Třiadvacetiletý Hülkenberg se nejlépe na hladkých gumách vyrovnal s mokrou tratí a časem 1:14,470 minuty si dojel pro první pole position v kariéře formule 1. Williams se také díky němu po pěti letech dočkal vítězství v kvalifikaci. Hülkenberg tak dostal možnost vylepšit své dosavadní nejlepší umístění v seriálu Grand prix, kterým je šesté místo z letošního Maďarska.
"Stále tomu nemůžu uvěřit," uvedl Nico Hülkenberg. "Nerad bych soupeřům, co jedou o titul, nějak komplikoval život, ale i já se musím snažit udělat dobrý výsledek. S Force India bojujeme o šesté místo v Poháru konstruktérů. Doufám, že zítra pomůžu nějakými body," dodal mladík.
Ještě nedávno vedoucí pilot mistrovství světa Mark Webber začne ze třetí příčky. Po ruce bude mít na startovním roštu Lewise Hamiltona. Ani ten se dosud nevzdává svých mistrovských ambicí. V prvních zatáčkách si však bude muset hlídat zejména záda.
Na páté místo se totiž v napínavém kvalifikačním souboji posunul Fernando Alonso, který nutně potřebuje být v cíli o něco výš. Takto by dokončil za všemi svými soupeři v boji o titul. To rozhodně nemůže potřebovat. Do třetí řady se vedle Španěla postaví Rubens Barrichello, jenž potvrdil výbornou připravenost stáje Williams.
Zklamán osmým místem byl Michael Schumacher. Pilot Mercedesu v prostřední části kvalifikace jasně porazil týmového kolegu z Mercedesu Rosberga a postupoval mezi nejlepšími. Finálová dvě letmá kola mu však vůbec nevyšla. Radost mohl mít snad jen z toho, že byl lepší než jeden z jezdců Ferrari. Domácí favorit Felipe Massa odstartuje až z páté řady.
Nedělní závod začne v 17:00 SEČ. Podle aktuální předpovědi na okruhu Interlagos pršet nemá.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Kvalifikace se jela stejně jako poslední trénink na mokré dráze, pátečním časům se tak nikdo přiblížit nedokázal. Určitě je zajímavé, že nikdo z favoritů nezvolil navzdory počasí nastavení pro déšť. Proč? V neděli má totiž oblačnost zmizet v nenávratnu a trať má oschnout. A v závodě si musí všichni ponechat nastavení z poslední části kvalifikace.
Úvod kvalifikace navzdory podmínkám a obávané trati žádné drama nepřinesl. Kromě nejpomalejšího Senny z týmu Hispania Racing, který odstavil auto vedle trati a vrátil se do boxů po svých, neměl nikdo problémy.
Kromě synovce slavného šampiona se loučil jeho zaskakující týmový kolega Christian Klien a také dvojice stájí Lotus a Virgin. Na kluzké dráze byl ze zástupců letos nových týmů nejrychlejší Němec Glock, který zaostal o dvě vteřiny za krajanem Sutilem. Jezdec týmu Force India nečekaně doprovodil na zadní příčky startovního roštu šestici pravidelných nešťastníků.
Nejlepší čas si připsal Fernando Alonso a přinesl tak do Ferrari první úspěch víkendu na Interlagosu. I když zatím jen dílčí. Další dvě místa za ním obsadilo duo Red Bullu před Polákem Kubicou a nečekaně úspěšným Japoncem Kobajašim. Na tak vysoké umístění jeho tým Sauber určitě zatím nemyslí.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
V prostřední sekci kvalifikačního boje povrch vozovky dál osychal, a tým McLaren dokonce Hamiltonovi navrhl, aby zkusil poslední kola na hladkých gumách. Ale pilot nesouhlasil, byla by to prý sebevražda.
I na přechodných gumách byl dostatečně rychlý a pohodlně postupoval ze čtvrtého místa za piloty Red Bullu, jejichž náskok na konkurenci rozhodně nebyl nijak zvlášť suverénní.
