Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Deštivé drama v Belgii ovládl Hamilton a jde do čela šampionátu formule 1

VÍTĚZSTVÍ V DEŠTI S náročnými klimatickými podmínkami Velké ceny Belgie se nejlépe popasoval Brit Hamilton z McLarenu. Vyhrál závod a dostal se do čela průběžného pořadí mistrovství světa formule 1. | foto: AP

29 2010
Klasický okruh ve Spa-Francorchamps potvrdil, že je perlou v kalendáři F1. Napínavou podívanou se dvěma dešťovými přeháňkami a výjezdy safety car ovládl Brit Hamilton s vozem McLaren a v celkovém pořadí předstihl Australana Webbera, který po pokaženém startu skončil druhý. Třetí projel cílem Poláka Kubica s Renaultem.
JO! Britský pilot formule 1 Lewis Hamilton ze stáje McLaren oslavuje vítězství ve Velké ceně Belgie.Lewis Hamilton ze stáje McLaren s trofejí pro vítěze Velké ceny Belgie.
VÍTĚZ. Lewis Hamilton z McLarenu vyhrál Velkou cenu Belgie. Díky tomu se posunul do čela šampionátu formule 1.JAKO LETADLO. Brit Lewis Hamilton s mclarenem vyhrál Velkou cenu Belgie a v pořadí šampionátu formule 1 "přeletěl" ve Spa druhého Marka Webbera z Red Bullu a dostal se do čela.

McLaren - očekávané vítězství

RED BULLY. Sebastian Vettel před stájovým kolegou Markem Webberem při Velké ceně Belgie. SAFETY CAR. Během Velké ceny Belgie hodně pršelo, formule často bouraly a na trať ve Spa musel jet zpomalovací vůz.

Red Bull - Vettel se odrovnal sám

V TLAČENICI. Polák Robert Kubica ze stáje Renault se dere dopředu v průběhu Velké ceny Belgie.SPRCHA Č. 2. Jako by pilotům formule 1 nevadilo, že během Velké ceny Belgie hodně pršelo. Po závodě se ještě sprchují šampaňským. Při tradičním rituálu jsou zleva: druhý Mark Webber, třetí Robert Kubica a vítěz Lewis Hamilton.

Renault - další cenné body

Felipe Massa s ferrari při Velké ceně Belgie.Fernando Alonso z Ferrari během Velké ceny Belgie.

Ferrari - rudé zklamání

Výsledky Velké ceny Belgie

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Lewis Hamilton McLaren 1h29:04.268
2. Mark Webber Red Bull +1.571
3. Robert Kubica Renault +3.493
4. Felipe Massa Ferrari +8.264
5. Adrian Sutil Force India +9.094
6. Nico Rosberg Mercedes +12.359
7. Michael Schumacher Mercedes +15.548
8. Kamuj Kobajaši Sauber +16.678
9. Vitalij Petrov Renault +23.851
10. Vitantonio Liuzzi Force India +34.831
11. Pedro de la Rosa Sauber +36.019
12. Sébastien Buemi Toro Rosso +39.895
13. Jaime Alguersuari Toro Rosso +49.457
14. Nico Hülkenberg Williams +1 kolo
15. Sebastian Vettel Red Bull +1 kolo
16. Heikki Kovalainen Lotus +1 kolo
17. Lucas di Grassi Virgin +1 kolo
18. Timo Glock Virgin +1 kolo
19. Jarno Trulli Lotus +1 kolo
20. Sakon Jamamoto HRT +2 kola
21. Fernando Alonso Ferrari DNF - 38 kol
22. Jenson Button McLaren DNF - 16 kol
23. Bruno Senna HRT DNF - 6 kol
24. Rubens Barrichello Williams DNF - 1 kolo

Pohár konstruktérů

1 Red Bull 330
2 McLaren 329
3 Ferrari 250
4 Mercedes 146
5 Renault 123
6 Force India 54
7 Williams 40
8 Sauber 27
9 Toro Rosso 10
10 Lotus 0
11 HRT 0
12 Virgin 0

Lewis Hamilton vybojoval třetí triumf v sezoně zcela zaslouženě. Nejlépe odstartoval a byl nejrychlejší nejen na suché, ale rovněž na mokré dráze. To nebylo překvapením, na dlouhých rovinkách posledního přírodního okruhu seriálu fungují monoposty McLarenu lépe než konkurenční red bully.

