Důležité změny
Před několika měsíci převzal žezlo CART jako poslední možný "spasitel" Chris Pook. Pod jeho vedením bylo zavedeno několik změn, které mají CART vrátit na místo let minulých. Z technického hlediska nejzajímavějším je legalizace trakční kontroly. CART tak, stejně jako loni FIA, vzdala boj proti podvodníkům ve svém poli...
Pro rok 2003 si pak CART připravila zcela nový technický reglement, který je prakticky identický s formulí IRL. Znamená to, že letos naposledy v CART uvidíme monoposty s přeplňovanými motory, jak jich bylo po léta používáno.
Favorité
Kdo tedy budou hlavní protagonisté děsivě malého pole (zatím se přihlásilo pouhých 20 vozů)? Po odchodu obhájce titulu, týmu Penske do IRL, připadá titul favorita jedno-značně Švédovi Kenny Brackovi a týmu Target-Ganassi-Racing. Brack byl již minulý rok Penskeho hlavním soupeřem. Druhou Lolu-Toyota týmu osedlá Brazilec Bruno Junqueira, který musí vzhledem na Ganassiho personelní politiku rychle ukázat výsledky...
Největšími Brackovými soupeři budou piloti týmů Newmann-Haas a Green. Newmann-Haas-Racing se také spoléhá na kombinaci Lola-Toyota. Oba piloti jsou Brazilci. Christiano da Matta zářil v posledních testech a minulý rok dokázal mimo jiné v Monterrey, že umí vítězit. Christian Fittipaldi je jedním z nezkušenějších pilotů CART a měl by se konečně výrazněji prosadit. Snad jej jeho paralelní účast v závodech série NASCAR-Bush příliš nerozptýlý.
Také Team Green, který dlouho laškoval s přestupem do IRL, nastoupí v nezměněné sestavě: dva zelené Reynardy-Honda podporované cigeretovou značkou Kool, budou pilotovat Skot Dario Franchitti a Kanaďan Paul Tracy. Oba jezdci mají několikaletou zkušenost v CART a jsou kdykoliv dobří pro vítězství. Třetí vůz týmu, sponsorovaný firmou Motorola, povede veterán pole Michael Andretti. Přináší s sebou všechny předpoklady pro úspěch a když se mu konečně podaří podávat po celou sezónu vyrovnané výkony, mohl by se stát i mistrem.
Druhá vlna
Druhou vlnu útočníků tvoří týmy Rahal, Forsythe a PWC (dříve PacWest). Poté, co Bobby Rahal ztroskotal coby šéf týmu Jaguar F1, se může opět plně soustředit na svůj podnik v Americe. Bracka nahradil mistrem z roku 1996 Jimmy Vasserem z Kalifornie, který bude pilotovat Lolu-Ford v barvách Shell.
Teprve nedávno se Rahal díky penězům z Mexika rozhodl nasadit i druhý vůz pro Michaela Jourdaina, který se ale těžko dá počítat mezi favority. Na Reynardy s motory Ford se také spoléhá Forsythe Racing, kterému kanadský sponsor Players diktuje piloty Patricka Carpentiera a Alexe Taglianiho.
Jako minulý rok jsou ojedinělé úspěchy pravděpodobné. Posledním z opravdu vážných kandidátů na vitězství je tým PWC s youngstery Scottem Dicksonem z Nového Zélandu a Oriolem Serviou ze Španělska. Oba budou mít k dispozici monoposty Lola-Ford.
Malé pole, ale na celém světě
Na ne zrovna zdravý stav CART poukazuje fakt, že zbytek pole tvoří až na Adriana Fernandeze pouze týmy s jedním vozem. K tomu nejeden z nich vážně myslí na přestup do IRL: Ganassi a Nunn, kteří v IRL již beztak zastoupeni jsou, v Indianapolisu nasadí i své piloty z CART. Na Indy500 se chystají i Green, Rahal a pravděpodobně Newmann-Haas.
Seriál CART bude letos sestávat z 19i závodů (na oválu v Chicagu se možná přeci jen pojede) v sedmi zemích světa. Vedle v USA bude CART hostovat v Kanadě, Mexiku, Japonsku, Velké Británii, Německu a Austrálii. Podniky tvoří 5 oválů, 7 silnic, 6 městských okruhů a jedno letiště.
Problémem šampionátu, který stále zásadně zůstává americkým jevem, je nedostatek pilotů z USA. Jsou jimi pouze Andretti, Bell a Vasser. Zbytek pole sestává z 4 Brazilců, po třech pilotech je z Mexika a Kanady, 2 Japonci, a po jednom borci z Nového Zélandu, Švédska, Španělska, Itálie a Velké Británie.
Je to smutné pozorovat, jak si obě americké série navzájem ubírají na síle. Oba šampionáty (CART a IRL) zatím mají dost sil k dalšímu živoření. Monopostovému sportu, který v USA za NASCAR a Drag-racingem beztak hraje jen třetí housle, tato nesmyslná situace jistě neposlouží.