Před závěrečnými letmými koly byli mimo první desítku a tudíž v ohrožení, že na startu budou v šesté a horší řadě trápící se Button s McLarenem, Rosberg z Mercedesu nebo domácí favorit Massa.
Druhý jezdec stáje Ferrari nakonec postup na desáté příčce těsně uhájil, naopak Jenson Button zůstal v poli poražených. Doprovodil tak Kamuje Kobajašiho, Jaimeho Alguersuariho, Sebastiéna Buemiho, Nicka Heidfelda, Vitantonia Liuzziho a nečekaně také Nika Rosberga, který ztratil na týmového kolegu z Mercedesu Michaela Schumachera půl vteřiny. Bývalý mistr světa poprvé v sezoně v kvalifikaci Rosberga jasně porazil. Na kluzkém brazilském okruhu postoupil do finále ze šestého místa.
Na první příčky se vrátila dvojice Red Bullu. Sebastian Vettel za sebou bez potíží nechal týmového kolegu Marka Webbera, na jehož pozici v závěru zaútočil Robert Kubica, ovšem zatím zůstal na třetí příčce.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Před závěrečnou částí kvalifikace se schylovalo k dramatu, povrch dráhy dál osychal a dalo se očekávat, že někteří z jezdců se odhodlají k přezutí na hladké pneumatiky. To mohlo posunout do čela startovního roštu málo očekávaná jména.
A skutečně. Na závěrečná letmá kola navlékli všichni jezdci superměkkou hladkou směs. Vyhrát měl ten, kdo udělá nejméně chyb. V té chvíli byl v čele Hamilton těsně před nečekaným soupeřem Schumacherem, který ale poté zůstal v boxech příliš dlouho a na trať vyrazil až dvě a půl minuty před uplynutím časového limitu.
Na hladkých gumách chybovali všichni. Nebylo jezdce, který by se alespoň na chvíli neocitl mimo dráhu. Jen mladý Němec Hülkenberg předvedl dvě dokonalá kola. Dokázal průběžně zrychlovat a získal šokující pole positions pro tým Williams. Všichni v boxech tradičního týmu vybuchli v návalu nečekané radosti.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Brazílie
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Nico Hülkenberg Williams |
1:20.050 | 1:19.144 | 1:14.470 |
2. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:19.160 | 1:18.691 | 1:15.519 |
3. | Mark Webber Red Bull |
1:19.025 | 1:18.516 | 1:15.637 |
4. | Lewis Hamilton McLaren |
1:19.931 | 1:18.921 | 1:15.747 |
5. | Fernando Alonso Ferrari |
1:18.987 | 1:19.010 | 1:15.989 |
6. | Rubens Barrichello Williams |
1:19.799 | 1:18.925 | 1:16.203 |
7. | Robert Kubica Renault |
1:19.249 | 1:18.877 | 1:16.552 |
8. | Michael Schumacher Mercedes |
1:19.879 | 1:18.923 | 1:16.925 |
9. | Felipe Massa Ferrari |
1:19.778 | 1:19.200 | 1:17.101 |
10. | Vitalij Petrov Renault |
1:20.189 | 1:19.153 | 1:17.656 |
11. | Jenson Button McLaren |
1:19.905 | 1:19.288 | |
12. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:19.741 | 1:19.385 | |
13. | Nico Rosberg Mercedes |
1:20.153 | 1:19.486 | |
14. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:20.158 | 1:19.581 | |
15. | Heidfeld Sauber |
1:20.174 | 1:19.899 | |
16. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:20.592 | 1:20.357 | |
17. | Timo Glock Virgin |
1:22.130 | ||
18. | Jarno Trulli Lotus |
1:22.250 | ||
19. | Sébastien Buemi* Toro Rosso |
1:20.096 | 1:19.847 | |
20. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:22.378 | ||
21. | Lucas di Grassi Virgin |
1:22.810 | ||
22. | Christian Klien HRT |
1:23.083 | ||
23. | Adrian Sutil* Force India |
1:20.830 | ||
24. | Bruno Senna HRT |
1:23.796 |