Mistr světa sezony 2008 šel do vedení šampionátu po skvělém výkonu, ale bez chyb to nebylo. Deset kol do cílem vylétl na mokru z trati, prolétl štěrkovým kačírkem a lehce se koly dotkl bariéry. V té chvíli měl však na pronásledovatele náskok více než deseti vteřin a vedení těsně před tím, než přezul na pneumatiky do mokra, udržel.

Hamilton vedl závod od startu až do cíle. V kvalifikaci byl sice až druhý, ale Mark Webber pokazil start. Australan spadl před první zatáčkou spadl na šesté místo a umožnil Hamiltonovi, aby od úvodní zatáčky ukazoval všem soupeřům zadní křídlo. Webber za celý závod předjel pouze Massu s Ferrari ve druhém kole, pak postupoval vpřed díky chybám soupeřů.

Na druhém místě kroužil v prvních kolech Jenson Button, který se s druhým vozem McLarenu skvěle propracoval z pátého místa na startu. Měl však po souboji s Kubicou poškozenou koncovku předního křídla a kvůli tomu brzdil všechny soupeře za sebou. Tím prvním byl mladý Němec Vettel s vozem Red Bullu, a zase jednou potvrdil, že je zatím nezralým jezdcem, který ne vždy ideální odhadne své možnosti.

Preferovaný jezdec rakousko-britské stáje zaútočil před poslední zatáčkou na Buttona, ale manévr nezvládl, dostal smyk a vrazil předkem monopostu do boku Britova stroje. McLaren zůstal s těžkým poškozením v únikové zóně, Vettel se doploužil do boxů, ale po trestu za nepovedený manévr a další návštěvě u mechaniků kvůli defektu pneumatiky, skončil hluboko v poli poražených. Šance mladého Němce na titul jsou stále menší a bude zajímavé sledovat, zda ho bude tým Red Bull stále upřednostňovat před Markem Webberem, který mu v celkovém pořadí postupně uniká.

Po srážce dvou soků v šampionátu byl Webber třetí, ale ani Poláka Kubicu nemusel předjíždět. Osm kol před cílem při hromadných zastávkách a přezouvání na pneumatiky do přechodných podmínek nezvládl na mokré trati jezdec Renaultu dobrzdit přesně na stání a vrazil do mechanika s připraveným zvedákem. Přišel tak o pár vteřin, což stačilo Webberovi, aby se vrátil na trať před ním.

Chvíli poté dostal neopatrný dvojnásobný mistr světa Alonso smyk a ponechal opuštěný monopost Ferrari stát napříč dráhou. Musel vyjet safety car, který srazil odstupy mezi jezdci na minimum. Kubica s Webberem náhle byli těsně za Hamiltonem, ten však restart závodu bezpečně zvládl a dotáhl svou snahu k prvnímu triumfu na legendárním okruhu.

Jako čtvrtý bodoval nevýrazný Felipe Massa s vozem Ferrari a pátý byl tradičně výborný Sutil s monopostem Force India. Díky dvěma předjížděcím manévrům v samém závěru se Nico Rosberg posunul na šestou příčku před Japonce Kobajašiho a svého týmového kolegu Schumachera z Německa, který vyrazil z 21. místa na startu skvěle, chvíli kroužil po trati i pátý, ale nakonec se musel spokojit se sedmým místem. Kromě Rosberga se kolem něj prohnal o něco dříve i agilní krajan Sutil, který ho předstihl i v celkovém pořadí.

Bodovanou desítku uzavřeli v Belgii Rus Petrov s vozem Renaultu, který začínal závod po nehodě v kvalifikaci z poslední řady a Španěl Alguersuari, který získal pro stáj Toro Rosso bod po několika neúspěšných závodech. Naopak smutnili ve Williamsu - Hülkenberg nezvládl závěr Velké ceny takticky, Barrichello končil už v prvním kole po srážce s Alonsem.

Dalším závodem mistrovství světa F1 je za 14 dní proslulý podnik v italské Monze.

Před závodem ve Spa nebylo větších favoritů na vítězství, než Hamiltona s Buttonem. Britský tým nejlépe vyřešil techniku F-průduchů, které umožňují vyšší rychlost na rovinkách. A těch je na přírodním okruhu ve Spa požehnaně. Ale už v kvalifikaci bylo zřejmé, že Red Bull dorazil do Spa lépe připraven, než tomu bylo například v letošní Kanadě. Ani jeden z pilotů McLarenu nestihl ideální rychlé kolo do chvíle, než začalo pršet a z pole position se radoval jejich aktuálně největší soupeř Mark Webber.

