Martin Prokop
| foto: ČTK
Už nyní je však téměř jisté, že závodník jihlavského Jipocar racing teamu příští rok obě své těžce vydobyté pozice neobhájí.
"Bohužel asi nebudeme moct zopakovat to, co letos," připouští Prokop, který však o plánech na příští sezonu nemá dosud zcela jasno.
S vysokou pravděpodobností se už nezúčastní dalšího ročníku juniorského šampionátu J-WRC. Důvodem však není ztráta motivace či uspokojení po úspěšném dovršení předchozí pětileté snahy. "Mezi juniory jsem chtěl ještě rok jezdit," přiznává Prokop.
Jenže proti je rozvrh závodů příštího ročníku. "Je tak blbě udělaný, že se nedá skloubit účast mezi juniory a produkčními vozy," vysvětluje Prokop. "Pokud bychom chtěli jezdit v obou šampionátech, museli bychom s produkčním autem vždy do zámoří: do Mexika, Jordánska, Japonska či na Nový Zéland. A to je docela těžko zařiditelná a navíc hodně nákladná záležitost." Přednost proto u Jipocaru dostane právě produkční šampionát, kde bude Prokop obhajovat letošní stříbro.
"Zřejmě ale vyměníme značku vozu," líčí Prokop, který v letošní sezoně startoval s Mitsubishi Lancer EVO IX.
"Docela hodně uvažujeme o kategorii S2000. Teď jde jen o to doladit konkrétně, s jakým autem pojedeme," říká český jezdec, který každopádně touží zůstat v kolotoči mistrovství světa. "Chceme dál získávat zkušenosti a především zůstat týmům na očích," vysvětluje.
Zatím marným snem, i navzdory letošním úspěchům, totiž zůstává zajistit si místo v továrním týmu. "Prostě nejsou volná místa. Proto si slibujeme víc od sezony 2011, kdy by týmů mělo přijít víc," doufá jihlavský jezdec.
Sportovní komisař. Ta slova mě děsí
Tři body. Tak malý rozdíl dělil jihlavského jezdce Martina Prokopa v celkovém hodnocení seriálu produkčních vozů od zisku titulu mistra světa. Vítězný Portugalec Araujo nasbíral 42 bodů, druhý Prokop "pouze" 39.
Zřejmě rozhodující ztrátu nabrala zkušená dvojice Martin Prokop – Jan Tománek již na konci dubna. "Už po Argentině jsem věděl, že je konec a že nemáme šanci titul udělat," přiznává Prokop.
Co se stalo? Posádka jihlavského Jipocar racing teamu byla diskvalifikována pro použití nehomologovaných brzdových kotoučů. "Paradoxně jsou horší než ty současné, žádnou výhodu jsme jejich použitím nezískali," podivoval se Prokop.
Ten osudový omyl svého týmu nezpochybňuje. "Chyba z naší strany tam určitě byla," nevymlouvá se. "Klukům jsem ji ale odpustil. To se stane, nikdo není neomylný." Prokopa však naštval přístup sportovních komisařů. "Vadí mi to, jakým způsobem jsme byli vyloučeni. Chování federace je na hranici hulvátství," rozohnil se Prokop. "Myslím si, že mělo být zohledněno, že v tom nebyl úmysl a ani nás to ničím nezvýhodňovalo. Jenže pány komisaře ani nenapadlo se tímto zabývat."
Jihlavský tým věří, že šlo vše řešit pouze časovou penalizací. "Bylo nám ovšem řečeno, že neexistuje nic jiného, než vyloučení," zlobí se Prokop, jenž se podivuje, že v případě technických nesrovnalostí týmu Citroënu při závodě v Austrálii se postupovalo jinak.
"Bylo jasně vidět, že se neměří všem stejným metrem," štve Prokopa "pouze" minutová penalizace všech tří posádek továrního týmu za nehomologované přední stabilizátory.
Podle českého pilota je při posuzování jasně znát rozdíl mezi jezdci továrních týmů a ‚soukromníky‘. "Zatímco s námi mohou zametat, jak chtějí, Citroën má trochu jinou váhu," vnímá Prokop.
"Kdyby na něj sáhli, mohou zahýbat s budoucnostní celého našeho sportu. Zatímco já pro budoucnost rallye neznamenám vůbec nic," uvědomuje si český jezdec.
"Když se naštvu a něco provedu, tak mě prostě vyloučí navždycky.
Přijdu o licenci a bude konec." Také z tohoto důvodu nemůže technickým komisařům přijít na jméno. "K těmto lidem jsem absolutně ztratil úctu," dodává. "Slova sportovní komisař mě trochu děsí.
Zvlášť, když tohle mi moc sportovní nepřišlo. Rozhodovat závody u zeleného stolu do rallye nepatří."
|