Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zastavte to bláznovství! Aneb když kotoučové brzdy řežou až na kost

Za pár let budou kotoučové brzdy vozit všechny týmy nejvyšší kategorie World Tour, říkalo se. Jejich brzdná dráha je o tolik kratší oproti klasickým brzdám, rozplývali se jejich výrobci. To cyklisté byli zdrženlivější, věděli proč. V nedělním závodě Paříž-Roubaix právě kotoučové brzdy těžce zranily dva cyklisty. A jejich používání v závodech je okamžitě pozastaveno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24a72n 14S36l84a22b24ý 9677329944748

Zakážou kotouča a za chvíli se objeví další novinka na závodních kolech - bubnové brzdy. Prostě lobby výrobců si vždycky něco vymyslí!!

0/0
16.4.2016 9:25

J62i96n18d76ř69i75c83h 83Š66t98y90r96s78k32ý 2981411472920

A ten „lobbing“ spatřuješ kde? Jasně že výrobci vymejšlej, aby prodávali. Ale kdyby to stálo za pytel, tak to nikdo nebude používat. Když se neosvědčí, vymizí. Podle tebe by měli všichni jezdit pořád vzadu s trojkolečkem, klipsnama a řazením na rámu? Anebo vlastně s furtšlapem, volnoběžku taky jistě protlačila "lobby"! :D

0/−1
17.4.2016 17:48

J69a13n 98S37l48a78b54ý 9497159164558

A nebo taky na drezině. Seš chytrej jak Rudý Právo a ničemu nerozumíš.

0/0
17.4.2016 21:35

J60a86n 39Š93p39a91t71n67ý 2413522556935

tak zase ale celkem presne odhadl, ze tam toho moc nemate .... ja bych ho nezatracoval

0/0
18.4.2016 12:21

J67i16n32d32ř74i35c13h 85Š80t76y73r61s91k74ý 2341571392310

Zkusím jen nahodít princip. Představme si nábu s průměrem o nějakej ten cenťák vetší než průměr kotouče. Ze strany je v ní válcová dutina, do které je kotouč vsazen tak, že jeho rovina nepřečuhuje ven mimo okraje. Mezi „břitem“ kotouče a vnitřní stěnou náby je mezera, kterou je zasunuto dovnitř tvarované tělo třmenu, upevněné na vidlici. Stačila by mezera 1-1,5 cm - tam by se za nějaké velmi nešťastné konstelace mohly dostat maximálně prsty. Z boku už to případně lze zakrytovat celkem bezpečně. Problém s výměnou kola a chlazením samozřejmě zůstává. Chlazení by se asi řešilo volbou materiálů, které nemění vlastnosti s teplotou, nebo ventilačními otvory po obvodu té „velké náby“.

0/−1
15.4.2016 19:19

P30a70v77e37l 15Š21í61p 9128486401369

A na čem přesně by držel ten kotouč? Jinak to by to kolo bylo s takovou nábou těžký jak kráva a, jak už zmiňujete, prakticky nevyměnitelný.

0/0
15.4.2016 21:52

M72i15c50h24a18e40l 31K26o55n79e23č11n29ý 6742833229779

Jednoduchej chránič ve tvaru disku z duralu nebo karbonu by vážil pár gramů a chytil by se k vidlici. Nic neřešitelnýho.

+1/0
15.4.2016 21:57

P12a63v66e24l 38Š20í32p 9848256391109

To by asi bylo řešení - kdyby ten chráníšbyl na konci zahnutej přes okraj kotouče, jinak by to byl stejnej problém jako s kotoučem, jenom by se netočil... Ale stejně by to na silničce bylo nehezký;-)

0/0
15.4.2016 22:19

J20i70n72d85ř72i58c17h 71Š33t46y82r43s13k41ý 2821511162680

Píšu o principu, jako reakci na příspěvky níže. A o váhu bych se zas tak nebál, snižováním výrobci problémy nemají.

0/0
17.4.2016 17:34

J57a62n 31S97l82a10b84ý 9727219444948

A na případnou výměnu kola by se během závodu přivolával speciální mechanický vůz;-D;-DRv

+2/−1
16.4.2016 9:17

J28i38n92d11ř30i15c84h 17Š37t38y70r67s21k88ý 2401281292620

neumíš číst? píšu o principu. Někteří předřečníci si neuměj představit technické řešení, kdy rovina kotouče je ve stejné rovině s paprsky. Samej minimálně inženýr, ale geometrická představivost žádná.

0/0
17.4.2016 17:29

V82á54c67l26a25v 67H76a78v21l86í71k 2117984461

Kdysi jsem se po delší jízdě z kopce zastavil, abych se ze zvědavosti dotkl předního brzdnýho kotouče svýho kola. Udělalo mi to krásnou spáleninu na obou prstech :D

+1/0
15.4.2016 19:02

M72a75r15t17i89n 42F82r36a97n44t77i40š86e93k 7195190513805

jako clovek ktery se k jinemu priblizi jen kdyz si chce pokecat, jsem tohle nebezpeci nevidel. Vypada to, ze Merckx ma s jizdou v peletonu vic zkusenosti. :-) Nechte nam kotoucovky na hrani a neohrozujte zavodniky.

0/0
15.4.2016 18:15

F64r19a38n88t36i12š23e34k 33D51r92b96o44h36l38a33v 6941454836

Mě stačily fotky z jednoho rakouského silničního cyklomaratonu, kdy v pádu borec zlomil ráfek a kotoučem jezdci, co byl v pádu s ním, málem amputoval nohu těsně nad kotníkem. Ta noha mu tam visela opravdu už na pár šlachách a kosti byly přetnuté. Zakázat a na pořád.

+3/0
15.4.2016 17:17

M32a38r86e79k 56P56a33r47a 7842809810683

je zajímavé, že u biků se tyto problémy nevyskytují. Min. část spousty maratonů se jezdí ve skupině, pády tam bývají také, ale o zranění kotoučem jsem moc neslyšel. Navíc prezentované zranění na kotouč vůbec nevypadalo, spíš to ukazovalo na tác. Ty zuby by se daly téměř spočítat. Je to jen klasická hysterie a rádoby "silné" řešení. Proč tak nepostupují po srážkách motorkou?

0/−3
15.4.2016 19:14

P12e44t90r 45T89y18č82k48a 6125932649182

U biků se určitě nejezdí v pelotonu tak jako v silniční cyklistice, tyk tam nebývají hromadné pády a ani se tam nejezdí takovou rychlostí.

+2/0
15.4.2016 19:19
Foto

R40o42m10a98n 51K12r62a98t73o34c28h52v77i38l 1817428138639

Četl jste to ? Dostal se kolenem k zadnimu tocicimu se kolu. Tam ho rizl točící se disk. Prakticky ani nespadl.

0/0
15.4.2016 20:16

M37i53c51h81a89l 62Š53t89ě48b25e22t95á80k 9382728779482

ono na biku se moc ve skupině nejezdí natož 200 hlavej peleton a hlavně tam nedosahujete takové rychlosti

0/0
15.4.2016 21:06

P23e55t33r 95V82e27r81b94í77ř 8257471673600

Váhově by problém nebyl. Už tak je limit, pod který kola nesmí jít.

0/0
15.4.2016 16:47

A35l49o45i48s 65M21a66t58o52u47s55e60k 6621471869776

pokrok= vyvoj se neda zastavit..nejen ve sportu, ale hlavne v denim zivote. kdyz vidim ty ubohe mlade lidi jak stravi cely den nalepeni na iphony a jine elektroniky..proste lidstvo speje tam, kam je Elita chce..do robotickeho stavu, kde budou lehce ovladani..

0/−3
15.4.2016 16:22

J53a89n 78S98l88a68b86ý 9797679544358

.......a vtom se Matoušek probudil a zjistil, na jakém chatu vlastně je

+1/0
16.4.2016 9:22

M68i86c22h46a15l 32Š87t89ě71b59e42t71á61k 9202898709182

kdo zavodil na kole aspon trochu na náké urovni tak je mu jasné že v silniční cyklistice je to totalní blbost ve sjezdu kde profici jezdí až 100km v hodině je to životu nebezpečné a ani kryt to nezachrání

+4/0
15.4.2016 15:34

O76n44d29ř79e94j 26R34a35t68a67j 4700658626651

proč by to neměl kryt zachránit

0/0
15.4.2016 15:51

M20i84c97h70a39l 11Š50t37ě74b57e24t27á20k 9282278879982

proto že připádu muže dojít k poškození toho krytu

+1/0
15.4.2016 15:53

O97n78d12ř32e35j 55R72a69t87a21j 4450648276331

technicky se to dá vyřešit aby k tomu nedošlo. jen nevím jak by to byl váhový problém a možná i další problémy. dokážu si představit kotouč ve středu kola.

0/0
15.4.2016 16:01

P19a93v61e60l 75V22a28c40e17k 1360172535321

Já si teda kotouč ve středu kola moc představit nedokážu. To jako bude výplet jen na jedné straně kola?

0/0
15.4.2016 16:11

O79n97d23ř16e51j 78R70a67t83a63j 4570848386341

výplet může začínat až od kotouče

0/0
15.4.2016 16:14

P10a51v88e14l 72V57a33c15e33k 1580672505751

Že by jako dráty byly zasazený do okraje kotoučů? To by se s tím moc brzdit asi nedalo, ne? A jestli by byly zasazený kus pod okraj, tak jsme tam, kde jsme byli, je tam nezakrytý ostří.

0/0
15.4.2016 16:19

O79n66d70ř74e25j 80R33a92t71a74j 4140938856551

proč by se nedalo brzdit.. asi by nemohli být přímo v kotouči protože by se měnil tvar se změnou teploty, ale nějak nepřímo ano

0/0
15.4.2016 16:22

M64a35r39t13i75n 47F86r27a88n27t32i44š95e97k 7735730633485

ja si tam dovedu predstavit kotouc, ale nedostanes k nemu trmen, ten je pridelany k ramu :-)

0/0
15.4.2016 18:20

M11a12r90e11k 22P87a42r13a 7142419380753

na biku se taky jezdí takhle rychle. sám jsem to zažil a bylo to v malý skupině. Ale v takový rychlosti nikdy nejede skupina ale dlouhý had. Naopak lidi se zkušenostma ze silnice i z biků tvrdí, že zákaz nemá opodstatnění.

0/0
15.4.2016 19:17
Foto

R84o19m85a12n 68K79r93a55t91o12c87h61v76i53l 1527798848359

Pro Eliasovou Ventoso stürzte unglücklich auf die sich noch drehende Bremsscheibe am Direct Energie Teamrad, die sich wie ein Messer durch Haut und Muskeln bis auf den Knochen schnit. V kostce- padl na ještě se točící zadní kolo. Uz je to jasné?

0/0
15.4.2016 15:24

J28a96n21a 65E92l82i63á63š23o51v69á 9719424554888

Lehký drátěný či karbonový kryt ?

0/0
15.4.2016 15:26
Foto

R22o42m22a57n 93K39r93a79t17o56c97h23v39i33l 1677448618289

Drátěný bych nevěřil. Deformace pri padu a je opět volny, ale problem bude v chlazení. Otevřené na biku pri delším sjezdu se ohreji jako bejk. Zakrytovane to asi nepůjde. Ale oni něco vymysli.

0/0
15.4.2016 15:30

J78a22n41a 64E28l26i13á47š14o65v51á 9849294694428

Když budou zakrytovaný, tak nebude vadit, že jsou horký.

0/0
15.4.2016 15:47

J72i63ř21í 40Č32e90c95h34u27r13a 1183942688348

Musi se chladit

0/0
15.4.2016 16:03

M40a54t16ě17j 53N63o42v57á57k 2233950538557

Horký kotouč a horké brzdové desky = téměř nulový brzdný účinek

0/0
15.4.2016 16:34

J34a37n 37S31l36a37b80ý 9657689554148

Jak by už proboha ta kola vypadala?

0/0
16.4.2016 9:27

J39a37n81a 87E24l60i19á30š44o23v73á 9219454774758

Od dob favorita se trošku změnila.

0/−1
16.4.2016 10:26

P15e98t24r 16H97l44a77v44á71č95e88k 3814810662875

Jen pro ilustraci: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156809485270611&set=pcb.10156809619355611&type=3&theater

0/0
15.4.2016 15:22

R67a70d97e11k 77N26e80u54m43a96n13n 5742192428595

kus masa mu sežral pes

ale je to fakt nechutné

0/0
15.4.2016 15:29

P26e91t53r 60V31e80r51b62í57ř 8697601913200

Tak jestli se dají ty brzdy skutečně zakrytovat, tak by problém do budoucna mohl být vyřešený.

Zajímalo by mě, jestli nějakou roli hraje lobby výrobců.

Těch, co je to pořezalo, je mi líto.

+1/0
15.4.2016 15:12

D90a34v78i37d 62N56o54v13o22t43n10y 3590344536807

resila by se vaha, myslim

0/0
15.4.2016 16:03

P19a93v68e68l 12Š21í78p 9968376311459

nedovedu si představit kryt, co by chránil celý kotouč a umožňoval rychlou výměnu kola.. ale možní mám jen malou fantazii :-)

0/0
15.4.2016 16:46

P16e26t18r 50T41y26č33k70a 6625182279742

Oni přece mění celé kola ne?

0/0
15.4.2016 19:08

P21a61v86e56l 14Š57í53p 9108966361699

Ne vždycky a když propíchá i náhradní kola, problém zůstává. Navíc se mechanïčák často nedostane k jezdci tak rychle jak by bylo potřeba (třeba zrovna na kostkovejch klasikách) a musí dostat jenom kolo (přední x zadní) od neutrálního mechanika, nebo týmovýho kolegy...

+1/0
15.4.2016 21:42

J53a63n 10S91l88a97b22ý 9377519164278

Tyčko, NE (většinou jen předek nebo zadek)

0/0
16.4.2016 9:30

K50a37r94e70l 11N83o35v62á90č71e90k 5281575169246

Také by mě zajímalo, jak se to stalo přesně. Řízl se o vedle jedoucí kolo nebo spadnul na kotouč vedlejšího kola (a to stálo nebo jelo nebo leželo) nebo kotouč z kola vyletěl? Autor článku se tomu schválně vyhýbá, protože to neví.

+1/0
15.4.2016 15:07

D64a74v48i82d 30N47o78v56o63t86n41y 3330444716507

http://www.cyclingnews.com/news/ventoso-blasts-the-use-of-disc-brakes-in-the-peloton/

on to nevi ani ten jezdec sam. je to celkem jasne popsane v clanku i tady v originale

+1/0
15.4.2016 16:04

D80a75n 68K92u21t59a 6610426558699

Nechápu, jak se v tom v diskuzi může někdo pitvat, že nechápe, jak se to stalo. To nemáte představivost nebo si dokonce myslíte, že si to postižení cyklisté vymysleli? Jednoduše kotoučovky na silničkách v masovém závodě jsou nebezpečné a nepatří tam. Tečka. A je jen hloupost těch, kteří si to nechtěli připustit do doby, než se toto avízované nebezpečí potvrdilo.

Myslím, že řešením by bylo jedině bezpečné komplet zakrytí celého brzdného kotoučového systému, které by parametrově nevadilo ani technickým požadavkům na závodní kolo, což by mohlo být limitující.

+9/−2
15.4.2016 14:59





Najdete na iDNES.cz