Vše si ovšem Hamilton s Buttonem vynahradili na startu. Webberovi odpich vůbec nevyšel a propadl se. Hamilton poskočil na první místo, Button z páté příčky vyrazil výborně, poradil si rovněž s Vettelem a ve druhém kole se protáhl před chybujícího Kubicu. Při manévru si bohužel pro něj poškodil přední křídlo, takže v zatáčkách nemohl jet naplno.

Chybějící přítlak na předku monopostu způsobil, že loňský mistr světa na týmového kolegu v čele každým kolem ztrácel. Vznikl za ním dlouhý vláček pronásledovatelů a druhou příčku držel jen díky standardní vysoké rychlosti na rovinkách. Ani to mu však nebylo v 17. kole platné. Vettel dostal při útoku na jeho pozici smyk a nárazem do boku jeho stroje mu poškodil chladič i řízení. Nic nebylo Buttonovi platné, že se mu mladý Němec po závodě omluvil. V celkovém hodnocení šampionátu ztratil důležité body.

Vedoucí Hamilton přišel o dva největší soupeře a mohl se soustředit na udržení prvního místa. Ať už na mokru, nebo na suchu, byl nejrychlejším mužem na trati. Nejlepší kolo závodu zůstalo na jeho kontě. Deset kol před cílem sice předvedl v přemíře snahy na mokru velkou chybu, kdy ho smyk vynesl do štěrkové únikové zóny a dokonce k doteku s bariérou, vrátil se však na trať a díky vybudovanému náskoku pozici lídra udržel.

Lewis Hamilton se po Velké ceně Belgie posunul do čela celkového pořadí, ale tříbodový náskok před Markem Webberem je při současném systému hodnocení bezcenný. Za čtrnáct dní na italské Monze bude mít šanci náskok navýšit, na dlouhých rovinkách trati u Milána by měl McLaren opět excelovat. A to je vše. Při závěrečných pěti Velkých cenách by se v rychlých zatáčkách okruhů v Singapuru, Japonsku nebo Abú Zabí měla projevit technická převaha Red Bullu. Hamilton není v současnosti největším favoritem na zisk titulu.

Pokud v letošní sezoně kolidují jezdci formule 1 na předních místech závodu, můžete se vsadit, že při tom bude Sebastian Vettel. Mladý Němec často chce víc, než mu dovolují jeho jezdecké schopnosti a v Belgii opět ukázal, že do mistra světa mu ještě něco chybí. Při smyku v sedmnáctém kole s sebou vzal z trati i nešťastného Brita Buttona, kterému se kvůli tomu také vzdálil boj o první místo celkového pořadí.

Vettel neměl ideální start. Dostal se sice před týmového kolegu Webbera, ale spadl za Buttona. Když však ve 4. kole předjel v nájezdu do La Source Poláka Kubicu, své fanoušky si dostatečně udobřil. Držel se těsně za druhým Buttonem, ale v již zmiňovaném sedmnáctém kole poslal naděje na stupně vítězů do kytek. Po výměně předního křídla se sice vrátil na trať, ale brzo musel zpátky do pitlane, protože jeho prohřešek na Buttona neušel zraku sportovních komisařů Velké ceny.

Stále však toužil po bodech a dral se přes pomalejší soupeře vpřed. Už podruhé v závodě však nezvládl předjížděcí manévr. Respektive manévr zvládl a dostal se před Liuzziho z Force India, ale vrátil se do závodní stopy příliš rychle a zadním kolem trefil přední křídlo indického monopostu. Svlékl gumu z ráfku a čekalo ho téměř celé kolo "po třech" k mechanikům. Jeho ztráta se zvýšila na celé kolo. To byl definitivní konec.

Vettel byl v boxech během závodu celkem pětkrát, s tím se opravdu bodovat nedá. V týmu Red Bull by měli pomalu přemýšlet o tom, zda nezačít upřednostňovat Marka Webbera, který po špatném startu ukázal spolehlivou jízdou za druhým místem. Pokud se tým včetně Vettela nepostaví co nejdříve za Webbera, může se jim už podruhé za sebou stát, že navzdory nejrychlejšímu autu se bude z titulu radovat někdo jiný.

Finále sezony se neodvratně blíží a už je možné naplno konstatovat, že nejpříjemnějším překvapením je letos Renault. Minulý rok se tým bývalých šampionů trápil, ničen aférou a postihy za naplánování havárie mladého Piqueta ztěží sbíral body, letos je však zpátky. Navzdory nedostatku finančních prostředků se výborný Robert Kubica pravidelně tlačí na stupně vítězů a v Belgii se mu to už potřetí podařilo dotáhnout do konce.

