Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Alibismus formule 1. Proč vadí, když z ní mizí nebezpečí

Formuli 1 můžete vyčítat leccos. Že v posledních letech nabízí jen nudné kroužení. Že jí chybí předjíždění. A že když už k nějakému dojde, tak jen za pomoci umělých vychytávek jménem DRS. Že přechodem na hybridní motory ztratila mnohé ze svého DNA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28i85ř48í 23S58c71h46w34a12c92h 8108714858236

nj ta "dnešní mládež" stojí za prd, to my jsme byly mnohem lepší.... ;-D;-D;-D

0/0
15.7.2016 0:00

J68o52s31e35f 38K68o46m14e48n70d29a 3279279424277

Ale češtinu ovládáte spíš jako ta dnešní mládež ;-)

0/−1
15.7.2016 21:18

I58v17a95n 76S85l53á85m60a 6786945101598

srsly?

0/0
16.7.2016 20:35

P83e32t78r 45M92o44s36t26ý37n 3649497407520

nitro full contact damage , try again ?

0/0
14.7.2016 15:57

P62a23v46e76l 93K41a53r14e16s 8530843136933

brzo to bude závod elektromobilů s deformačními zónami

+1/0
13.7.2016 22:05

J98i69ř81í 91S52c40h38w18a61c81h 8688354368816

"deformační zóna" je bezpečnostní prvek. Kvantem bezpečnostních prvků je F1 postupně doplňována asi posledních 20 let. Smyslem závodů je vítězit, ne umírat, nebo "pouštět žilou"....

0/0
15.7.2016 0:09

V90l25a89d92i66m65í34r 32Š40k49o82l84n62í55k 8555760788

podle vás by tedy bylo lepší zakázat rally, páč tam je větší nebezpečí než dnes v F1.

0/0
31.7.2016 10:08

V92i41l98i44a66m 44N44o21v19a11k 7434117410779

Jeste pro ty, co pochybuji, nebo se jim zdaji dnesni "sampioni" porovnatelni se zavodniky z dob minulych - tohle udelal Lewis Hamilton v roce 2007 pri najezdu do boxu v momente kdy mu slo o titul mistra sveta (ktery nakonec neziskal zejmena diky tomuhle "manevru"). Dovedete si predstavit tohle udelat Laudu, Fittipaldiho, Stewarta nebo Prosta a hodne jinych s vozy s minimem elektroniky a s jinymi najezdy do boxu nez dnes a s neomezenou rychlosti pri vjezdu do depa

https://www.youtube.com/watch?v=KglbcTs0vWk

0/0
13.7.2016 8:14

O51n66d59ř62e87j 26Č59a28p46k68a 6751391423184

Tohle je ta odvrácená stránka toho, když už první rok dostane techniku schopnou jet o titul. Dovedu si představit, že Lauda nebo Prost nějakou kravinu ve svém prvním roce udělali taky, jen tam o tolik nešlo, takže se to v médiích tak neprobíralo.

0/0
13.7.2016 15:04

V67i76l81i62a83m 13N74o92v36a46k 7334807540809

Myslim ze neni problem v tom ze mel spickovou techniku a jeste na to nemel. Lauda zacal zavodit v teamu March, coz byl vysoce kompetitivni team (jeho kolega Peterson byl v tom roce vicemistrem sveta) a pak presel na BRM coz byl taky kompetitivni team. Tou dobou ale byla Formule 2 a Formule 5000 coz byli narocne souteze a F1 se bral jako vrchol kam nejaky zacatecnik nemuze a taky nemohl. Hamilton se rok po tomhle trapasu stal mistrem sveta coz je bud doklad ze se genialne zlepsil nebo naopak - technika rozhodla o vsem a bylo jedno kdo jezdi na spickovem voze - proste ten vyhral.

0/0
13.7.2016 16:20

J57o64s89e31f 98K70o40m27e13n92d66a 3609289744937

Podíl techniky na výsledcích byl krásně vidět třeba u Schumachera a Barrichela na Ferrari.

0/0
14.7.2016 10:43

D39e67n36i12s 36H53u42m28l 4792265375126

Tak nikdy jsem nebyl fanouskem Hamiltona, ale 2007 byla jeho prvni sezona. Kolik udelal loni Verstappen chyb, a jednou tech titulu bude mit nekolik.

0/0
13.7.2016 22:23
Foto

P57e39t22r 38P17r71o77c70h81á77z54k40a 3702776502724

F1 jsem začal sledovat v 60 letech a nevynechal snad jediný závod i díky možnosti příjmu rakouské televize. Byla to opravdu královna motosportu. Co nebylo vysloveně zakázané, to bylo povolené. Konstruktéři přicházeli s novinkami snad každý druhý závod. Ano, byla nebezpečná, ale to se změnilo hlavně úpravou okruhů. Byla drahá a ne každý si ji mohl dovolit, ale to je v pořádku, nebyl to sport, který by mohli dělat masy. Byla divácky atraktivní, zajímavá a člověk se těšil na každý okamžik, na každý závod.- Dneska ji sleduji jen okrajově, takřka stejná auta, omezení vývoje a testování, nuda. Daleko zajímavější jsou závody s USA, kde je ještě na co koukat a kde adrenalin a vzrušení nezmizelo.

+5/−3
13.7.2016 6:22

Z88d95e33n83e98k 97B96e77d95n77a28r 7377246457199

Nesmysly. F1 samozřejmě vždy byla pravidly omezená. Dnes je vývoj mezi závody, daleko rychlejší, jen už nejste schpný ho sledovat. Drahá byla tehdy je i dnes. Plná hlediště na většině tratí a divácké rekordy co se týče celosvětové sledovanosti zase naznačují, že ani tady atraktivitu neztrácí, vzdor modní vlně ji schazovat.

Jinak odkazovat se na daleko, daleko svázanější serie z USA a ty vyzdvihovat po úvodu co jste napsal mi přijde už úplně nepochopitelné. Omezení vývoje, testování a skoro identické vozy, to jsou serie v USA a vždy byli.

+2/−7
13.7.2016 7:04

V14i70l68i82a86m 90N64o58v87a49k 7144217600239

Pripada mi jako by jste F1 vubec nesledoval. Plna hlediste? V 70tych letech byli evropske okruhy s navstevou kolem 300 tisic divaku. GP byla udalost a ne jako dnes. Je pravda ze zavody v USA jsou svazany pravidly a zalezitosti jako pace car a safety car jsou puvodem prave z USA, ale na druhe strane se tam pravidla nemeni kazdou sezonu. To neni o modni vlne ale o faktech, ktere neni mozne nevidet. Pripoustim, ze pokud sledujete F1 tak poslednich 20 let tak vam to muze pripadat takove jak pisete.

+3/−1
13.7.2016 7:19

A95l41e57š 12H69u39s83á92r 1524123593426

Vy jste se dival v rádiu ne? Nebo jste nezažil starší atraktivní závody.

0/0
13.7.2016 8:20

Z43d41e38n53e50k 55H46r67d49i69n11a 9940629803330

Já mám doma knížku, která vyšla v polovině 80. let o F1. A je tam ukázka z nějaké rozhovoru z konce 70. let, kdy se ptali nějakého závodníka či ředitele týmu, proč je formule 1 tak nudná. Dnes, kdy čteme a vzpomínáme an skvělé závody, z té doby, tka je to paradox. O nudě v F1 se mluví už hodně dlouho. Já jsem ji začal pravidelně v TV sledovat od začátku 90. let a nudné i skvělé závody byly tehdy, byly v době Schumachera a jsou i nyní. Nevidím v tom zas takový rozdíl. Jaký je rozdíl, když tehdy obě Ferrari (nebo oba Williamsy nebo McLareny) všem ujely a získaly velký náskok podobně jako dneska Mercedesy nebo nedávno RedBully.

+2/0
13.7.2016 10:43

Z46d44e44n94e85k 45B64e10d46n69a34r 7537156357219

Které závody byly z vašeho pohledu ty super atraktivní? Já zažil spoustu nudných i zajímavých. Ale i na těch nudnějších si něco zajímavého najdu. Vždy.

Ale co se týče předjíždění a napínavých situací, tak těch je teď násobně více než v minulosti.

0/0
13.7.2016 10:57

J27a65r32o54m56í32r 30H44a98n57z74a91l 6736367394

Pane Zdenku co to tady melete za bludy. Viděl jste vůbec nějaké závody z doby před 40ti léty? Asi ne.

0/−2
13.7.2016 12:35

V62i48l87i16a47m 58N18o17v72a95k 7784417910839

Skvely clanek. Jenom doplnim ze F1 zemrela davno. Datum smrti je konec tzv. turbo ery, kdy byli zakazany 1,5 litrove turbomotory. Duvodem bylo nebezpeci, ale prave tohle nebezpeci delalo z F1 divacky atraktivni sport. Kazdy zavod byl jiny a kazdy byl plny nebezpeci, predjizdeni a rizika. Dnes je jizda ve F1 neco jako kdyz nekdo hraje Play Station a kdyz udela chybu (coz se dela porad) tak prijde pace car a jede se zas od zacatku. Nezajem divaku a presun do podivnych lokalit jenom dokresluje tuhle bidnou situaci.

+7/−1
13.7.2016 5:50

Z25d11e41n42e37k 51B45e71d18n33a10r 7267106457469

Nezájem diváků, myslíte těch pár set tisíc v Silvrstounu třeba? Nebo skoro miliardu u TV?

Předjíždění je naprosto nepochybně nejvíc v historii F1. A těch atraktivních závodů v minulosti bylo daleko méně než dnes.

0/−4
13.7.2016 7:06

T21o53m89á72š 17B16u84r65a 4982866624

Pokud jde o TV sledovanost, dávám Vám zapravdu. Ovšem valná většina tohoto zájmu pochází ze zemí, kam se cirkus F1 v současnosti přesouvá. Ano, mám na mysli především Asii.

V Evropě, jakožto kolébce motorsportu, zájem o tuto show vytrvale klesá. A to nejen mediálně.

+3/0
13.7.2016 7:34

V18i58l59i57a77m 90N37o60v82a56k 7434587450849

Presne tak! TV sledovanost je vyssi protoze dostupnost vysilani je nepomerne vyssi. F1 ale sleduje hodne divaku co tomu sportu vubec nerozumi a tak to i vypada. Ja jsem chodil na F1 do Rakouska a to byvala v 70tych letech akce kde cele okoli Zeltwegu udalosti zilo. Podobne tomu byvavalo taky na ostatnich tradicnich podnicich. GP v Baku, Soci a nebo v Asii jsou vesmes nudne podniky bez tradice a bez zazemi. Je hezke ze to vydelava, ale sledovat se to neda. F1 zije ze znacky a tradice a uspesne tuhle znacku nici a tradici pohrbiva.

0/0
13.7.2016 7:41

T93o90m40á64š 15B31u57r72a 4692606524

Souhlas. V období zlaté éry F1 v Evropě znamenal každý podnik celospolečenskou událost. V dotyčných regionech se "zastavoval život", celá lokální infrastruktura se dočasně přeorávala, politici tomu přizpůsobovali své diáře aby na takových akcích mohli být viděni, vznikala stanová městečka s kompletní výbavou. A dnes? Jsou to sice stále ještě navštěvované události, ale svým významem pro daný region se jedná o tuctovou záležitost, jakých tamo existuje povícero. Trend je jasný: v blízkém budoucnu lze očekávat pokles zájmu na úroveň soukromých akcí pořádaných pro (téměř doslova) pár věrných nadšenců kde jejich počet bude převyšovat počet novinářů a nezbytného technického prsonálu.

+1/0
13.7.2016 8:01

V87i67l84i77a39m 45N41o54v74a42k 7854217600559

Uplne presne tak. Pokud samozrejme jeste zustanou nejake podniky v zapadni Evrope. Sam mohu potvrdit to co jste napsal vlastni zkusenosti z let minulych v porovnani s dneskem

0/0
13.7.2016 8:06

T18o87m49á61š 89B77u93r54a 4872236244

Pokud jde o "přežití" evropských VC, dávám šanci tak akorát Monacu a VC Evropy. Ostatní pan Ecclestone bez milosti ve prospěch nových destinací zřejmě logicky a nemilosrdně zruší.

+1/0
13.7.2016 8:15

T54o11m93á65š 14B45u87r97a 4142896334

P. S.: Možná ještě tak VC USA na střídačku s VC Kanady.

0/0
13.7.2016 8:42

V52i81l53i20a11m 13N69o51v17a79k 7784187950429

tam to neni zatim problem, ale publicita je velice slaba. Myslim ze to skonci tak jak jste to napsal: nekolik podniku v Asii, byvalem SSSR - pokud mistni zlodeji budou na svobode a s penezi, v Evrope snad Nemecko a Monako - no a nejake ty US podniky.

0/0
13.7.2016 9:47

Z18d20e79n82e58k 42H79r70d62i83n44a 9470889703950

Nemyslím si, že zákaz turbo motorů po roce 1988 byl konec Formule. uplynulo ostatně už téměř 30 let a formule 1 se jezdí pořád. Za hlavní rozdíl proti minulosti vidím spolehlivost vozů. Zatímco v minulosti klidně dojelo i pod 10 vozů (drtivá většina nedokončila kvůli nějaké poruše), dneska odpadnou 2-4 auta. Díky tomu pak dominance nějakého týmu je jednodušší, pokud jsem rychlý, tak pořád vyhrávám.

0/0
13.7.2016 10:45

V96i22l55i64a84m 44N66o17v79a75k 7894837460159

To ze se jezdi porad neznamena ze "nezemrela". Ja to myslel obrazne. Zakazem turbomotoru se dostal retezec zakazu do vrcholu. Jasne se ukazalo ze chteji mit uplne bezpecnou (i kdyz pomalejsi) soutez. Jednoduse receno - kazdou sezonu prispusobovali pravidla aktualnim potrebam a umoznili jezdcum, co by normalne nemeli sanci aby se uplatnili. To se i stalo. Do F1 vstoupila vyspela technologie ovladani vozu a atraktivita klesla. Je nutno rict, ze divaci doopravdy miluji nebezpeci a risk. Taky pripadnou smrt. Dela to podnik atraktivnejsim a nedostupnejsim. S tym se nic neda delat. Pokud krouzi monoposty 70 kol podle planu a neustale zastavuji v boxech (coz vymyslel Ecclestone puvodne aby zatraktivnil zavody) tak divak nadobudne dojem ze o nic nejde a vsechno je vypracovano jako business plan. A ma pravdu.

0/0
14.7.2016 8:00

J43i74r91i 96A32n94d34e18r25l55e 8562530807

On se na F1 ještě někdo dívá?

+4/−4
12.7.2016 22:37

J29o68s74e62f 24K98o54m19e66n33d53a 3209979514137

Jasně. A pak se jakoby nenápadně na diskuzích ptá, jestli se dívá ještě někdo další ;-)

+6/−1
12.7.2016 22:46

T10o16m68á57š 43B65u28r19a 4522506664

V Asii? Čím dál tím více koncesionářů.

0/0
13.7.2016 9:53

D74e71n88i95s 98H18u41m62l 4472485145236

Nutno dodat, že tahle nemoc se šíří napříč celým motorsportem. Úplně steně bylo otřesné sledovat start Le Mans za safety carem a kroužení téměř hodinu, než polovina tratě byla takřka suchá.

+12/0
12.7.2016 20:36

P74a84v90e94l 76Z50a48j85í34č52e31k 8184190866970

pritom je to tak jednoduche rozvolnit vyvoj motoru i gum, a dalsich zarizeni na aute, zadna radiova komunikace behem zavodu, staci jedno tlacitko chci do boxu... rozhodnuti ucini jezdec. Zadny safety car za deste a podobne skopiciny.

+2/−2
12.7.2016 18:59

J19i25ř10í 59S32c22h57w33a82c30h 8708334448786

safety car za deště jen jiný způsob jak neodložit start nebo neukončit předčasně závod....což se dříve běžně dělalo.

0/0
12.7.2016 23:39

J44i14ř63í 95S92c92h72w51a69c51h 8678144638416

jen jsi "vymyslel" další zakaz.....;-)

0/0
13.7.2016 0:10

J31a49n 79M86i22c19h31l 1476471876804

Pristi rok se to vyrazne zlepsi, verim tomu :-) snad to jen nepo... s tim odpornym halo conceptem.:-/

0/0
12.7.2016 18:55

E11m27i60l 18P74r15c27h13a17l 5890480668224

Pamatuje si nekdo kdy a proc byla zakazana dmychadla vytvarejici pod vozem podtlak ? Ty vrtule vzadu si pamatuju.

0/0
12.7.2016 18:49

P25a92v35e67l 55Z57a91j28í57č25e12k 8424490826210

bylo to v 80 letech treba brabham bt 46 ;) a skoncilo to proto ze nekdo pomazany to nazval prilis nebezpecne... kazdopadne je to i odpoved na dnesni vozy kdyz vytvori silny podtlak tak ty areodynamicke nasmysly strati trosku na vaze... k tomu silne motory a formule muzou zas jezdit 3-5s na kolo rychleji

0/0
12.7.2016 19:08

D35e56n96i66s 75H24u90m75l 4222425935456

Uz tehda byly zakazane pohyblive aerodynamicke prvky a to ten vetrak rozhodne byl :-)

+1/0
12.7.2016 20:25

V50i11l56i51a82m 81N67o70v29a83k 7624907880959

bylo to zakazano hned po jednom jedinem zavode (GP Svedska 78). Duvodem byli stiznosti ze to viri prach a necistoty z povrchu. Je to ale jenom jeden z velice uspesnych konceptu, ktere byli okamzite zakazany (wing car od Lotusu).Hlavne vsak zakaz turba definitivne pohrbil F1 protoze se jasne ukazalo ze jde pouze o bezpecnost a rychlost a riziko se nebude akceptovat

0/0
13.7.2016 5:58

O61n52d11ř58e75j 34Č32a15p76k59a 6911801903964

Nebyl, šlo o ventilátor chlazení a na ten se to nevztahovalo... že ho brutálně předimenzovali a bral vzduch zpod auta, to byla jen náhoda ;-)

V době toho jediného závodu to bylo regulérní řešení (a věřím, že tomu komisaři věnovali hodně času, aby případný důvod k diskvalifikaci našli), takže to vítězství platí.

0/0
13.7.2016 14:14

Z34d26e23n35e60k 21H50r27d11i73n28a 9600809213910

to jsou dvě věci. Jedka šlo o tzv wingcary, které se prosadily koncem 70. let. Šlo o auta, která vytvářela opravdu podtlak a doslova se přisála k zemi. Po určitých omezeních byly wingcary zakázané pro sezonu 1983.

Auto - vysavač (fancar) byl Brabham z roku 1978, který byl reakcí konstruktéra Gordona Murraye an koncepci wingcaru, kdy umístil na konec vozu obrovský větrák, který vysával vzduch z oblasti mezi asfaltem a podlahou vozu. Po první GP (vítězné) byl tento koncept zakázaný, protože jednak se jednalo o pohyblivý aerodynamický prvek (v té době zakázaný) a jednak to ohrožovalo jezdce za ním, protože ten vysavač nevysával jen vzduch, ale také kamínky apod. A díky výraznému zhoršení aerodynamiky za vozem bylo extrémně obtížné se k takovému vozu přiblížit (podobně jako u vozu s velkým difuzorem)

0/0
13.7.2016 11:10

M51a92r15t76i78n 61P48r73a62v66e69č23e44k 3338952581125

Tu přehnanou opatrnost v deštivých podmínkách pozoruji už nějakou dobu a hodně mě to štve :( jako by si neuvědomovali, že je to bohužel jediná šance jak mít atraktivní závod.. i když bohužel i v dešti vyhrává Mercedes protože to v něm Hamilton umí ještě lépe než na suchu.. a ta penalizace Rosberga je opravdu směšná, lepší když to pravidlo zruší, protože se tím akorát ještě víc ztrapňujou..

+8/0
12.7.2016 18:39

P89a70v46e12l 70Z37a39j77í54č44e51k 8374400246520

a nebo zrusit radiovou komunikaci uplne

+1/0
12.7.2016 19:10

P21a23v35e66l 86R13o22t44n84á52g59l 1685909974169

Já nesouhlasím ani s těmi kryt na kokpity, byť jsem si vědom, že naposledy kvůli tomu zemřel pilot. Nicméně ten pilot věděl co dělá, a že sport, který miluje je rizikový a přináší i smrt. Tohle riziko musí akceptovat, každý kdo do F1 vstupuje.

Napadá mě srovnání s cyklistikou. Jak by asi vypadala, kdyby UCI myslela jako FIA? Riziko smrti je tam nesrovnatelně vyšší, ale že by někdo přišel s tím, aby kolem sebe měli jezdi nafukovací bubliny jsem nezaznamenal...

F1 jde totálně do kopru, každý rok víc a víc.

+13/−1
12.7.2016 18:22

J92i15ř24í 26S69c20h73w88a80c65h 8748984338276

tak zrovna cyklisté musí mít taky přilbu, kterou dříve mít nemuseli.....

+3/−2
12.7.2016 18:37

P96a46v32e51l 26R12o30t97n39á71g97l 1765359614599

Tak o tom žádná, ale kromě přilby jsou prakticky nazí, pokud jste si nevšiml a přitom jezdí tělo na tělo ve vysokých rychlostech v běžné zástavbě.

+7/0
12.7.2016 18:48

J20i67ř48í 79S48c50h45w22a24c53h 8418464338546

kdyby jezdily 300 km/hod na rovinkách a 150-200 km/hod v zatáčkách tak by "prakticky nazí" rozhodně nejezdili ;-)

0/0
12.7.2016 23:46







Najdete na iDNES.cz