Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dakar? Ubylo chaosu, ale i posádek. A atmosféra se mění, píše Ivo Kaštan

Oprava motocyklu Iva Kaštana. | foto: Vierka Kaštanová

31 2009
Výstaviště téměř v centru Buenos Aires, kde se již třetí den konají technické i administrativní přejímky závodu Rallye Dakar 2010, připomíná obrovské mraveniště. Hemží se zde stovky závodníků, kteří trpělivě sbírají všechna razítka do přejímkových karet, aby pak mohli své stroje odevzdat do uzavřeného parkoviště.

Proti minulému ročníku je zde mnohem menší chaos, je vidět, že se organizátoři poučili z předešlých chyb a citelně je znát i sedmadvacetiprocentní úbytek účastníků. Část jich nepřijela, protože je jihoamerický Dakar nelákal, část zasáhla ekonomická recese (nerad používán slovo krize).

Deník Ivo Kaštana

To se zdánlivě netýká české účasti. Ta je snad největší v historii, na start se postaví celkem 17 českých posádek. Zatímco v minulých letech ve statistikách účasti byla ČR na samém chvostu, letos je tomu právě naopak. Snad bude stejně početné zastoupení i cíli.

Malou perličkou je posádka Zapletal – Ouředníček, která jede s maďarskými licencemi a tak trochu je vlastně jediným zástupcem Maďarska na Dakaru. Je to paradox, protože právě Maďaři patřili v minulých letech k nejpočetněji zastoupeným zemím.

Úsporná opatření jsou vidět na každém kroku a u všech týmů, jedinou výjimkou je tým VW, který je vlastně jediným, ryze továrním, mezi automobily. Tým KTM je již také sdružením privátních týmů a jezdců.

V předchozích ročnících se na každém rohu rozdávaly energetické drinky, což také úplně vymizelo. Zvykem bylo, že každému motorkáři vezou pořadatelé v rámci startovného padesátikilovou bednu s náhradními díly a rezervní sadu kol. Letos je tato služba zpoplatněna pěti sty eury. Je ale fakt, že "chudí" motorkáři bez asistenčních vozů ze závodu téměř vymizeli.

Ivo Kaštan

Kouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95.
Poprvé startoval na Dakaru v roce 1996. Ze zmoklé rampy sjížděl v Granadě jako amatér amatérů, s batohem na zádech, na obstarožní Suzuki DR 350.
Celkem si připsal 9 účastí. Nejvíce se mu dařilo v roce 2006, kdy obsadil 2. místo ve třídě Maratón 450 ccm, druhý byl i ve třídě jezdců bez asistence a získal 30. příčku v celkovém pořadí.
Dakar 2010 absolvuje v roli manažera a poradce talentovaného Slováka Štefana Svitka, posledního mistra Evropy v Enduru.

Co se zde ale vůbec nezměnilo, jsou diváci. Předpokládá se, že si velkolepou přehlídku nablýskaných závodních stojů nenechá ujít ještě větší počet než loni.

Organizaci vzali více do rukou Jihoameričané, což se v některých případech projevilo pozitivně, ale třeba na stánku s oficiálním oblečením a reklamními předměty závodu je to změna spíše negativní.

Závod začíná být mnohem méně francouzský. Ve vzduchu je cítit jiná atmosféra, která tento Dakar opět trošku vzdálila od toho původního. To je také jeden z důvodů, proč se již nyní hovoří o návratu následujícího ročníku na území Afriky.

Dakar 2010 bude určitě zajímavý po stránce sportovní a náročné tratě dokonale prověří techniku i jezdce. Byla by škoda, kdyby některé úseky závodu byly zkráceny kvůli povětrnostním vlivům, protože určité části Argentiny jsou postiženy záplavami.

Mezi českými účastníky zatím panuje duch solidarity a přátelská atmosféra. Všichni jsou natěšeni na start závodu. Je znát, že někteří jsou zde poprvé, jíní jsou ostřílení pardálové, jejichž tým se Dakaru účastní řadu let. Obtížný závod, nedostatek spánku a nezvyklý režim určitě prověří psychickou odolnost všech...

Oslavy příchodu Nového roku nebudou patrně mezi "dakaráky" nijak velkolepé, protože start je hned 1. ledna. Půjde sice jen o slavnostní ceremoniál a neměřený 317 km dlouhý přejezd do města Colon, ale i tak se již všichni musí plně soustředit na závod.

Autor:


Nejčtenější

UEFA zamítla protest fotbalové Slavie po Kyjevu, píše Tvrdík

Jaroslav Tvrdík na tiskové konferenci fotbalové Slavie k příchodu nových hráčů

Evropská fotbalová unie UEFA zamítla protest pražské Slavie, který vršovický klub podal po úterní...

Tvrdý boj i mimo hřiště. Ultras Dynama napadli slávisty ve městě

Ukrajinští ultras se na Twitter pochlubili vlajkou, ukořistěnou slávistickým...

Fanoušci fotbalové Slavie se v Kyjevě dostali do konfliktu s příznivci domácího Dynama. Ti jim po...



Dědo, mě ten fotbal nebaví, poslouchá Viktor. Těžko se s tím smiřuju, říká

Ivo Viktor

Mistr z roku 1976 ani v 76 letech nepřestal sportovat. „Běhat nemůžu, ale na kole jezdím,“ říká...

Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola...

Hrůza a nepochopitelné, hodnotí legendární čeští tenisté změnu Davis Cupu

Jan Kodeš coby laureát ceny Klubu fair play při Českém olympijském výboru

Za hrůzu či nepochopitelnou věc označili bývalí čeští tenisté odsouhlasenou radikální změnu Davis...

Další z rubriky

Německé rallye dominuje Tänak, vede před Ogierem a Neuvillem

Estonský jezdec Ott Tänak na trati Finské rallye

Německé rallye dominuje po první etapě estonský jezdec Ott Tänak s toyotou. Obhájce loňského...

Estonec Tänak útočí v Německé rallye na obhajobu titulu

Estonský jezdec Ott Tänak na Finské rallye

Estonský jezdec Ott Tänak má po druhé etapě blízko k vítězství v Německé rallye. Pilot Toyoty, jenž...

Motocyklista Červený: Nejlepší závody! V Hořicích je to vždy skvělé

Motocyklový závodník Marek Červený v seriálu IRRC

O víkendu se v Hořicích jedou populární motocyklové závody, v rámci České Tourist Trophy i seriál...



Najdete na iDNES.cz