Polský pilot neukázal v průběhu závodu nic výjimečného, excelentního, ani působivého, ale spolehlivě se držel na dosah nejlepším. Na startu udržel pozici za Hamiltonem, ale brzo ho předjeli jak Button, tak Vettel. Nesnažil se jim útok vracet a trpělivě čekal na svou příležitost. Nic jiného mu také nezbývalo, Renault přece jen na McLaren i Red Bull rychlostně trochu ztrácí.

Kubica se dočkal v sedmnáctém kole, kdy z bezprostřední blízkosti sledoval, jak pohrkaný Vettel vyřadil sebe i Buttona. Polák si jel pro druhé místo, a navzdory dvěma dešťovým přeháňkám by ho také získal, ale to by musel být opatrnější při příjezdu k mechanikům. Ve 36. kole dostal v boxové uličce mírný smyk, vrazil do připraveného zvedáku, a než se mechanici vrátili na své pozice, byl pryč Webber i druhé místo pro Renault.

V závěrečných kolech závodu na mokré trati nemohl Kubica na postup vpřed pomýšlet, Hamilton s Webberem mu ujeli. Přesto nebyl nespokojen. Patnáct bodů za třetí místo mu v souboji s Rosbergem a Massou o šestou příčku v šampionátu může pomoci.

Ruský jezdec Petrov předvedl v kvalifikaci další ze svých obvyklých chyb. Hned v úvodu sobotního klání rozbil stroj o bariéru a musel startovat z poslední řady. Začátek závodu ovšem zvládl skvěle. Po startu poskočil na desáté místo, a v sedmnáctém kole byl dokonce sedmý!

Výměna pneumatik v boxech stála Petrova tři místa a jel si pro jeden bod za 10. místo. Vhod mu přišla závěrečná chyba Španěla Alonsa, která mu pomohl k postupu na devátou příčku. Dva body jsou vzhledem k jeho kvalifikačnímu debaklu úspěchem.

Poslední tři triumfy v Belgii patřily právě týmu z Maranella, ale v letošní sezoně to byl propadák. Ani jeden z jezdců se nedostal ve Spa na stupně vítězů, což vážně poškodilo ambice stáje na zisk titulu. Felipe Massa byl tradičně nevýrazný a pomalý, Fernando Alonso pokazil, co mohl. Na to, že do Ferrari přišel jako předpokládaný tahoun celé stáje, dělá obrovské množství chyb. V Belgii jich ukázal hned několik.

První pochybení španělské hvězdy přišlo v sobotní kvalifikaci. V její třetí části se mu nepovedlo ani jedno letmé kolo předtím, než začalo pršet a výsledkem bylo až desáté místo na startovním roštu. V mele prvních zatáček měl i trochu smůly. V zatáčce Bus Stop ho trefil smýkající se Williams Rubense Barrichella a musel k opravě do boxů. Závod pro Alonsa začínal na dvacáté příčce.

Poté ukazoval, jak umí být rychlý. Ačkoliv jezdil vzadu, několikrát svítilo jeho jméno u údaje o nejlepším kole závodu a hbitě se posununoval vpřed. Jezdce druhé desítky předjížděl, jako by neexistovali a brzo začal útočit na body. A to musel k mechanikům po startu hned dvakrát, protože poprvé chybně nazul pneumatiky pro extrémní podmínky, na kterých na jen místy vlhké dráze jet nešlo.

Ve třicátém kole byl ALonso devátý a útočil na Japonce Kobajašiho. Do cíle zbývalo ještě patnáct kol a vzhledem k jeho rychlosti nebylo od věci předpokládat, že se ještě porve s jezdci Mercedesu a Sutilem o páté místo. K němu mu chybělo pouhých deset vteřin.

Přišla však jezdecká chyba, která definitivně poslala sebevědomého Španěla mezi poražené. Pět okruhů před cílem dostal smyk a zhasl mu motor. Z vozu stojícího napříč vozovkou vyskočil a po svých utíkal v dešti do boxů. Byl konec Alonsova účinkování ve Velké ceně Belgie a možná i jeho nadějí na titul.

Ferrari má v sezoně 2010 třetí nejlepší monopost, ale spolehliví a zároveň rychlí piloti jaké má k dispozici například McLaren, mu chybějí.



Autor:






Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka
Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka

O metodě BLW si přečtěte v rozhovoru s Ditou Ptáčkovou

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze