Před automobilkou však stojí jiná otázka. Pod jakou značkou do světa velkých cen vstoupit? Audi své klenoty, jako je například pohon všech kol, v monopostech neuplatní, Volkswagen je dostatečně úspěšný a ve sportu nemůže riskovat své jméno.
Seat není světoznámá značka a v myslích mnoha řidičů stále ještě zůstává španělským Fiatem, Škoda (zatím) není "velká" značka a Lamborghini prochází krizi identity - dalšímu italskému gigantu Ferrari se nemůže v žádném případě rovnat. Italská značka je také spojena s nepovedenou érou Larousse-Lamborghini počátkem 90. let.
Mnozí by volili Bugatti. Tato značka má však stále příchuť BMW, které ji ještě nedávno vlastnilo. I když na druhé straně, zelené vozy budou letos kroužit po okruhu čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. VW také musí uvažovat o tak zvaném globálním efektu pro celý koncern. Bude-li vítězit dejme tomu Volkswagen, kolik zájemců to přitáhne k ostatním sesterským značkám jako je třeba Audi nebo Škoda? A co je horší, neúspěch značky se ostře vrývá do paměti fanoušku. To platí o Mercedesu v polovině devadesátých let a nyní o Jaguaru. Benetton-Renault snad ani zmiňovat nemusíme…
Velkou hybnou pákou v cestě koncernu VW do F1 je Bernd Pichetsrieder, šéf Seatu a zároveň vedoucí koncernového oddělení kvality. V dobách svého působení v BMW se výrazně podílel na návratu bavorské automobilky jako pohonné formulové jednotky.
Takže co s tím? V portfoliu je totiž velmi prestižní značka spojená s úsvitem moderních velkých cen. Ital Etorre Bugatti ji založil na počátku minulého století ve francouzsko-německém Alsasku. Automobily Bugatti zvítězily v mnoha předválečných velkých cenách, jako například v Německu, Belgii či Francii a porážely i vyhlášenou Scuderii Ferrari Alfa Romeo či stříbrné šípy Mercedes. Slavnou éru ukončila až rodinná tragedie během druhé světové války.
Zdá se, že Volkswagen vsadí právě na tuto značku. Ale jak ji mezi vyvolenou dvanáctku týmu (ke stávajícím 11 se příští rok přidá Toyota) dostat? Jedinou možností se zdá koupit stávající tým a následně ho přejmenovat. Na prodej jsou podle dobře informovaných zdrojů reálně Minardi, Arrows, Prost, BAR a Jordan.
Minardi je příliš malé a nezaručuje jistotu, že se vůbec kvalifikuje do závodů, takže stovky milionů fanoušku u televizních obrazovek ho nemusí vůbec vidět. Arrows je příliš britský, Prost zase příliš francouzský. Proti BARu hovoří image Hondy a tabákových firem. Zůstává tedy Jordan, který má malou továrnu a nevyzpytatelného šéfa Eddie Jordana.
Je tu však také Sauber. A ten se zdá být pro plány VW jako stvořený. Peter Sauber stále čeká na definitivní dohodu s majoritním vlastníkem (a majitelem značky Red Bull) Dietrem Mateschitzem, do roku 2003 má pod smlouvou Němce Nicka Heidfelda a pro Audi dělá výzkumy v aerodynamickém tunelu. V lednu představili Švýcaři ambiciózní plán s největším větrným tunelem mezi týmy F1. Sauber Petronas Engineering je mezi stájemi největší výzkumnou společností a podílel se i na vývoji motorů Ferrari.
Sauber má v sobě hodně německé kultury a německy znamená „čistý“. Sídlí v italsko-německo-francouzské zemi, jezdí v emotivních modrých barvách. Jako švýcarská nepodléhá firma legislativně Evropské Unie – to je důležité, je-li v portfoliu VW česká Škoda. A v neposlední řadě, Bernd Pichetsrieder byl hostem Sauberu na Velké ceně Španělska v Barceloně. Příliš mnoho náhod? Budoucnost nám odpoví, zda opravdu jde jen o pouhou shodu okolností, anebo Volkswagen opravdu míří do stáje Sauber.