Bohumil Staša se narodil 29. dubna 1944 v Malenovicích, předměstí Zlína. Po vojně se v roce 1964 stal továrním jezdcem ČZ Strakonice, kde se také usadil a pracoval tam ve své dílně. Zemřel dnes ráno. Informaci potvrdila Ivana Ulmanová, ředitelka Automotodromu Brno.
Krátce po svých 75. narozeninách byl podle webu motorkari.cz hospitalizován a po návratu domů zemřel v kruhu nejbližších.
„Je mi to strašně líto. Pan Staša byl u nás naposledy před pár týdny při Jarní ceně Brna, pravidelně k nám jezdíval jako host na Grand Prix. Závody v Brně pravidelně sledoval, nechával si volat i výsledky. Byl obrovskou legendou, dosáhl na ty nejvyšší mety, a bude nám chybět,“ řekla Ulmanová.
K závodění Stašu přivedl jeho otec. Jenom v lehké nadsázce Bohumil Staša vyprávěl, že nezná jiný sport než motorismus. Trochu přeháněl, například hokej sledoval, ale motocyklový svět pro něho byl alfou i omegou jeho života.
„Díky tátovi jsem odmalička věděl, že nechci nic jiného dělat. Začal jsem závodit a docela mi to šlo, tak jsem pak dostal nabídku do Strakonic jezdit za fabriku. Přišel jsem sem po vojně a už jsem tady zůstal,“ vyprávěl. „Tenkrát to bylo něco jiného než teď. Člověk chodil normálně do práce od šesti do dvou jako každý druhý. Je pravda, že se ale pracovalo na těch motorkách, nebo se dělaly nějaké jízdní zkoušky a podobně. Dneska má tovární jezdec smlouvu, plat a jenom jezdí. O nějakém trénování tenkrát nemohla být ani řeč. Na menších závodech se prostě trénovalo,“ popsal dobu svých začátků.
Jeho kariéra čítala úctyhodných 28 sezon mezi lety 1961 až 1988. Vzhledem k tomu, že byl schopen nastoupit i několikrát za den v různých třídách, dokázal Staša absolvovat neuvěřitelným 827 závodů. Z nich 215 vyhrál, v 92 mu patřilo druhé místo, 32krát byl třetí.
V celkovém hodnocení mistrovství světa v kubatuře do 350 ccm skončil dvakrát na 8. místě, a to v letech 1968 a 1969.
Pro současnou českou motocyklovou špičku byl Bohumil Staša vzorem i mentorem. Pomáhal Karlu Abrahamovi v jeho začátcích, byl nedílnou součástí závodů.
„Vídal jsem ho, když jsem byl mladší. Jezdil po závodech už ne jako jezdec, ale jako mechanik. Motorku naladit uměl vždycky. Nevynechal jedinou akci, byl zapálený,“ řekl Lukáš Pešek, který během své kariéry na Stašova umístění na stupních vítězů v mistrovství světa navázal. V Brně skončil na 3. místě v roce 2007 v kubatuře do 125 ccm. „Několikrát jsme se o tom, že jsem na jeho výsledky dokázal navázat, bavili. Měl z toho radost. On měl svoje svérázné vtípky, ale ke mně toho moc neměl. Vážil si toho, jak jsem závodil,“ dodal Pešek.
Jak si bude Bohumila Stašu pamatovat?
„Jednoduše. Cígo v puse a ten jeho chraplák. Na ten chraplavý hlas nezapomeneš,“ pousmál se Pešek při vzpomínce na legendu.
Na Karla Abrahama, současného jezdce třídy MotoGP, Staša v jeho začátcích křičel: „Karle, ty nepotřebuješ časomíru, tobě bude stačit kalendář!“ „Na závodech s námi prožil celý svůj život. Hlavně to byl opravdu správnej chlap a bude nám tady moc chybět. Děkuji za zkušenosti a zážitky, které jsme spolu mohli zažít,“ napsal na svém facebookovém účtu Abraham.