Zní to jako špatný scénář k ještě horšímu filmu.
Ale vážně se to stalo.
28. února zbývalo do cíle belgické klasiky Kuurne-Brusel-Kuurne 35 kilometrů, když Stig Broeckx odstřídal ze špice pelotonu a vyjížděl si na pravou stranu silnice. V tu chvíli do něj zezadu vletěla lékařská motorka. Ano, lékařská.
Pětadvacetiletý cyklista se sice snažil vrátit na kolo, ale následná vyšetření v nemocnici odhalila zlomenou klíční kost, zlomené žebro a pohmožděnou ruku.
Přesně o měsíc později, tedy 28. března zemřel Antoine Demoitié, cyklista belgické stáje Wanty-Groupe Gobert.
Demoitié spadl spolu s dalšími čtyřmi cyklisty v Saint-Marie-Cappel u francouzských hranic kousek za polovinou závodu Gent-Wevelgem. Podle očitých svědků se snažil vstát, ale v tom jej zasáhl doprovodný motocykl.
Policejní vyšetřování, které stále pokračuje, zatím nepotvrdilo, že by příčinou smrti byla srážka s motocyklem, svědci nehody ale mluví jinak.
„Musíme dostat motorky pod kontrolu,“ žádal tehdy Alberto Contador.
Nikdo si nepřál, aby se něco podobného ještě někdy opakovalo.
Enrico Gasparotto následně pro svého mrtvého přítele vyhrál klasiku Amstel Gold Race. V cíli pak zavřel oči a napřáhl ruce k nebi. „To je pro tebe, Antoine,“ byly jeho první věty v cíli.
A nyní, 28. května, byl Gasparotto znovu součástí závodu, ve kterém došlo k hromadné kolizi motorek s cyklisty.
Pojďme jednat
Měla to být královská etapa. Etapa, ve které se s největší pravděpodobností rozhodne o vítězi závodu Kolem Belgie. Jenže cyklisté do jejího cíle ve Verviers dojeli v klidném tempu pospolu. Etapa totiž byla neutralizována.
Na 77. kilometru totiž došlo ke srážce dvou motorek. Ty následně vjely do balíku cyklistů. Výsledek? 19 zraněných, z toho 12 jich bylo převezeno do nemocnice. Mezi nimi i Stig Broeckx, který dopadl nejhůře.
Byl převezen do německé nemocnice v Cáchách, kde vyšetření vyloučila frakturu lebky.
„Stig byl uveden do umělého spánku, protože vyšetření ukázala, že má krvácení do mozku a frakturu očnice. Zatím není nutné podstoupit operaci, ale je těžké odhadnout, kdy a jestli bude stoprocentně v pořádku. Příštích 24 hodin ho budeme pozorně sledovat,“ uvedl lékař týmu Lotto-Soudal Servaas Bingé.
„Jsme tím vším velmi otřeseni. Loni jsme se museli vyrovnat s incidentem Krise Boeckmanse (těžký pád na Vueltě), před třemi měsíci Stiga trefila motorka poprvé, pak přišla smrt Antoine Demoitiého. Je to těžké období pro všechny,“ uvedl sportovní ředitel Lotta Mark Sergeant.
Broeckxův tým následně z celého závodu odstoupil a podobné myšlenky měl po sobotní etapě i Enrico Gasparotto, který byl jedním z prvních, kdo organizátorům v sobotu řekl, že dál nepojede.
„Byla to má první myšlenka. Pád jsem neviděl, byl jsem v tu chvíli vepředu, ale další kluci mi o tom řekli. To, co se stalo našemu týmu, se nemůže stát znovu ve stejném roce. To prostě nejde. Nejsme jenom cyklisté, jsme i otci rodin. Někdy je čas podívat se do zrcadla a přemýšlet o tom, co se stalo. Nemyslet na závodění, na kontrakty. Život je nejdůležitější,“ řekl v rozhovoru pro Sporzu Gasparotto.
Čtyřiatřicetiletý Ital zároveň naznačil, že jeho tým možná nebude na startu ani v neděli. „Musím si promluvit s kluky s týmu, co si o tom myslí. Ale já bych jel rovnou domů,“ svěřoval se. Zároveň naznačil, že někteří, hlavně mladí cyklisté, až tolik nespolupracují a schválně motorky blokují.
K incidentu se vyjádřila i Mezinárodní cyklistická unie. „Nedávno jsme zavedli přísná pravidla pro chování motocyklistů v závodech. Podíváme se, jestli při dnešním incidentu byla tato pravidla porušena,“ psala UCI na svém Twitteru.
O potřebě komunikace mezi tábory cyklistů, organizátorů i cyklistické unie se vyjádřil i trojnásobný mistr světa Tony Martin. „Potřebujeme si sednout ke kulatému stolu s UCI, organizátory závodů a cyklisty a vynutit změny. Vytvořit jeden bezpečnostní standard pro každý závod.“
Povede se to?