Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Převaha norských běžců na lyžích stále roste. Zbytek světa je bezradný

Už je to jakási tradice. Norové sice vyhrají „o parník“, ale v cíli vykládají, že se jim vlastně vůbec nejelo dobře. Tak jako Martin Johnsrud-Sundby v sobotu v Lenzerheide: „Od prvních metrů jsem se necítil dobře a nemohl se dostat do rytmu.“ A potom i v neděli: „Dnes to bylo jen o obranných pracích.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46a42n 60V94y27b98í28h46a18l 8346340849698

Ačkoliv, možná to není úplně tak, že by v jinch zemích ztratili zájem. Ve Finsku, Švédsku, Rusku, Francii, Německu, alpských zemích je pořád dost běžkařů.

Třeba Švédové Halfvarsson a Olsson zkusili letos přípravu dle norského receptu a naložili si tréninkové dávky jako Norové, zjistili ale, že to jejich tělo prostě nezvládá. Ohledně zvladatelnosti tréninkových dávek Sundbyho 1000+ hodin ročně se vyjádřili s despektem dokonce norští kolegové.

Aniž bych Sundbyho z něčeho obviňoval, tak jeden ze způsobů, jak zlepšit regeneraci a tedy moci zvýšit tréninkové dávky je doping.

A Sundby nebyl výjimečný talent, v mládežnických kategoriích patřil spíš k průměru. Na rozdíl třeba od Oestberg, nebo Kristofersen (to byly větší talenty, než třeba Johaug).

0/0
4.1.2016 14:08

J59a64n 37V77y96b90í29h93a10l 8566900239888

Za mě doufám, že ta norská dominance nebude pokračovat. Vždycky jsem fandil Čechům a pak outsiderům. Johaug jsem míval rád, ale s tím, jaké výkony začala předvádět, je pro mě nemožné jí fandit. Po dvou kilometrech dvacet vteřin náskok, doběhne s minutovým a v cíli vysmátá, beze stopy vypětí, či únavy. Sundby, toho nemají moc rádi ani v Norsku a vůbec se nevidím, arogantní obdivovatel Lance Armostronga. Těžko mít rád někoho, kdo nechá zbytek světa o parník za sebou a řekne k tomu, že se mu neběželo vůbec dobře...co až se mu jednou dobře poběží? No, chraň Bůh :-) I tak jeho výkony přirovnal bývalý špičkový běžkař Mathias Fredrikson k doperovi Johannu Mühleggovi,. Pak je tady Northug...asi není potřeba komentovat, proč tenhle sportovec není zrovna oblíbený.

Z toho zbytku jsou tam docela sympaťáci, Krogh, Oestberg, Weng...ale ti jsou světelné roky za Johaug a Sundbym.

Nechápu, proč má norská reprezentace má i přes svou údajnou převahu ve všech materiálních i nemateriálních směrech potřebu pomáhat si obcházením pravidel, když obléká svoje servismany do vest anglických servismanů, aby získali zakázanou početní výhodu...

0/0
4.1.2016 13:57

S97a90r65k57a 17D83i48t47t75r57i43c77h88o77v91a 4158619104495

Je to fakt nuda ze tak dominuji. Oni sami o tom tady pisi ze to zabiji sport, hodne Noru co znam uz bezky prestalo sledovat. Samotni treneri a lidi z "branze" rikaji ze je skoda ze nemaji silnejsi konkurenci. Proto moc nechapu ze treneri resi jak by mel Northug a Tønseth dale na TdS "spolupracovat", viz dnesni norsky tisk.

Taky jsem driv fandila Johaug, ale uz ne. Nicmene nesouhlasim ze ona nebyla talent, byla stejny talent jako Kristoffersen, vzdyt ji bylo jen 19 kdyz brala bronz na MS. Rok od roku byla lepsi, jenom mozna maly pad v roce 2009. Moje nejvetsi favoritka je Heidi Weng, nekolikrat jsem ji osobne potkala v ramci behu do vrchu kterych ona se v lete taky zucastnuje. Je bezprostredni, sympaticka a vtipna. Ja jsem doufala ze se letos vyrovna Johaug, ale myslim ze jeji cas jeste prijde. Taky bude zajimave co nam ukaze Marit po porodu.

Jinak fandim taky Cechum a pak jeste Charlotte Kalla.

+1/0
4.1.2016 21:42

J64a92n 54V45y45b74í98h48a67l 8936450859698

Neříkal jsem, že Johaug nebyla talent, vím, že byla. Oestberg a Kristofersen ale byly větší talenty.

Ohledně Weng se bojím, že je na pokraji pádu do stejné jámy, do jaké spadla Kristofersen - že ji zničí brutálními tréninkovými dávkami. Taky je mi sympatická.

Co se týká Johaug, Sundbyho a zbytku světa, tak myslím, že je letos mohou dohnat jedině tak, že se ti dva jmenovaní zhorší. Protože tak to je - ti dva a zbytek světa, kde už jsou borci, kteří si to s Nory dokáží rozdat na férovku.

