Temné mraky nad západoněmeckým okruhem Nürburgring diváky nezklamaly a několikrát během kvalifikace se z nich spustil déšť. I když jen drobný, takže nejrychlejší čas v každé části zajížděli piloti na gumách do sucha. O chyby, smyky a další dramatické situace ovšem nebyla nouze.
Nejméně mokrá byla trať v samotném závěru, takže Webber mohl naplno využít technické převahy monopostu Red Bull. Z premiérového pole position se v neděli pokusí o zisk premiérového vítězství.
Překvapením bylo, že se podobně nedařilo jeho týmovému kolegovi Vettelovi, který je považován za jednoho ze specialistů na mokrou dráhu. Dnes ale nestačil na oba jezdce stáje BrawnGP a začne závod ze čtvrtého místa na startovním roštu.
Hned za ním budou nažhaveni získat konečně nějaký pořádný úspěch jezdci MLarenu. Důkladně přestavěný monopost přinesl Hamiltonovi i Kovalainenovi více přítlaku a tedy i rychlosti. Ze třetí řady na startu budou útočit na čtveřici favoritů před sebou. Úřadující šampion Hamilton vyrovnal své letošní kvalifikační maximum z dubnové Velké ceny Bahrajnu.
Největším šokem kvalifikace se staly výkony Adriana Sutila z nejslabší stáje letošní sezony formule 1. Pilot Force India, který už několikrát prokázal, že mokro mu sedí, dokázal postoupit do finálové desítky, kde porazil oba jezdce Ferrari a připsal si sedmý nejlepší čas.
Za Massou a Räikkönenem začne závod jako desátý v pořadí Brazilec Piquet s Renaultem, kterému se podařilo porazit týmového kolegu Alonsa. Bývalý mistr světa pokazil závěrečné letmé kolo v prostřední části, dostal smyk a nepostoupil do finále.
První část kvalifikace (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Silně pozměněný monopost McLarenu je skutečně rychlý! Sice jeho nových kvalit dokáže využít pouze jeden jezdec týmu, ale čtvrté místo Hamiltona v úvodní části kvalifikace bez jakýchkoliv pochyb potvrdilo, že loňský mistr světa je zpátky ve hře o stupně vítězů.
V úvodní dvacetiminutovce kvalifikace čekala na Nürburgringu na jezdce suchá dráha, jen ke konci začaly na dráhu dopadat drobné kapky deště, které způsobily, že v posledním letmém kole se už žádný pilot nezlepšil.
Nejrychlejší čas s prázdnou nádrží patřil na úvod Webberovi s vozem Red Bull. Jeho týmový kolega Vettel byl třetí. Mezi ně se nečekaně vetřel Alonso z Renaultu. Na čtvrté příčce skončil už zmiňovaný Hamilton.
Další dvě pozice patřily jezdcům stáje BrawnGP, o něco rychlejší byl Button.
Na postup nečekaně neměl Polák Kubica s vozem BMW-Sauber. Na týmového kolegu Heidfelda ztratil téměř půl vteřiny. Ještě hůře dopadl donmácí Timo Glock, který Trulliho s druhou Toyotou nestíhal skoro o vteřinu.
Za ním se už žádná překvapení nekonala. Na postup neměli Buemi a Bourdais ze stáje Toro Rosso, stejně jako Fisichella z Force India. Naopak jeho týmový kolega Sutil se do prostřední části kvalifikace podíval.
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Zásadní pro průběh kvalifikace bylo, že úvodem středního úseku začalo pršet. Po jednom kole na suchém okruhu začali jezdci přezovout na přechodné gumy. Ale i na nich dostal hned Alonso smyk. Po chvíli ho napodobil Kovalainen, který dokonce škrtl o bariéru.
Na pneumatikách do přechodných podmínek byli nejlepší jezdci Red Bullu, ale riskatní jízdou na gumách do sucha je překonal Rubens Barrichello. Na superměkké směsi prolétl dráhu o téměř čtyři vteřiny rychleji než dosud vedoucí Mark Webber.
Barrichellova příkladu se chopili okamžitě jeho soupeři. Ačkoliv déšť pokračoval, všichni se začali vracet na gumy do sucha. Na druhé místo se okamžitě dostal outsider Piquet, za něj další podcěňovaný jezdec Sutil.
Jenže všem už zbývalo poslední letmé kolo - jediná dramatická jízda se zcela hladkými gumami na mokrém asfaltu. Alonso dostal smyk a nepostoupil, ve štěrku skončil i Räikkönen, ale předchozí čas mu stačil na desáté, postupové místo. Jen těsně před ním skončil Massa s druhým Ferrari.
Riskantní jízda vyšla i Buttonovi s Hamiltonem, první zůstal Barrichello. Hned za ním byl nečekaně Piquet a skvělá třetí pozice zůstala zachována Sutilovi, který dokázal protlačit auto Force India mezi nejlepších deset.
Kromě Alonsa Vypadli i Rosberg z Williamsu, jeho týmový kolega Nakadžima, Trulli se svou Toyotou a těsně i Heidfeld z BMW-Sauberu.
Třetí část kvalifikace (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
Před závěrečnou částí kvalifikace se déšť zastavil a jezdci pár minut vyčkávali v boxech, než dráha oschne a budou se moci na ni bez obav vydat se zcela hladkými gumami.
Prvním mužem na dráze byl lídr šampionátu Button. Ale jen zahřál gumy a vrátil se do boxů. Úvodní letmé kolo si připsal jeho týmový kolega Barrichello, celou vteřinu a půl za něj se zařadil Webber. A poté už začala závěrečná série pokusů.
Premiérové pole position kariéry získal v kvalifikaci GP Německa F1 Australan Webber z Red Bullu. Za ním budou na startu Barrichello a Button z BrawnGP. Čtvrtý vyrazí do závodu Vettel, pátý Hamilton.
Nedělní závod startuje ve 14.00. iDNES.cz ho bude sledovat on-line.
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:32,230 |
2. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 1:32,357 |
3. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1:32,473 |
4. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 1:32,480 |
5. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1:32,616 |
6. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 1:33,859 |
7. | Adrian Sutil | Německo | Force India | 1:34,316 |
8. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:34,574 |
9. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:34,710 |
10. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 1:34,803 |
Vypadli po 2. části | ||||
11. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:42,310 |
12. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:42,318 |
13. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:42,500 |
14. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:42,771 |
15. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:42.859 |
Vypadli po 1. části | ||||
16. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:32,190 |
17. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 1:32,251 |
18. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 1:32,402 |
19. | Timo Glock | Německo | Toyota | 1:32,423 |
20. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1:33,559 |