Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zastavte to bláznovství! Aneb když kotoučové brzdy řežou až na kost

Za pár let budou kotoučové brzdy vozit všechny týmy nejvyšší kategorie World Tour, říkalo se. Jejich brzdná dráha je o tolik kratší oproti klasickým brzdám, rozplývali se jejich výrobci. To cyklisté byli zdrženlivější, věděli proč. V nedělním závodě Paříž-Roubaix právě kotoučové brzdy těžce zranily dva cyklisty. A jejich používání v závodech je okamžitě pozastaveno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J59a78n 47S68l10a77b48ý 9297319574478

Zakážou kotouča a za chvíli se objeví další novinka na závodních kolech - bubnové brzdy. Prostě lobby výrobců si vždycky něco vymyslí!!

0/0
16.4.2016 9:25

J28i66n87d58ř12i74c40h 16Š49t49y45r34s77k78ý 2641671602160

A ten „lobbing“ spatřuješ kde? Jasně že výrobci vymejšlej, aby prodávali. Ale kdyby to stálo za pytel, tak to nikdo nebude používat. Když se neosvědčí, vymizí. Podle tebe by měli všichni jezdit pořád vzadu s trojkolečkem, klipsnama a řazením na rámu? Anebo vlastně s furtšlapem, volnoběžku taky jistě protlačila "lobby"! :D

0/−1
17.4.2016 17:48

J67a71n 77S59l13a36b36ý 9817369374438

A nebo taky na drezině. Seš chytrej jak Rudý Právo a ničemu nerozumíš.

0/0
17.4.2016 21:35

J93a36n 67Š24p51a22t39n23ý 2313402696325

tak zase ale celkem presne odhadl, ze tam toho moc nemate .... ja bych ho nezatracoval

0/0
18.4.2016 12:21

J86i12n48d95ř60i68c47h 58Š82t93y94r62s73k52ý 2521221642670

Zkusím jen nahodít princip. Představme si nábu s průměrem o nějakej ten cenťák vetší než průměr kotouče. Ze strany je v ní válcová dutina, do které je kotouč vsazen tak, že jeho rovina nepřečuhuje ven mimo okraje. Mezi „břitem“ kotouče a vnitřní stěnou náby je mezera, kterou je zasunuto dovnitř tvarované tělo třmenu, upevněné na vidlici. Stačila by mezera 1-1,5 cm - tam by se za nějaké velmi nešťastné konstelace mohly dostat maximálně prsty. Z boku už to případně lze zakrytovat celkem bezpečně. Problém s výměnou kola a chlazením samozřejmě zůstává. Chlazení by se asi řešilo volbou materiálů, které nemění vlastnosti s teplotou, nebo ventilačními otvory po obvodu té „velké náby“.

0/−1
15.4.2016 19:19

P91a77v26e51l 70Š46í38p 9868356511169

A na čem přesně by držel ten kotouč? Jinak to by to kolo bylo s takovou nábou těžký jak kráva a, jak už zmiňujete, prakticky nevyměnitelný.

0/0
15.4.2016 21:52

M77i47c75h94a32e88l 82K11o83n47e52č47n54ý 6122903759819

Jednoduchej chránič ve tvaru disku z duralu nebo karbonu by vážil pár gramů a chytil by se k vidlici. Nic neřešitelnýho.

+1/0
15.4.2016 21:57

P36a15v43e12l 26Š46í12p 9838576101809

To by asi bylo řešení - kdyby ten chráníšbyl na konci zahnutej přes okraj kotouče, jinak by to byl stejnej problém jako s kotoučem, jenom by se netočil... Ale stejně by to na silničce bylo nehezký;-)

0/0
15.4.2016 22:19

J74i36n79d65ř58i28c15h 72Š95t29y12r73s30k54ý 2821191492390

Píšu o principu, jako reakci na příspěvky níže. A o váhu bych se zas tak nebál, snižováním výrobci problémy nemají.

