Kdysi to byl největší etapový závod amatérů na světě, který se dlouhá léta jezdil mezi Prahou, Berlínem a Varšavou. Po roce 1989 však postupně uvadal, až po roce 2006, kdy se jel naposledy, uvadl docela. Příčinou byl nedostatek finančních prostředků a spory o ochrannou známku.
Předloni se začalo schylovat k obratu. O vzkříšení Závodu míru se zajímal podnikatel Zdeněk Bakala, nakonec ale odkoupila práva na tento podnik společnost senátora a viceprezidenta svazu cyklistiky Jozefa Regece. "Bylo by škoda nechat závod, který v minulosti přitáhl k cyklistice tisíce mladých adeptů a ve světě má pořád zvuk, zapadnout prachem," má jasno 48letý Regec, který dvakrát, v letech 1986 a 1988, jel při Závodě míru celkem deset etap ve žlutém dresu lídra.
Trasa Nového Závodu míruI. etapa (1. 5.): České Budějovice - Jihlava |
Regec a nadšenci kolem něj už znají podobu letošního ročníku. Začít má 1. května v Českých Budejovicích a končit 6. května v polském lázeňském městečku Sucha Beskidzka v blízkosti Krakova.
Nelze očekávat, že by se Závod míru hned zařadil mezi špičkové podniky cyklistické sezony. "Začínáme v kategorii 2.2, závod je tudíž pro národní a kontinentální týmy. Je to nejnižší kategorie UCI, ale příští rok se budeme chtít dostat o stupínek výš," plánuje Regec s tím, že organizátoři počítají s účastí až 22 týmů, z nichž by přibližně polovina měla být ze zahraničí. "Už dnes máme přihlášky čtrnácti týmů."
Bez holubice míru
Jeho úsilí se v české cyklistice setkalo s pozitivním ohlasem. "Tuto snahu vítáme a v závodě rozhodně chceme startovat. Vždyť tak velký podnik v Česku už roky chybí," říká Vladimír Vávra, manažer hradecké stáje Bauknecht Author, jedné z předních v české kotlině. "A věřím, že podobný názor sdílejí i jinde - v Dukle, Spartě a dalších týmech," dodává.
Mnozí však mají Závod míru spojený s někdejším komunistickým režimem, který podniku využíval ke své propagaci a označoval jej za manifestaci míru. "Někomu se to možná vybaví i dnes, ale nepleťme politiku do sportu. Nikdy to nic dobrého nepřineslo," připomíná Pavel Doležel, někdejší reprezentant a trenér, který v 90. letech coby ředitel podniku držel Závod míru nad vodou a nyní působí v roli technického ředitele.
"Už nebudeme mít ve znaku Picassovu holubici míru, nechceme, aby závod připomínal doby minulé. Také proto měníme název - půjde o Nový Závod míru. V mezinárodním kalendáři, kam jsme se přihlásili už loni, budeme nejspíš figurovat jako La nouvelle Course de la Paix. A je celkem jedno, jestli půjde o 59. ročník, anebo o první," přemítá Regec.
Trasa už je vytýčená. A rozpočet? "O rozpočtu ještě jednáme a brzy dáme vědět," říká Regec s tím, že některé sponzorské smlouvy už jsou dojednány, chybí však podpis generálního partnera. "Ale je to na spadnutí."