"Věřím, že jsme připraveni, a pokud nás nezradí pneumatiky, budeme slavit," nepochybuje pilot David Vršecký, držitel už dvou světových rychlostních rekordů na letmý (Dubaj 2004) a pevný kilometr (Panenský Týnec 2008).
Pozor, i vytrvalecká maxima už Vršecký zajel! Před třemi roky mu sice nevyšel pokus na Lausitzringu kvůli explodujícím pneumatikám, tři dny nato na zkušebním okruhu Dekra však uspěl: průměr na sto kilometrů měl 177,341 km/h, na sto mil 178,568 a v hodinovce ujel 178,986 km. Jenže Buggyře tehdy chyběla licence k překonání rekordů, takže jsou tahle maxima uznána paradoxně jen jako národní.
Teď už Buggyra, bude-li znovu dostatečně rychlá, dostane punc světovosti. Licence od Mezinárodní automobilové federace FIA dorazila v pátek. "Když jsme rozlepili obálku, jako bychom odstranili obal zátky láhve šampaňského, které budeme, doufám, v sobotu konzumovat na oslavu," uvedl týmový manažer Jan Kalivoda. Platné rekordy jsou vousaté, od roku 1937 je drží Angličan Eyston.
Roudnická stáj se do Německa přesouvá v pátek. Byť ten den ještě okruh pronajatý nemá, jeho vedení jí umožnilo postavit si zázemí a odjet pár kol. Sobota 11.30, to je čas, ke kterému se upíná.
"Rekord může zhatit počasí, ale zatím se nezdá, že by mělo pršet celý den. A kdyby byly hodně špatné podmínky, jsme předem domluvení, že to můžeme zkusit i v neděli," podotkl šéf Kalivoda.
Pilot Vršecký je rád, že si už v pátek obkrouží několik kol. "Nazval bych to klidem před bouří, nikoli ovšem před bouřkou. Chci se jenom projet a seznámit s okruhem," prohlásil závodník.
Kalivoda je optimista, ve světový zápis věří. "Už díky tomu, že máme zkušenosti z minula, nejdeme do neznáma," řekl. Další výhodou jsou klopené zatáčky na okruhu. A v neposlední řadě motor. "Použijeme ten dakarský, který jsme udělali na letošní slavnou rallye." Vršecký má dobré dojmy z testování v Mostě. "Zkoušeli jsme extrémní úpravu dakarského motoru a dopadla dobře. Bude to na hraně životnosti, ale věřím v úspěch," tvrdí i dvojnásobný mistr Evropy. Jinak jde o vůz, s nímž Buggyra jezdí evropský šampionát tahačů na okruzích, jen drobně upravený.
Pokud by rekordní karneval chtěli sledovat fanoušci přímo v Německu, mají smůlu. "Z důvodu bezpečnosti nebude náš pokus otevřený veřejnosti," informoval Kalivoda.
"Navíc Dekra je okruh s omezeným přístupem, protože se na něm testují různé prototypy. Minule třeba speciál série DTM, tehdy byl i zákaz focení a natáčení." Big Boy, název roudnického tahače, nemá nic společného se stejnojmennou parní lokomotivou vyráběnou v letech 1941-44, největší na světě. "Našemu trucku tak říkáme, protože není žádný prcek," culí se Kalivoda. Bude-li mít páru, zapíše se do dějin stejně jako železniční Velký chlapec.