Daehlie, to byl taky sympaťák. V brutálně dopingových 90. letech ale porážel bruálně nadopovaného Smirnova, Botvinova...cožu nejednoho vzbuzuje podezření. V souvislosti s tím Norům nepomáhá, že nechtějí zveřejnit výsledky tehdejších krevních testů, aspoň pokud vím. Právě v 90. letech se začala rodit norská dominance, což byla doba, kdy do sportů proniklo EPO. Důvodů ale může být jistě více, než doping. Akorát, po zkušenostech z cyklistiky, atletiky, koneckonců i běžeckého lyžování, už jsem nějak ztratil iluze a člověku už prostě pozvedne obočí, kdy někdo hodně, hodně výrazně vyčnívá.

0/0
4.1.2016 23:03

S80a38r11k37a 79D59i26t49t45r32i82c16h92o98v18a 4238369874475

Marthe Kristoffersen je porad jednou nohou v narodaku, nepatri tam oficialne ale berou ji na spolecne soustredeni, dokonce loni jeste verili ze vypiluje formu na Falun. Jeji maksimalni vykonnost je uz asi dosazena, ne kazdy ma predpoklady byt Johaug nebo Bjørgen, ac trenuje jak chce. Skoda pro ni ze neni z jineho statu, to by mohla v klidu jezdit na mistrovstvi a pohar, tak spatna zase neni. Ale v Norsku ma silenou konkurenci. Weng to snad zvladne, letos si pry nasolila mohem vic hodin treningu ale rikala ze eksperimentuje a protoze neni mistrovstvi tak to riskla. Pry neni momentalne psychicky v pohode, v lete se rozesla s pritelem a chybi ji opora Marit v tymu, ona je trochu "labilni" tak se to asi na fyzicce taky odrazi.

Informace o tom ze Nori nechteji zverejnit vysledky tehdejsich krevnich testu je pro me nova, to priznavam ze mne uniklo pokud je to tak jak pisete.

0/0
5.1.2016 8:35

J55a50n 57V95y53b54í29h82a18l 8456800529408

Marthe měla nejlepší výsledky kolem 20., nebo po 20. roku života. Bedna světového poháru a 5. místo na Tour de Ski byly vrcholy její výkonnosti, stejně jako bedny na národním šapmionátu. Vrchol výkonnosti v tomto věku, ve vytrvalostním sportu, to není ve shodě s tím, co se o vývoji výkonnosti vytrvalostního sportovce říká. A i tak by to nevysvětlovalo, proč se ZHORŠUJE. Konkurenci v nároďáku měla vždy, dříve byla i větší konkurence mezinárodní a dokázala se prosazovat. Opakuju, že způsob, jakým trénují jiné Norky, jí prostě nemusí sedět. Nejeden nadějný talent byl zničen přetěžováním, mohlo by to její výkonnostní pád vysvětlovat. Trochu si zaspekuluji - třeba není z nějakého důvodu u trenérů v oblibě, třeba z nějakého důvodu odmítá nějaké procedúry, které její kolegyně (které jí výkonnostně utekly) neodmítají...to už jsou poměrně divoké spekulace, ale nic, co by se už ve sportu někdy nestalo. Třeba je důvod v tom, že se jí nechce trénovat.

Co se týká Heidi, tak zatím má formu skvělou, jen mám obavy, aby to na ni nebylo moc. Jestli někdo někdo hlásil, že se rozchod s přítelem odráží na její (objektivně zatím skvělé) fyzičce, nebo dokonce ona sama, tak tím by si u mě teda nešplhla...nemám rád výmluvy, zvláště závodníků, kteří podávají špičkové výkony.

Jako Marit http://www.girlswithmuscle.com/images/full/160721578.jpg určitě není každý, s tím souhlasím ;-) Kulturistka na lyžích, která vyhrává 30 km distance, to je vskutku ve sportech nevídáno. Znám dost lidí, kteří by Vám řekli, že je to výsměch klasickému ženskému lyžování. Takhle nevypadjí ani chlapi, kteří mají přirozeně mnohem více testosteronu.

Co se týká množství tréninkových hodin, tak jsem už v minulosti slyšel komentáře, že to, co si nakládají Norové, není možné fyziologicky zvládnout. Možná je to jen závist.

Jojo, na rozdíl od třeba Američanů, nebo Finů, kde sportovec chycený při dopingu je vláčen mediálním ba

0/0
5.1.2016 11:56

J71a72n 95V59y75b64í35h11a82l 8106290699708

...hnem, Norové svoje přistižení pečlivěje krají, nikde nic nepublikují, těžko se k tomu dá dostat (proto už jsem i tady na diskuzi hodněkrát narazil na to, že Norové jsou pokládani za národ čistý jako lilie, kteří by nikdy nedopovali...) Podle mě je to taktika, kdy Norové skutečně chtějí vypadat bez poskvrny. To už je úplně bez souvislosti, ale jako ten Nor, kterého doživotně vyhostili proto, že napsal reportáž, jak se surově na Špicberkách loví tuleni...Norové nemají rádi bordel ve vlastním hnízdě, nebo to tak aspoň vypadá.

0/0
5.1.2016 11:59

M39í51r74a 89Z34i40k16m96u39n28d 2334428578829

Zřejmě dobře mažou. Akorát, že pro diváky to je nezajímavé. Možná i pro sponzory.

0/0
4.1.2016 13:19

J60a76n 18V14y63b78í52h44a29l 8136570469718

Chápe někdo, proč ve sprintech Nory, kteří mají "nejvíc peněz, ideální podmínky, nejlepší zázemí" atd., poráží ve sprintech Pellegrino? Proč je ještě nedávno porážel Cologna, Rusové, Hellner, Bauer a další? Hmm...

Mimochodem, Ole Einar Björndalen žije a trénuje v Rakousku. Myslím, že klimaticky podmínky nejsou zásadní výhoda.

0/0
4.1.2016 11:31

S62a46r72k50a 38D35i81t24t76r17i27c20h49o46v42a 4418549724275

Trochu se prehani fakt ze si Johaug dvakrat zlomila ruku. Zlomila si pouze dvakrat prst a jediny nasledek byl ze dva tydny trenovala alternativne ( mohla behat). Sama rikala ze mela optimalni pripravu, nebyla jinak vubec nemocna.

0/0
4.1.2016 11:00

J28a81n 73V34y73b94í64h90a28l 8946310719418

Prst je součást ruky, to není přehánění. To, že si zlomila ruku, řekla ona sama, těžko říct, proč přeháněla ;-) Každopádně jí to v přípravě nepomohlo, ale formu má životní od začátku sezóny.

0/0
4.1.2016 11:28

J86a68r53o60s66l77a93v 17M74i67n82á68ř 4893921243418

Se zlomeným prstem na ruce, popř. zlomenou rukou v zápěstí lze běhat, provádět část posilování, dělat různé formy výběhů, práci s fyzioterapeutem, v případě zlomeného prstu lze jezdit na kole. Lze tedy trénovat s úpravami. Osobní zkušenost - měl jste někdy zlomený malíček na noze? V prvních dnech pro bolest chodíte s problémy, běhat nelze. Ale v celku bez problémů jsem jezdil na skatových kolečkových lyžích (odraz nejde přes špici), jezdil jsem na kole, plavání, posilovna, veslařský trenažér. Před léty jsem s řezaným (vložen dren) ukazováčkem na ruce absolvoval několik tréninků běhu na lyžích v palčákové rukavici a upraveným poutkem na holi. Nebyla to sice žádná hitparáda, ale dalo se najezdit.

0/0
4.1.2016 22:52

J19a12n 74V39y40b28í89h87a21l 8976540739438

Úplně nechápu Vaši pointu. Ano, co říkáte může být pravda, ale chete říci, že jí to v přípravě pomohlo? Že jí to přes všechno výše uvedené nepomohlo, v tom se snad dá souhlasit.

0/0
4.1.2016 23:07

J63a29r54o45s84l33a80v 92M81i73n75á78ř 4203521233898

Chci tím říct, že jí to vůbec nemuselo ovlivnit přípravu směrem k výkonnosti. Rozhodně netvrdím, že jí zranění pomohla. Johaugová je výkonnostně na špici již několik let. A v minulých letech se prala s Björgenovovou a Kowalczikovou. Letos vystoupila z jejich stínu.

0/0
5.1.2016 7:20

J64a82n 12V49y59b18í91h55a41l 8116680789648

Její kolegyně Bjoergen říkala, že víc smůly mít už nemohla...to nezní jako komentář k něčemu, co vůbec neovlivní připravu, že?

0/0
5.1.2016 12:56

P48e67t32r 29T72y21č47k37a 6335152699422

Myslím, že to je to tím jakou FIS udělal z běhu na lyžích nudu. Z dřívějších závodů mohykánů, kteří museli jet 50km na krev udělali nedělní poobědní rodinný výlet se závěrečným sprintem. A vůbec sprinty jsou v běhu na lyžích jeden velký omyl. Prostě to ostatní země kromě Norska přestalo zajímat.

+10/0
4.1.2016 10:45

J47a37n 37V98y60b29í74h75a96l 8566240529338

Snažím se na tom vidět to dobré a tak mě aspoň těší, že nevyhrává Northug :-)

+1/0
4.1.2016 11:53

J82a54n 37V97y14b83í64h11a38l 8426160529588

Přidal bych ještě, že je možné, že na vině není jen současný formát závodů.

0/0
4.1.2016 13:41

D46a41v74i61d 40C77e42l17i21n79a 9633567795806

Tipoval bych to na nějakou novou chemii. Protože dobré zázemí a klimatické podmínky mají i v mnoha jiných zemích.

+2/0
4.1.2016 10:44

H92e12l66e90n53a 79P94a88r65d20u38b29s31k15á 1409192931311

Souhlasím.

0/0
4.1.2016 10:45

P56e12t82r 43T11y44č25k46a 6205262719742

No tak dobré zázemí jako v Norsku nemají asi nikde.

0/0
4.1.2016 10:45

Z72d51e33n12ě70k 97K70u50č61k71a 9627568741630

A po jake chemii jste splodil tohle?

0/0
4.1.2016 11:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze