Jak vydržet Dakar? Ztloustnout, prozradil svůj recept Pabiška

  10:12
Vánoce si ještě užil doma, na Nový rok však už vyrazil vstříc dalšímu dobrodružství jménem Dakar. Slavnou rallye pojede liberecký závodník David Pabiška už pošesté. Po loňské epizodě v kabině kamionu se letos vrací do Jižní Ameriky opět jako motorkář.

David Pabiška - David Pabiška při testování v Tunisku. | foto: www.davidpabiska.cz

"Budu bojovat o co nejlepší umístění. Ale je to strašná loterie. Stačí sebemenší problém a člověk musí své cíle přehodnotit a bojovat, aby vůbec závod dokončil," řekl Pabiška, jenž v úterý do dějiště Dakaru odletěl. Letošní ročník, který se jede od 5. do 20. ledna, povede z Peru přes Argentinu do Chile. Na motorkáře čeká celkem 4 146 závodních kilometrů, i s přejezdy je to však více než dvojnásobek.

Z čeho má motorkář před startem takového extrémního závodu největší obavy?
Já osobně trpím vždycky jedinou obavou: abych nevypadl hned první den. Motorky jsou strašně složitá záležitost. Zrovna minule jsme to počítali a naměřili jsme, že mám ve stroji čtyři a půl metru benzinových hadic od nádrží. Každá maličkost by mohla zapříčinit, že se to zastaví. Nemusí to být třeba fatální věc, ale taková, kvůli níž člověk nabere ztrátu. Mám ale naštěstí výborného mechanika, je to Martin Malát, dvanáctinásobný účastník Šestidenní. Dobrý odborník a navíc kamarád.

Na trati se střídají různá prostředí - hory, poušť, voda. Co je pro vás nejhorší?
Jednoznačně přejezd And, to je pět tisíc metrů vysoko, což horolezci označují za hranici smrti. Pěkně to tam s člověkem cvičí. Nejvyšší hora Jižní Ameriky Aconcagua je kousek odsud. Jedeme brzo ráno a je tam strašná zima. Proto letos testuju nové oblečení: speciální kombinézu z materiálu, který používají doktoři, když je někdo podchlazený, je to taková zlatostříbrná folie. Letos jedeme přes hory dokonce dvakrát, takže to bude tragédie. Opravdu se na to moc netěším a když někde slyším pípat podobný zvuk, jaký vydávají přístroje na motorce, mrazí mě v zádech. Ale nějak to dopadne.

Jaká zima v horách bývá?
Když jsem tam jel naposledy, bylo minus jedenáct. Měl jsem obalené ruce tričky, jel jsem pomalu a ohříval si obličej o výfuk. Dopadlo to tak, že jsem nestihl start do erzety pod horami a nabral jsem desetiminutovou ztrátu.

Na poušti se naopak pořádně zahřejete, že?
Ano, tam je padesát stupňů ve stínu, na slunci pětasedmdesát. Argentinské Fiambale říkáme proto Peklo na zemi. Tam padají všichni na hubu, erzeta má třeba 220 kilometrů, ale jedete ji osm a půl hodiny. Ale to horko mi ani tak nevadí, spíš je problém, že se v něm začíná vařit benzin.

Vloni jste jel jako navigátor kamionu a letos se vracíte na Dakar jako motorkář. Co vás k tomu vede?
Lidi se ptají, proč jsem vloni vůbec v tom kamionu jel. Chtěl bych upozornit, že to nebylo nějaké moje zakončení kariéry na motorce, ale že jsem vyšel vstříc týmovým potřebám. Ve světě totiž nejsou navigátoři, je to velký problém. A pro mě to byla příležitost posunout se dopředu v učení navigaci. Udělal jsem si obrázek o tom, jak to funguje v jiných kategoriích. Naučil jsem se navigovat jinak. Teď je ale čas se zase vrátit. A naštěstí jsem to taky dobojoval finančně - mám jen dva hlavní partnery, firmy Sova a Ponyexpres.

Co taková legrace, jako je účast na Dakaru, stojí?
Nijak se to nemění. Jsou to dva miliony na hlavu včetně příprav a sezonního ježdění. V té částce je i pronájem motorky, jinak za novou bych dal 800 tisíc.

Jaký stroj sedláte?
Pojedu na Yamaze 450 WR, tedy přesně na té motorce, s jakou jsem jel v roce 2011. Do šroubku jsme ji rozebrali, provedli generálku a předělali všechny věci, které tam byly špatně. Líp připravit jsme ji, myslím, nemohli.

Změnil jste něco v přípravě na Dakar?
Ano a zásadně. Opustil jsem trénování v posilovně, takové ty činkařské věci, a vrhnul jsem se na kardio. Najezdil jsem hrozně kilometrů na kole a hodně času jsem taky hrál hokej. Samé srdeční záležitosti, žádné nabírání svalové hmoty.

Jak často jste hrál hokej?
Když to vyšlo, tak čtyřikrát týdně. Chodil jsem i na fotbálek. Cítím se dobře. Ve finále jsem taky hodně spal. Vím, že to funguje a dělají to všichni profesionální sportovci před velkým výkonem. Taky jsem se inspiroval u plavců.

Jak přesně?
Když se plavci připravují na přeplavání kanálu La Manche, musí nabrat spoustu váhy navíc v podobě tuků tak, aby to vydrželi, protože během přeplavby ztratí třeba patnáct kilo. Takže jsem se maličko přestal hlídat, hodně jsem jedl, i nezdravě, abych ty tukové zásoby měl. Držím se na patnácti až sedmnácti procentech tělesného tuku. Během závodu shodím osm kilo. Na Dakaru navíc nemáte příležitost do sebe v pravidelných intervalech dostávat potřebné látky, takže je potřeba je mít uložené u sebe. Ještě že byly Vánoce, čokoládky a další věci spolehlivě fungují.

Naučil jste se vloni v kamionu něco, čeho chcete letos využít?
Ano. Jsem pravděpodobně jediný z celého pole motorkářů, který pojede s jiným přístrojem a úhlem pohledu na navigaci. Nový přístroj mi umožňuje automatickou kalibraci a počítá kilometry přes družici jako klasické GPS v autě. U klasické motorkářské navigace se kilometráž může rozhodit o sto až dvě stě metrů a v některých situacích je i deset metrů velký průšvih. Člověk třeba vjede do díry. Takže letos bych měl mít přesnější informace o trati. Všichni mi říkali, že navigátorem se člověk stane po pěti letech. Já jedu Dakar posedmé, takže už můžu být trochu drzejší a říct si: Všichni jedou tam, já pojedu jinudy. A to chce v poušti kus odvahy.

Váš tým KM Racing se stal členem projektu Bonver, který sdružuje české účastníky Dakaru. Jak vám to pomůže?
Mě se to až tak netýká. Já jsem pořád amatér, který si jde svou cestou. Přínos to má jen v tom, že se o nás víc mluví jako o partě a že konečně ustaly žabomyší války. Mezi motorkami a kamiony je na trati osm až deset hodin rozdíl. Já budu už dávno vykoupaný, až naši kluci budou dojíždět s kamiony.

Čeho chcete na Dakaru dosáhnout?
Moje ambice jsou jako vždycky závodní. Chtěl bych zlepšit to svoje nejlepší 26. místo a překonat tak sám sebe. Pokud to vyjde, budu spokojen já i moji partneři. Když to nevyjde a dojedu do cíle na kterémkoli místě, bude to zase znamenat, že jsem zvítězil nad nějakým problémem a nevzdal jsem. Když přijde nějaký technický problém, hodnoty se vám změní. Nejdřív jdete závodit, pak už chcete dojet a bojovat s nepřízní osudu. Nerad bych po příjezdu domů zase slyšel, že jsem to zase nevyhrál. Ale já si žiju svůj dětský sen, což je pro mě důležité. Jestli to někomu dá nějaký příklad, budu jen rád.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Tenis zdobí a ovládá nová Velká trojka. Jenže tentokrát ji tvoří ženy

24. dubna 2024  7:59

Madrid (Od naší zpravodajky) Zatímco jedna obhajuje v Madridu loňský titul a druhá si hýčká místo světové jedničky, třetí letos...

Rangers porazili Washington i podruhé, Nashville a Colorado v play off srovnali série

24. dubna 2024  7:12,  aktualizováno  7:51

Aktualizujeme Hokejisté Colorada porazili Winnipeg 5:2 a srovnali stav série prvního kola play off NHL na 1:1....

Když tenisem žije náměstí i Magická krabice, kde modrý kurt děsil Nadala

24. dubna 2024

Premium Madrid (Od naší zpravodajky) Čtyři hodiny odpoledne. Někde čas na kávu, v Madridu ideální doba oběda. Uprostřed obdélníkového...

Arsenal v anglické lize naložil Chelsea pět gólů a má nový rekord

23. dubna 2024  21:01,  aktualizováno  22:55

Fotbalisté Arsenalu deklasovali 5:0 Chelsea a připsali si rekordní ligové vítězství nad londýnským...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...