A to nejen kvůli náročnosti trati, ale zejména s ohledem na smrt dvou motocyklistů i několika diváků.
"Každý Dakar je těžký. Pořadatelé chtějí eliminovat startovní pole, navíc musí být těžký, protože kdyby to tak nebylo, tak by ho nikdo nejezdil. Na letošní závod mělo ale velký vliv počasí, které podle mě zavinilo i tragickou havárii Fabrizia Meoniho," řekl Kaštan.
Právě smrtelná nehoda dvojnásobného italského vítěze otřásla závodem nejvíce. "Přirovnal bych to k nehodě Senny v Imole. Když se předtím zabil Ratzenberger, všichni si říkali, že něco podobného se může stát. Poté, co se to ale stalo velké hvězdě, všichni znejistěli a říkali si, že je to může potkat také. Když se to stalo někomu takovému..." přirovnal český motocyklista letošní dakarskou situaci k formuli jedna v roce 1994.
Před Meonim se letos zabil Španěl José Manuel Pérez, který patřil k amatérským účastníkům rallye.
Kaštan byl jedním ze soutěžících, kteří kolem Meoniho projeli bezprostředně po nehodě. Ani ve snu by jej prý ale nenapadlo, že Italova havárie skončí smrtí.
"Na první pohled to vypadalo, že má pouze porouchanou motorku. Z druhé strany, když jsem projížděl,
byla vidět poničená kapotáž. Říkal jsem si tedy, že je asi zraněný. Že to bude tak vážné, mě vůbec nenapadlo," popisoval s odstupem několika dní.
Smutnou zprávu se dozvěděl až v cíli etapy. "Například Cox či Despres se snažili nedávat nic najevo, ale měli to v sobě. Sklíčenost byla znát," řekl Kaštan. On sám se poté snažil jezdit opatrněji. "Vždy mám rád, když mám rezervu, pokud to tak nazvu.
Je to tak deset procent. Po nehodě jsem ji zvýšil na dvacet. Nejsem žádný hrdina," uvedl šestinásobný účastník slavného afrického závodu.
Se svým celkovým umístěním byl nadmíru spokojen. Zejména kvůli tomu, jak fungoval motocykl, který mu připravovala rakouská továrna. "Byl jsem z ní nadšený. Byla profesionálně postavená, což člověk vycítí. Vše fungovalo," pochvaloval si. Navíc celou rallye absolvoval ve fyzické i psychické pohodě.
"I díky tomu jsem nejlepší výsledky zajel v nejtěžších afrických etapách, kde jsem se pohyboval kolem třicátého čtyřicátého místa," řekl.
Přesto Kaštan v hloubi duše věřil, že bude ve výsledkové listině trochu výše. "Kalkuloval jsem s tím, že odpadne deset patnáct motorek, ale nakonec bych je spočítal na prstech jedné ruky. Za celou dobu jsem potkal pouze dva odstavené stroje, z toho jeden byl Meoniho," podotkl.
O lepší umístění ho připravily i problémy s olejovou hadicí v etapě kolem Ataru. Kvůli opravě nastoupil na start později a dostal 15 trestných minut. "Udělal jsem dvě fatální chyby, které mě stály asi tři hodiny," dodal Kaštan.