0/0
17.4.2016 17:34

J36a57n 67S85l88a36b96ý 9287789614348

A na případnou výměnu kola by se během závodu přivolával speciální mechanický vůz;-D;-DRv

+2/−1
16.4.2016 9:17

J45i50n24d53ř71i33c19h 37Š84t28y28r35s51k62ý 2501431512600

neumíš číst? píšu o principu. Někteří předřečníci si neuměj představit technické řešení, kdy rovina kotouče je ve stejné rovině s paprsky. Samej minimálně inženýr, ale geometrická představivost žádná.

0/0
17.4.2016 17:29

V90á93c35l88a93v 56H28a72v20l65í85k 2377104311

Kdysi jsem se po delší jízdě z kopce zastavil, abych se ze zvědavosti dotkl předního brzdnýho kotouče svýho kola. Udělalo mi to krásnou spáleninu na obou prstech :D

+1/0
15.4.2016 19:02

M77a48r50t47i22n 53F56r55a52n96t55i94š37e17k 7845980133535

jako clovek ktery se k jinemu priblizi jen kdyz si chce pokecat, jsem tohle nebezpeci nevidel. Vypada to, ze Merckx ma s jizdou v peletonu vic zkusenosti. :-) Nechte nam kotoucovky na hrani a neohrozujte zavodniky.

0/0
15.4.2016 18:15

F18r50a22n84t92i55š56e66k 34D97r22b52o50h56l27a95v 6571124226

Mě stačily fotky z jednoho rakouského silničního cyklomaratonu, kdy v pádu borec zlomil ráfek a kotoučem jezdci, co byl v pádu s ním, málem amputoval nohu těsně nad kotníkem. Ta noha mu tam visela opravdu už na pár šlachách a kosti byly přetnuté. Zakázat a na pořád.

+3/0
15.4.2016 17:17

M12a30r97e13k 45P50a38r42a 7982299210863

je zajímavé, že u biků se tyto problémy nevyskytují. Min. část spousty maratonů se jezdí ve skupině, pády tam bývají také, ale o zranění kotoučem jsem moc neslyšel. Navíc prezentované zranění na kotouč vůbec nevypadalo, spíš to ukazovalo na tác. Ty zuby by se daly téměř spočítat. Je to jen klasická hysterie a rádoby "silné" řešení. Proč tak nepostupují po srážkách motorkou?

0/−3
15.4.2016 19:14

P20e61t42r 28T58y19č92k54a 6935902559282

U biků se určitě nejezdí v pelotonu tak jako v silniční cyklistice, tyk tam nebývají hromadné pády a ani se tam nejezdí takovou rychlostí.

+2/0
15.4.2016 19:19
Foto

R57o42m98a55n 98K76r40a59t82o86c10h32v20i46l 1767438638239

Četl jste to ? Dostal se kolenem k zadnimu tocicimu se kolu. Tam ho rizl točící se disk. Prakticky ani nespadl.

0/0
15.4.2016 20:16

M56i46c23h20a12l 89Š18t37ě67b86e64t57á27k 9212748799552

ono na biku se moc ve skupině nejezdí natož 200 hlavej peleton a hlavně tam nedosahujete takové rychlosti

0/0
15.4.2016 21:06

P12e50t82r 43V31e87r61b14í33ř 8617201183220

Váhově by problém nebyl. Už tak je limit, pod který kola nesmí jít.

0/0
15.4.2016 16:47

A42l58o89i80s 43M18a15t46o40u18s46e71k 6181531939346

pokrok= vyvoj se neda zastavit..nejen ve sportu, ale hlavne v denim zivote. kdyz vidim ty ubohe mlade lidi jak stravi cely den nalepeni na iphony a jine elektroniky..proste lidstvo speje tam, kam je Elita chce..do robotickeho stavu, kde budou lehce ovladani..

0/−3
15.4.2016 16:22

J68a88n 56S40l90a73b91ý 9807789354588

.......a vtom se Matoušek probudil a zjistil, na jakém chatu vlastně je

+1/0
16.4.2016 9:22

M60i15c77h38a97l 28Š55t54ě15b66e46t76á65k 9732188719422

kdo zavodil na kole aspon trochu na náké urovni tak je mu jasné že v silniční cyklistice je to totalní blbost ve sjezdu kde profici jezdí až 100km v hodině je to životu nebezpečné a ani kryt to nezachrání

+4/0
15.4.2016 15:34

O45n71d23ř44e66j 79R64a71t62a77j 4310678666191

proč by to neměl kryt zachránit

0/0
15.4.2016 15:51

M11i18c59h53a40l 62Š79t48ě52b62e97t88á67k 9312228899652

proto že připádu muže dojít k poškození toho krytu

+1/0
15.4.2016 15:53

O81n12d59ř44e17j 22R23a93t35a22j 4650448506341

technicky se to dá vyřešit aby k tomu nedošlo. jen nevím jak by to byl váhový problém a možná i další problémy. dokážu si představit kotouč ve středu kola.

0/0
15.4.2016 16:01

P85a48v57e45l 67V16a29c77e19k 1610962285601

Já si teda kotouč ve středu kola moc představit nedokážu. To jako bude výplet jen na jedné straně kola?

0/0
15.4.2016 16:11

O45n77d21ř43e59j 71R21a48t65a16j 4730928956451

výplet může začínat až od kotouče

0/0
15.4.2016 16:14

P59a14v49e23l 14V11a37c21e50k 1200842535831

Že by jako dráty byly zasazený do okraje kotoučů? To by se s tím moc brzdit asi nedalo, ne? A jestli by byly zasazený kus pod okraj, tak jsme tam, kde jsme byli, je tam nezakrytý ostří.

0/0
15.4.2016 16:19

O45n14d92ř96e47j 88R60a77t26a23j 4780168716391

proč by se nedalo brzdit.. asi by nemohli být přímo v kotouči protože by se měnil tvar se změnou teploty, ale nějak nepřímo ano

0/0
15.4.2016 16:22

M84a30r41t82i52n 71F69r69a72n68t48i92š26e32k 7335370113575

ja si tam dovedu predstavit kotouc, ale nedostanes k nemu trmen, ten je pridelany k ramu :-)

0/0
15.4.2016 18:20

M16a87r74e44k 72P19a36r13a 7442679430893

na biku se taky jezdí takhle rychle. sám jsem to zažil a bylo to v malý skupině. Ale v takový rychlosti nikdy nejede skupina ale dlouhý had. Naopak lidi se zkušenostma ze silnice i z biků tvrdí, že zákaz nemá opodstatnění.

0/0
15.4.2016 19:17
Foto

R69o17m41a71n 51K90r18a36t42o80c24h75v41i33l 1587538718389

Pro Eliasovou Ventoso stürzte unglücklich auf die sich noch drehende Bremsscheibe am Direct Energie Teamrad, die sich wie ein Messer durch Haut und Muskeln bis auf den Knochen schnit. V kostce- padl na ještě se točící zadní kolo. Uz je to jasné?

0/0
15.4.2016 15:24

J54a87n22a 31E98l83i63á50š57o32v55á 9489364124368

Lehký drátěný či karbonový kryt ?

0/0
15.4.2016 15:26
Foto

R81o97m41a60n 53K79r42a28t73o24c34h72v98i12l 1487608818409

Drátěný bych nevěřil. Deformace pri padu a je opět volny, ale problem bude v chlazení. Otevřené na biku pri delším sjezdu se ohreji jako bejk. Zakrytovane to asi nepůjde. Ale oni něco vymysli.

0/0
15.4.2016 15:30

J16a23n54a 77E48l17i56á18š11o42v85á 9809934544218

Když budou zakrytovaný, tak nebude vadit, že jsou horký.

0/0
15.4.2016 15:47

J49i59ř34í 26Č92e28c57h22u69r47a 1163742208648

Musi se chladit

0/0
15.4.2016 16:03

M47a18t71ě72j 17N30o88v80á13k 2583340138457

Horký kotouč a horké brzdové desky = téměř nulový brzdný účinek

0/0
15.4.2016 16:34

J78a98n 42S92l30a79b60ý 9597529244438

Jak by už proboha ta kola vypadala?

0/0
16.4.2016 9:27

J88a22n57a 11E83l40i42á42š46o53v62á 9349244174858

Od dob favorita se trošku změnila.

0/−1
16.4.2016 10:26

P33e32t67r 55H74l91a88v81á78č22e36k 3534840932585

Jen pro ilustraci: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156809485270611&set=pcb.10156809619355611&type=3&theater

0/0
15.4.2016 15:22

R15a93d93e37k 82N94e72u86m95a72n26n 5902662918255

kus masa mu sežral pes

ale je to fakt nechutné

0/0
15.4.2016 15:29

P73e28t85r 44V56e38r90b96í48ř 8517101393780

Tak jestli se dají ty brzdy skutečně zakrytovat, tak by problém do budoucna mohl být vyřešený.

Zajímalo by mě, jestli nějakou roli hraje lobby výrobců.

Těch, co je to pořezalo, je mi líto.

+1/0
15.4.2016 15:12

D87a56v85i56d 47N86o47v67o40t85n33y 3900604446707

resila by se vaha, myslim

0/0
15.4.2016 16:03

P82a57v10e31l 89Š62í48p 9188676501479

nedovedu si představit kryt, co by chránil celý kotouč a umožňoval rychlou výměnu kola.. ale možní mám jen malou fantazii :-)

0/0
15.4.2016 16:46

P30e23t96r 54T85y82č64k92a 6985482859692

Oni přece mění celé kola ne?

0/0
15.4.2016 19:08

P52a78v53e57l 43Š41í61p 9528956921309

Ne vždycky a když propíchá i náhradní kola, problém zůstává. Navíc se mechanïčák často nedostane k jezdci tak rychle jak by bylo potřeba (třeba zrovna na kostkovejch klasikách) a musí dostat jenom kolo (přední x zadní) od neutrálního mechanika, nebo týmovýho kolegy...

+1/0
15.4.2016 21:42

J23a89n 50S78l49a26b49ý 9487289154108

Tyčko, NE (většinou jen předek nebo zadek)

0/0
16.4.2016 9:30

K66a34r70e84l 10N50o36v66á45č31e96k 5871565519456

Také by mě zajímalo, jak se to stalo přesně. Řízl se o vedle jedoucí kolo nebo spadnul na kotouč vedlejšího kola (a to stálo nebo jelo nebo leželo) nebo kotouč z kola vyletěl? Autor článku se tomu schválně vyhýbá, protože to neví.

+1/0
15.4.2016 15:07

D15a14v76i15d 96N51o37v91o82t63n44y 3140244766597

http://www.cyclingnews.com/news/ventoso-blasts-the-use-of-disc-brakes-in-the-peloton/

on to nevi ani ten jezdec sam. je to celkem jasne popsane v clanku i tady v originale

+1/0
15.4.2016 16:04

D10a66n 64K52u22t28a 6850576408219

Nechápu, jak se v tom v diskuzi může někdo pitvat, že nechápe, jak se to stalo. To nemáte představivost nebo si dokonce myslíte, že si to postižení cyklisté vymysleli? Jednoduše kotoučovky na silničkách v masovém závodě jsou nebezpečné a nepatří tam. Tečka. A je jen hloupost těch, kteří si to nechtěli připustit do doby, než se toto avízované nebezpečí potvrdilo.

Myslím, že řešením by bylo jedině bezpečné komplet zakrytí celého brzdného kotoučového systému, které by parametrově nevadilo ani technickým požadavkům na závodní kolo, což by mohlo být limitující.

+9/−2
15.4.2016 14:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze