Divákům na slavné Rallye Monte Carlo někdy nestačí se jen dívat. A tak sami aktivně vstupují do závodů.
"Občas nahází sníh do zatáčky a mají radost, když z ní potom vyletíte," popisuje Rada. "Ti samí diváci vás pak tlačí ven ze sněhu kolem a velice se u toho baví."
I s těmito nástrahami se bude muset hustopečský jezdec s parťákem Jaroslavem Jugasem vypořádat při 80. ročníku legendy zvané Monte Carlo. Posádka Agrotec Racing Teamu na ni zítra vyrazí už potřetí, poprvé se však bude jednat o závod světového šampionátu WRC.
Pro Radu to navíc bude úplná premiéra v nejprestižnějším seriálu. "Očekávám, že atmosféra WRC bude odlišná, ale to poznáme až v průběhu závodu. V každém případě bude na startu kompletní světová špička, což přinese větší zájem diváků a atraktivnější kulisu celého závodu."
A také možnost potkat krále rallye Sebastiana Loeba. "Vyhledávat ho nebudeme, ale budeme se pohybovat ve stejných místech. Je to minimálně nová zkušenost a také je zajímavé jet stejný závod jako ti nejlepší," podotýká Rada, který dosud poznal Monte Carlo jako součást seriálu IRC.
Loni se ovšem na start nedostal, protože podnik slavil sto let od prvního organizovaného závodu. "Pořadatelé odpustili posádkám startovné, sešlo se jim mnoho přihlášek a nás k závodu nepřijali," vysvětluje Rada. "Monte Carlo je ale kultovní soutěž, a proto jsme vše směřovali k dalšímu ročníku."
Slunce může trať rozmrazit, ale za zatáčkou...
Není to jen tradice, co dělá rallye v knížectví na jihu Francie výjimečnou. "Patří k nejtěžším a nejzajímavějším závodům," přibližuje Rada. "Tratě jsou velmi technické, jezdí se po úzkých cestičkách v horách. Nejsložitější jsou ale výškové rozdíly a s tím související změny počasí a povrchu. Část trati se tak jede na suchu, část na mokru, část na sněhu a část na ledu."
Přechod z jednoho povrchu na druhý navíc často přijde zničehonic. "V horách třeba svítí sluníčko, které na některých místech trať rozmrazí, ale za rohem, kam sluníčko nesvítí, najednou najedete na led. Je potřeba se celou jízdu soustředit, sledovat povrch a být připraven na všechno možné," sděluje hustopečský pilot vozu Alfa Romeo 147 2.0 TS.
Napoprvé měl při Monte Carlu co dělat, aby své auto udržel na silnici. "Bylo to složité. Učili jsme se reagovat a měli jsme velké štěstí, že jsme všechny krizové situace ustáli. Sice se nám párkrát povedlo dostat ze silnice, ale naštěstí vždy tak, že jsme auto výrazně nepoškodili." Nyní posádka Agrotec Racing Teamu pojede závod s kompletně repasovaným vozem.
"Máme nový motor, vyměnili nebo zrepasovali jsme i další komponenty. Doufáme, že jsme nic nepodcenili nebo nezanedbali. Poslední úpravou bude doladění nastavení tlumičů na asfaltovou nebo sněhovou variantu podle podmínek panujících na tratích. Vše jsme podřídili snaze maximálně zvýšit spolehlivost vozu," líčí Rada.
A na jaké umístění si v konkurenci 88 automobilů věří? "Těžko říct, je to opravdu strašně dlouhá soutěž. Je to rallye, takže budeme bojovat o co nejlepší umístění, ale hlavně bychom rádi dojeli do cíle."