masy. Byla divácky atraktivní, zajímavá a člověk se těšil na každý okamžik, na každý závod.- Dneska ji sleduji jen okrajově, takřka stejná auta, omezení vývoje a testování, nuda. Daleko zajímavější jsou závody s USA, kde je ještě na co koukat a kde adrenalin a vzrušení nezmizelo.

+5/−3
13.7.2016 6:22

Z16d37e66n49e90k 33B88e37d52n74a67r 7407976977739

Nesmysly. F1 samozřejmě vždy byla pravidly omezená. Dnes je vývoj mezi závody, daleko rychlejší, jen už nejste schpný ho sledovat. Drahá byla tehdy je i dnes. Plná hlediště na většině tratí a divácké rekordy co se týče celosvětové sledovanosti zase naznačují, že ani tady atraktivitu neztrácí, vzdor modní vlně ji schazovat.

Jinak odkazovat se na daleko, daleko svázanější serie z USA a ty vyzdvihovat po úvodu co jste napsal mi přijde už úplně nepochopitelné. Omezení vývoje, testování a skoro identické vozy, to jsou serie v USA a vždy byli.

+2/−7
13.7.2016 7:04

V37i14l39i10a27m 61N24o58v89a78k 7534837520569

Pripada mi jako by jste F1 vubec nesledoval. Plna hlediste? V 70tych letech byli evropske okruhy s navstevou kolem 300 tisic divaku. GP byla udalost a ne jako dnes. Je pravda ze zavody v USA jsou svazany pravidly a zalezitosti jako pace car a safety car jsou puvodem prave z USA, ale na druhe strane se tam pravidla nemeni kazdou sezonu. To neni o modni vlne ale o faktech, ktere neni mozne nevidet. Pripoustim, ze pokud sledujete F1 tak poslednich 20 let tak vam to muze pripadat takove jak pisete.

+3/−1
13.7.2016 7:19

A46l20e72š 13H80u73s46á58r 1944213433976

Vy jste se dival v rádiu ne? Nebo jste nezažil starší atraktivní závody.

0/0
13.7.2016 8:20

Z30d70e80n92e24k 74H21r12d50i17n21a 9680689823560

Já mám doma knížku, která vyšla v polovině 80. let o F1. A je tam ukázka z nějaké rozhovoru z konce 70. let, kdy se ptali nějakého závodníka či ředitele týmu, proč je formule 1 tak nudná. Dnes, kdy čteme a vzpomínáme an skvělé závody, z té doby, tka je to paradox. O nudě v F1 se mluví už hodně dlouho. Já jsem ji začal pravidelně v TV sledovat od začátku 90. let a nudné i skvělé závody byly tehdy, byly v době Schumachera a jsou i nyní. Nevidím v tom zas takový rozdíl. Jaký je rozdíl, když tehdy obě Ferrari (nebo oba Williamsy nebo McLareny) všem ujely a získaly velký náskok podobně jako dneska Mercedesy nebo nedávno RedBully.

+2/0
13.7.2016 10:43

Z47d86e94n16e80k 41B89e41d11n63a59r 7337616257419

Které závody byly z vašeho pohledu ty super atraktivní? Já zažil spoustu nudných i zajímavých. Ale i na těch nudnějších si něco zajímavého najdu. Vždy.

Ale co se týče předjíždění a napínavých situací, tak těch je teď násobně více než v minulosti.

0/0
13.7.2016 10:57

J92a95r12o95m90í42r 64H74a13n42z81a11l 6496357504

Pane Zdenku co to tady melete za bludy. Viděl jste vůbec nějaké závody z doby před 40ti léty? Asi ne.

0/−2
13.7.2016 12:35

V13i29l33i36a58m 62N87o39v11a18k 7874687260439

Skvely clanek. Jenom doplnim ze F1 zemrela davno. Datum smrti je konec tzv. turbo ery, kdy byli zakazany 1,5 litrove turbomotory. Duvodem bylo nebezpeci, ale prave tohle nebezpeci delalo z F1 divacky atraktivni sport. Kazdy zavod byl jiny a kazdy byl plny nebezpeci, predjizdeni a rizika. Dnes je jizda ve F1 neco jako kdyz nekdo hraje Play Station a kdyz udela chybu (coz se dela porad) tak prijde pace car a jede se zas od zacatku. Nezajem divaku a presun do podivnych lokalit jenom dokresluje tuhle bidnou situaci.

+7/−1
13.7.2016 5:50

Z89d23e94n69e57k 21B18e71d77n50a91r 7717836627349

Nezájem diváků, myslíte těch pár set tisíc v Silvrstounu třeba? Nebo skoro miliardu u TV?

Předjíždění je naprosto nepochybně nejvíc v historii F1. A těch atraktivních závodů v minulosti bylo daleko méně než dnes.

0/−4
13.7.2016 7:06

T79o91m63á89š 97B44u35r96a 4132626524

Pokud jde o TV sledovanost, dávám Vám zapravdu. Ovšem valná většina tohoto zájmu pochází ze zemí, kam se cirkus F1 v současnosti přesouvá. Ano, mám na mysli především Asii.

V Evropě, jakožto kolébce motorsportu, zájem o tuto show vytrvale klesá. A to nejen mediálně.

+3/0
13.7.2016 7:34

V62i93l92i17a32m 25N31o83v89a47k 7214527380269

Presne tak! TV sledovanost je vyssi protoze dostupnost vysilani je nepomerne vyssi. F1 ale sleduje hodne divaku co tomu sportu vubec nerozumi a tak to i vypada. Ja jsem chodil na F1 do Rakouska a to byvala v 70tych letech akce kde cele okoli Zeltwegu udalosti zilo. Podobne tomu byvavalo taky na ostatnich tradicnich podnicich. GP v Baku, Soci a nebo v Asii jsou vesmes nudne podniky bez tradice a bez zazemi. Je hezke ze to vydelava, ale sledovat se to neda. F1 zije ze znacky a tradice a uspesne tuhle znacku nici a tradici pohrbiva.

0/0
13.7.2016 7:41

T77o35m78á41š 63B73u98r63a 4592196544

Souhlas. V období zlaté éry F1 v Evropě znamenal každý podnik celospolečenskou událost. V dotyčných regionech se "zastavoval život", celá lokální infrastruktura se dočasně přeorávala, politici tomu přizpůsobovali své diáře aby na takových akcích mohli být viděni, vznikala stanová městečka s kompletní výbavou. A dnes? Jsou to sice stále ještě navštěvované události, ale svým významem pro daný region se jedná o tuctovou záležitost, jakých tamo existuje povícero. Trend je jasný: v blízkém budoucnu lze očekávat pokles zájmu na úroveň soukromých akcí pořádaných pro (téměř doslova) pár věrných nadšenců kde jejich počet bude převyšovat počet novinářů a nezbytného technického prsonálu.

+1/0
13.7.2016 8:01

V96i69l81i17a92m 19N41o26v93a26k 7254647540349

Uplne presne tak. Pokud samozrejme jeste zustanou nejake podniky v zapadni Evrope. Sam mohu potvrdit to co jste napsal vlastni zkusenosti z let minulych v porovnani s dneskem

0/0
13.7.2016 8:06

T70o87m93á24š 22B36u62r46a 4222726644

Pokud jde o "přežití" evropských VC, dávám šanci tak akorát Monacu a VC Evropy. Ostatní pan Ecclestone bez milosti ve prospěch nových destinací zřejmě logicky a nemilosrdně zruší.

+1/0
13.7.2016 8:15

T93o43m39á62š 88B13u83r48a 4202616434

P. S.: Možná ještě tak VC USA na střídačku s VC Kanady.

0/0
13.7.2016 8:42

V23i90l79i15a94m 58N21o11v23a79k 7534707750789

tam to neni zatim problem, ale publicita je velice slaba. Myslim ze to skonci tak jak jste to napsal: nekolik podniku v Asii, byvalem SSSR - pokud mistni zlodeji budou na svobode a s penezi, v Evrope snad Nemecko a Monako - no a nejake ty US podniky.

0/0
13.7.2016 9:47

Z84d50e32n56e17k 84H96r26d23i58n79a 9780369903420

Nemyslím si, že zákaz turbo motorů po roce 1988 byl konec Formule. uplynulo ostatně už téměř 30 let a formule 1 se jezdí pořád. Za hlavní rozdíl proti minulosti vidím spolehlivost vozů. Zatímco v minulosti klidně dojelo i pod 10 vozů (drtivá většina nedokončila kvůli nějaké poruše), dneska odpadnou 2-4 auta. Díky tomu pak dominance nějakého týmu je jednodušší, pokud jsem rychlý, tak pořád vyhrávám.

0/0
13.7.2016 10:45

V75i53l92i90a56m 95N24o19v27a77k 7504447970929

To ze se jezdi porad neznamena ze "nezemrela". Ja to myslel obrazne. Zakazem turbomotoru se dostal retezec zakazu do vrcholu. Jasne se ukazalo ze chteji mit uplne bezpecnou (i kdyz pomalejsi) soutez. Jednoduse receno - kazdou sezonu prispusobovali pravidla aktualnim potrebam a umoznili jezdcum, co by normalne nemeli sanci aby se uplatnili. To se i stalo. Do F1 vstoupila vyspela technologie ovladani vozu a atraktivita klesla. Je nutno rict, ze divaci doopravdy miluji nebezpeci a risk. Taky pripadnou smrt. Dela to podnik atraktivnejsim a nedostupnejsim. S tym se nic neda delat. Pokud krouzi monoposty 70 kol podle planu a neustale zastavuji v boxech (coz vymyslel Ecclestone puvodne aby zatraktivnil zavody) tak divak nadobudne dojem ze o nic nejde a vsechno je vypracovano jako business plan. A ma pravdu.

0/0
14.7.2016 8:00

J20i32r67i 59A77n48d79e37r40l34e 8642260987

On se na F1 ještě někdo dívá?

+4/−4
12.7.2016 22:37

J41o10s36e67f 66K78o34m69e85n62d23a 3789649754337

Jasně. A pak se jakoby nenápadně na diskuzích ptá, jestli se dívá ještě někdo další ;-)

+6/−1
12.7.2016 22:46

T54o15m71á86š 14B16u90r90a 4292106874

V Asii? Čím dál tím více koncesionářů.

0/0
13.7.2016 9:53

D20e14n45i29s 38H74u56m63l 4232815585206

Nutno dodat, že tahle nemoc se šíří napříč celým motorsportem. Úplně steně bylo otřesné sledovat start Le Mans za safety carem a kroužení téměř hodinu, než polovina tratě byla takřka suchá.

+12/0
12.7.2016 20:36

P70a20v37e16l 57Z18a87j93í12č25e35k 8314670466590

pritom je to tak jednoduche rozvolnit vyvoj motoru i gum, a dalsich zarizeni na aute, zadna radiova komunikace behem zavodu, staci jedno tlacitko chci do boxu... rozhodnuti ucini jezdec. Zadny safety car za deste a podobne skopiciny.

+2/−2
12.7.2016 18:59

J19i18ř50í 79S35c79h56w73a88c49h 8578874658246

safety car za deště jen jiný způsob jak neodložit start nebo neukončit předčasně závod....což se dříve běžně dělalo.

0/0
12.7.2016 23:39

J50i92ř73í 44S43c61h58w96a58c81h 8128344978726

jen jsi "vymyslel" další zakaz.....;-)

0/0
13.7.2016 0:10

J84a82n 76M81i77c64h48l 1236431556784

Pristi rok se to vyrazne zlepsi, verim tomu :-) snad to jen nepo... s tim odpornym halo conceptem.:-/

0/0
12.7.2016 18:55

E62m96i30l 87P57r68c51h73a53l 5180500898864

Pamatuje si nekdo kdy a proc byla zakazana dmychadla vytvarejici pod vozem podtlak ? Ty vrtule vzadu si pamatuju.

0/0
12.7.2016 18:49

P15a87v61e60l 36Z47a54j37í16č71e90k 8214670796320

bylo to v 80 letech treba brabham bt 46 ;) a skoncilo to proto ze nekdo pomazany to nazval prilis nebezpecne... kazdopadne je to i odpoved na dnesni vozy kdyz vytvori silny podtlak tak ty areodynamicke nasmysly strati trosku na vaze... k tomu silne motory a formule muzou zas jezdit 3-5s na kolo rychleji

0/0
12.7.2016 19:08

D27e10n17i47s 93H80u46m40l 4702495885396

Uz tehda byly zakazane pohyblive aerodynamicke prvky a to ten vetrak rozhodne byl :-)

+1/0
12.7.2016 20:25

V37i80l88i31a93m 94N70o93v25a13k 7224747870279

bylo to zakazano hned po jednom jedinem zavode (GP Svedska 78). Duvodem byli stiznosti ze to viri prach a necistoty z povrchu. Je to ale jenom jeden z velice uspesnych konceptu, ktere byli okamzite zakazany (wing car od Lotusu).Hlavne vsak zakaz turba definitivne pohrbil F1 protoze se jasne ukazalo ze jde pouze o bezpecnost a rychlost a riziko se nebude akceptovat

0/0
13.7.2016 5:58

O72n90d16ř19e30j 77Č45a34p72k46a 6701561193504

Nebyl, šlo o ventilátor chlazení a na ten se to nevztahovalo... že ho brutálně předimenzovali a bral vzduch zpod auta, to byla jen náhoda ;-)

V době toho jediného závodu to bylo regulérní řešení (a věřím, že tomu komisaři věnovali hodně času, aby případný důvod k diskvalifikaci našli), takže to vítězství platí.

0/0
13.7.2016 14:14

Z73d26e22n71e96k 19H73r48d83i76n94a 9490729643290

to jsou dvě věci. Jedka šlo o tzv wingcary, které se prosadily koncem 70. let. Šlo o auta, která vytvářela opravdu podtlak a doslova se přisála k zemi. Po určitých omezeních byly wingcary zakázané pro sezonu 1983.

Auto - vysavač (fancar) byl Brabham z roku 1978, který byl reakcí konstruktéra Gordona Murraye an koncepci wingcaru, kdy umístil na konec vozu obrovský větrák, který vysával vzduch z oblasti mezi asfaltem a podlahou vozu. Po první GP (vítězné) byl tento koncept zakázaný, protože jednak se jednalo o pohyblivý aerodynamický prvek (v té době zakázaný) a jednak to ohrožovalo jezdce za ním, protože ten vysavač nevysával jen vzduch, ale také kamínky apod. A díky výraznému zhoršení aerodynamiky za vozem bylo extrémně obtížné se k takovému vozu přiblížit (podobně jako u vozu s velkým difuzorem)

0/0
13.7.2016 11:10

M15a35r28t29i31n 88P40r31a50v71e52č14e64k 3448282741845

Tu přehnanou opatrnost v deštivých podmínkách pozoruji už nějakou dobu a hodně mě to štve :( jako by si neuvědomovali, že je to bohužel jediná šance jak mít atraktivní závod.. i když bohužel i v dešti vyhrává Mercedes protože to v něm Hamilton umí ještě lépe než na suchu.. a ta penalizace Rosberga je opravdu směšná, lepší když to pravidlo zruší, protože se tím akorát ještě víc ztrapňujou..

+8/0
12.7.2016 18:39

P54a95v76e12l 41Z25a64j24í78č87e24k 8204680566220

a nebo zrusit radiovou komunikaci uplne

+1/0
12.7.2016 19:10

P26a29v47e27l 51R34o29t19n52á75g50l 1285919544389

Já nesouhlasím ani s těmi kryt na kokpity, byť jsem si vědom, že naposledy kvůli tomu zemřel pilot. Nicméně ten pilot věděl co dělá, a že sport, který miluje je rizikový a přináší i smrt. Tohle riziko musí akceptovat, každý kdo do F1 vstupuje.

Napadá mě srovnání s cyklistikou. Jak by asi vypadala, kdyby UCI myslela jako FIA? Riziko smrti je tam nesrovnatelně vyšší, ale že by někdo přišel s tím, aby kolem sebe měli jezdi nafukovací bubliny jsem nezaznamenal...

F1 jde totálně do kopru, každý rok víc a víc.

+13/−1
12.7.2016 18:22

J30i19ř91í 49S52c94h61w86a89c69h 8138494438746

tak zrovna cyklisté musí mít taky přilbu, kterou dříve mít nemuseli.....

+3/−2
12.7.2016 18:37

P29a62v92e58l 35R84o27t26n75á49g64l 1445539114619

Tak o tom žádná, ale kromě přilby jsou prakticky nazí, pokud jste si nevšiml a přitom jezdí tělo na tělo ve vysokých rychlostech v běžné zástavbě.

+7/0
12.7.2016 18:48

J22i32ř20í 85S58c77h31w69a25c60h 8608384388776

kdyby jezdily 300 km/hod na rovinkách a 150-200 km/hod v zatáčkách tak by "prakticky nazí" rozhodně nejezdili ;-)

0/0
12.7.2016 23:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze