Jezdce čeká boj na pískovém povrchu, po němž povede nejméně polovina okruhu. "Bude ale hodně obtížné obhájit loňskou pozici. Před rokem totiž nestartovala řada mužstev. Hlavní bude vůbec postoupit do finále, tedy mezi nejlepší dvanáct družstev," uvedl manažer reprezentačního týmu Jiří Churavý, bývalý motokrosový vicemistr světa třídy 125.
Ve španělském Bellpuigu, kde se vloni Motokros národů konal, se představilo pouze dvanáct zemí. Letos se jich přihlásilo 31, ale podle posledních informací Brazílie a Bulharsko účast zrušily.
"V posledních letech jsme se vždy pohybovali průměrně mezi desátým a dvanáctým místem, na což bychom chtěli navázat. Každý posun pod desátou příčkou je úspěch," přiznal Churavý.
Čeští motokrosaři se budou vyrovnávat především s neoblíbeným pískem, na kterém se jim dlouhodobě nedaří. Trať závodu navíc nikdo nezná, pořadatelé ji vytvořili v areálu autodromu teprve v minulých dnech. Churavý předpokládá, že písek bude zhruba na polovině okruhu. Další část by měla být hlinitá.
"Homologace závodiště prý proběhla osm dnů před startem, tedy někdy o minulém víkendu. Okruh ale podle plánků, které jsem od organizátorů obdržel, připomíná spíše superkros. Nechybí dvojité skoky nebo rolety či další prvky ryze superkrosové prvky," řekl manažer.
Na českou reprezantaci ale nečeká jen písek, ale také nový systém závodu. V sobotu si musí nejprve zajistit ve kvalifikaci účast v nedělním čtyřiadvacetičlenném semifinále, odkud postoupí polovina do A-finále a druhá do B-finále. Navíc se s největší pravděpodobností budou počítat výsledky všech tří jezdců, ne dvou jako doposud.
"Moc se mi ten systém nelíbí. Je upraven pro diváky, ale pro jezdce je těžký. Musíte vždy dojet, navíc do dvou semifinále se budou jezdci dělit systémem sudý-lichý z kvalifikace, takže jedna jízda může být výrazně slabší," podotkl Churavý.
Trojice jezdců navíc nebude rozdělena do tří různých kubatur jako v minulosti, takže například na nejslabší stopětadvacítce nepojede vůbec nikdo. Český tým odjíždí do Belgie bez náhradníka.
"Jeho cesta by byla zbytečná. Poslední změnu mohu provést čtyřiadvacet hodin před startem kvalifikace. Přesto jsou doma připraveni do Zolderu odjet Petr Masařík a Miroslav Kučírek. To pro případ, že by někdo onemocněl nebo se zranil během pátečního tréninku," vysvětlil manažer.
Ten se rozhodl pro trojici Josef Dobeš (Yamaha 250), Michal Kadleček (Yamaha 450) a Martin Žerava (KTM 520). "Jako jediní se z českých závodníků během roku dostali na bodovaná místa v mistrovství světa. Leadrem by měl být Kadleček, jeho zkušenosti by se měly projevit především během sobotní kvalifikace," sdělil Churavý.
Hlavním favoritem závodu jsou domácí Belgičané, jejichž tým tvoří trojice letošních mistrů světa Stefan Everts, Joel Smets a Steve Ramon. Prvenství obhajují Italové.
"Silní budou i Američané, kteří budou chtít dokázat, že jsou nejlepší. Navíc jim budou vyhovovat superkrosové prvky," dodal Churavý.