Fernando Alonso slavil premiérový triumf v sezoně, jeho současný tým Renault čekal na vítězství ještě o dva roky déle. Španěl si bezpečně dojel pro 20. prvenství v kariéře
Ale na nejvyšší příčky v šampionátu už Alonso myslet nemůže. Ty naopak zajímají třetího v cíli Hamiltona, který byl jediným z elitní čtveřice šampionátu na bodech.
Jeho největší sok Felipe Massa vyrazil po zastávce z boxů s hadicí tankovacího zařízení v nádrži a ztratil více než minutu. Z posledního místa se už na body vydrápat nedokázal.
Ještě hůř dopadl mistr světa Räikkönen s druhým Ferrari, který jezdil pátý, ale nechal se čtyři kola před cílem rozhodit vysokým obrubníkem a urazil si o bariéru přední kolo. Tři Velké ceny před koncem sezony přišel o praktické šance na obhajobu titulu.
V čele mistrovství světa vede Hamilton před Massou už o sedm bodů. Třetí Kubica, jenž také nebodoval, ztrácí už dvacet bodů.
Závod rozhodla havárie mladíka Piqueta ve 14. kola, po ní musel na dráhu safety car, téměř všichni jezdci zamířili v nejbližších okruzích do boxů a v pořadí po kvalifikaci nezůstal kámen na kameni. Nejvíce na bouračce týmového kolegy vydělal Alonso, který už měl jako jediný dotankováno. Vyhrál po startu z 15. místa.
Druhý v cíli Rosberg tankoval v době, kdy byly boxy zavřené a musel ze trest zastavit u mechaniků jednou navíc. Ale ani to ho nezastavilo. Získal nejlepší umístění sezony.
Skvěle jel čtvrtý Timo Glock a šestým místem uspěl i vítěz přechozího měření sil v Itálii, Vettel z Toro Rosso.
Dalším závodem je Velká cena Japonska za 14 dní ve Fudži.
Renault - nahoru, dolů
"Na této trati máme nejsilnější auto z celé sezony. Pokud nebudu v kvalifikaci na pole position, počítám alespoň s místem v prvních dvou řadách," pochvaloval si po pátečních trénincích Fernando Alonso. Jenže právě to rychlé auto mu v prostředním úseku boje o startovní rošt vypovědělo službu. Začínal jako patnáctý a vše se zdálo být ztraceno.
Ale pomohl mu chybující týmový kolega. Mladý Piquet nezvládl v nájezdu do Marina Bay auto a zádí tvrdě narazil do mantinelu. Na dráhu musel safety car a obrovskou výhodu získal jediný pilot, který v té době měl už po zastávce v boxech. Byl to právě Alonso.
Když se zpomalovací vůz vrátil do pit lane, byl sice bývalý dvojnásobný mistr světa až pátý, ale před ním kroužili dva jezdci, kteří netankovali a dva, kteří naopak museli pro benzin ještě před otevřením boxů a čekal je trest zastavení na deset vteřin. Navíc ferrari po zmatcích při zastávce Massy ztratila a McLarenu také nevyšlo přezutí pneumatik ideálně.
Alonso neudělal až do cíle jedinou chybu, zvládl i druhý výjezd safety car. Po restartu suverénně Rosbergovi za sebou okamžitě poodjel o několik vteřin. Slavil zasloužený triumf, na nějž čekal od loňské Velké ceny Itálie, kdy se radoval ještě v barvách McLarenu.
Tým Renault slavil poprvé od Velké ceny Číny 2005. A tam bral deset bodů rovněž díky skvělému Alonsovi.
Williams - konečně pódium
Teprve podruhé v sezoně pronikl slavný tým Williams na stupně vítězů. Nico Rosberg byl třetí hned na úvod sezony v Austrálii, ale druhá pozice v Singapuru byla mnohem sladší. Po neúspěšné sezoně nikdo podobný úspěch už nečekal.
Německý pilot po řadě závodů, kdy odpadl kvůli vlastní pohrkanosti, konečně potvrdil status nastupující hvězdy. V nočních ulicích Singapuru jel rychle a spolehlivě. Dokázal se vypořádat i se sankcí zastavení v boxech na deset vteřin - při prvním výjezdu safety car musel k mechanikům projet přes červený semafor na vjezdu do boxů. Jinak by mu došel benzin.
Na dráhu se dokázal vrátit těsně před Hamiltonovým Mclarenem a udržel ho za sebou až do cíle. Po kvalifikaci, v které si vyjel osmé místo, to nebylo tak velké překvapení. Navíc Brit v závěru už neriskoval a nesnažil se předjíždět. Rosberg si na osm bodů zadělal v kolech těsně před trestem, kdy vedl a dokázal si vybudovat dostatečný náskok. Přeskočil ho tak jen Alonso.
Japonec Nakadžima prožil jeden ze svých lepších závodů, výjimečně nechyboval a díky výpadkům několika soupeřů bral jeden bod za osmé místo.
McLaren - alespoň něco
Pokud by po druhém místě v kvalifikaci někdo předhodil Hamiltonovi, že skončí až třetí, rád by určitě nebyl, ale šest bodů náskoku na asi jediného soupeře v celkovém pořadí šampionátu Massu by určitě bral.
Do havárie Piqueta držel Hamilton druhou příčku a hromadné zastávky v boxech také tým Mclaren nijak zvlášť nepokazil. Jenže Hamilton se ocitl na osmém místě za Davidem Coulthardem. Skotský veterán ho za sebou držel více než dvacet kola, Brit nemohl využít rychlosti svého stroje a v prostředním úseku závodu tak nabral rozhodující ztrátu na Alonsa a Rosberga. Narozdíl od Räikkönena nebo Kubici předjíždět v Singapuru nedokázal.
Před Coutharda se nakonec přece jen posunul, ale pouze kolo před dalším dotankováním - získáná výhoda díky povedenému manévru byla téměř nulová. Závěrečné stíhání Rosberga už vyznělo naprázdno. Lídr šampionátu jel rychle a bezchybně, ale protože nedokázal předjíždět, musel se spokojit se šesti body.
Heikki Kovalainen se na dráze nevyhnul chybám, propadl se chvíli po startu a při hromadných zastávkách v první safety car fázi musel čekat na odbavení Hamiltona. Vrátit se na body na úzké dráze už do cíle nedokázal. A chyběla mu i rychlost - v kvalifikaci prohrál také s Kubicou.
Toyota - úspěšný Glock
V závodě byl mnohem víc vidět zkušený Trulli, ale pětibodovou porci nakonec získal spolehlivý Timo Glock. Němec pronikl do finálové desítky kvalifikace, a proto narozdíl od Trulliho zvolil standardní strategii dvou zastávek u mechaniků.
Po startu jezdil za krajanem Vettelem, ale díky havárii Piqueta se dostal před něj. Poté už držel místo za nejlepšími a díky výpadku Coultharda se posunul na konečnou čtvrtou příčku. Vettel za ním ztrácel - v Singapuru byla Toyota lepší než Toro Rosso.
Jarno Trulli měl také zaděláno na výborný výsledek, byl jediným ze dvou jezdců, kteří po havárii Piqueta nazatočili do boxové uličky, a proto dokonce do 33. kola celý závod vedl. Poté spadl na desátou příčku, ale postupně vystoupal alespoň na šestou.
Jenže jedenáct kol před cílem mu zbyly jen oči pro pláč. Záběry kamer na totálně vyčerpaného Itala sedícího v garáži hovořily dostatečně výmluvně - závada hydrauliky mu vzala poslední zbytky nadějí na úspěch v premiérovém nočním závodě.
Toro Rosso - další posun Vettela
Sebastien Bourdais pokazil kvalifikaci a po startu s těžkou nádrží se nemohl dlouho dostat dopředu. Kamera si ho však všímala často - v boji o poslední příčku se předjížděl s Kubicou i Massou, kterého nakonec porazil a dojel si pro dvanácté místo.
Narozdíl od francouzského parťáka prožil Sebastian Vettel další úspěšný závod. Sice nevyhrál jako před čtrnácti dny v Monze, ale ani páté místo není k zahození. Po startu držel pátou příčku, z které sice spadl při hromadných dotankováních na desátou pozici, ale pak už jen postupoval vpřed.
Těsně před cílem ho posunula havárie Räikkönena a díky dalšímu průniku mezi nejlepší se posunul na před sezonou zcela neočekávané osmé místo v celkovém pořadí mistrovství světa.
BMW - Sauber - lépe to nešlo
Oba jezdci švýcarsko-německého týmu odvedli svůj vysoký standard, ale pouze jeden měl to štěstí, že se v zamotaném závodě udržel na bodech.
Heidfeld startoval po trestu z kvalifikace z deváté příčky, začínal osmý, ale po hromadném dotankování v 18. kole spadl na jedenácté místo za krajana Vettela. A spolu s ním postupoval kolo za kolem vpřed, až na konečnou šestou příčku v cíli. Nikoho nepředjel, ale jezdci vpředu kvůli chybám i rozdílné strategii padali za něj.
Robert Kubica odrazil po startu nápor Kovalainena a hlídal si čtvrté místo za Kimim Räikkönenem. Bohužel mu došlo palivo zrovna ve chvíli, když vyrazil na dráhu safety car - navzdory jasnému překročení pravidel musel k mechanikům pro nový benzin a po následné penalizaci stop and go spadl do druhé desítky za pomalejší jezdce. Jedenácté místo bylo kvůli tomu konečným maximem.
V celkovém pořadí ztrácí Kubica na vedoucího Hamiltona dvacet bodů a tři závody před koncem se bude soustředit spíš na udržení třetí příčky v šampionátu před Kimim Räikkönenem.
Ferrari - další zmatky průšvihářů z Maranella
Felipe Massa jezdí rychle, spolehlivě a může vyhrát kterýkoli závod. Co mu je to ale platné, když se do rudého týmu vrací po odchodu Schumachera, Todta a Brawna tradiční italská lehkovážnost a nepořádek.
Tentokrát mu mechanik rozsvítil předčasně světlo signalizující vyjetí z boxového stání. Brazilec doplatil na fatální chybu týmu. Vytrhl tankovací hadici ze stojanu a vyrazil vpřed. Navíc v době, kdy kolem projížděl Němec Sutil, takže byl ještě dodatečně penalizován průjezdem boxy - ale to už na jeho výsledek velký vliv nemělo.
S vlajícím torzem tankovacího zařízení se prošoural uličkou a na jejím konci musel počkat, než přispěchají mechanici a s obtížemi vyprostí několikametrový zaklíněný kus hadice. Na trať se Massa vrátil beznadějně poslední a do cíle přidal ještě pár smyků a dokonce lehký náraz do bariéry. Na Hamiltona ztratil šest bodů, a i kdyby vyhrál zbývající tři Velké ceny, nemusí mu to na titul stačit.
Kimi Räikkönen přidal tradiční nejrychlejší kolo závodu, ale za něj se ve formuli 1 body nerozdávají. Před nehodou Piqueta byl nejrychlejší na trati, ale v boxech musel čekat na to, až mu Massa uvolní stání. Úspěšně se propracovával dopředu až na pátou příčku, ale vysoké obrubníky v desáté zatáčce mu vystavily čtyři kola před cílem stop - katapultovaly ho do bariéry, o kterou si urazil pravé přední kolo.
Závod jsme sledovali v on-line reportážiZDE
Výsledky Velké ceny Singapuru F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1h57:16,304 |
2. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +2,957 |
3. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +5,917 |
4. | Timo Glock | Německo | Toyota | +8,155 |
5. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +10,268 |
6. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +11,101 |
7. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +16,387 |
8. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +18,489 |
9. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +19,885 |
10. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +26,902 |
11. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +27,975 |
12. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +29,432 |
13. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +35,110 |
14. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +43,571 |
14. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +4 kola |
16. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +10 kol |
17. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +11 kol |
18. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +31 kol |
19. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +46 kol |
20. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +47 kol |
Nejrychlejší kolo: Kimi Räikkönen - 1:45,599
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 84 |
2 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 77 |
3 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 64 |
4 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 57 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 56 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 51 |
7 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 38 |
8 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 27 |
9 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 26 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 20 |
11 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 20 |
12 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 17 |
13 | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 13 |
14 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 11 |
15 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 9 |
16 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 8 |
17 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 4 |
18 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | McLaren | Velká Británie | 135 |
2 | Ferrari | Itálie | 134 |
3 | BMW Sauber | Německo | 120 |
4 | Renault | Francie | 51 |
5 | Toyota | Japonsko | 46 |
6 | Toro Rosso | Itálie | 31 |
7 | Red Bull | Rakousko | 28 |
8 | Williams | Velká Británie | 26 |
9 | Honda | Japonsko | 14 |