Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Na Sibiři si potěžkáme ten glóbus, těší se biatlonoví servismani

Servismani biatlonové reprezentace: Vojtěch Prášil, Daniel Müller, Tomáš Kašpar a Martin Kalous. | foto: Český biatlon, Petr Slavík

13 2016
Oslo (Od našeho zpravodaje) - Také oni stojí za úspěchy Gabriely Soukalové a českého týmu, ale zůstávají často takřka neviditelní. Parta biatlonových servismanů.

Platí pro ně: do buněk se chodí šest hodin před startem. Pokud je start už v 11 hodin, znamená to budíček po čtvrté. Často vyrazí do areálu bez snídaně.

Pod Danielem „Danilo“ Müllerem, německým šéfservismanem českých biatlonistů, pracují tři Češi. Vojtěch Prášil je u týmu šest let. Tomáš Kašpar přišel od běžců. A nejmladší Martin Kalous teprve loni dodělal gymnázium.

S testováním jim pomohou trenéři Vítek a Lejsek. Ale co je to proti Norům? Ti mají k dispozici 14 servismanů s vlastním kamionem.

Počasí může české čtveřici vše komplikovat. Ráno je sníh suchý, ale pak vyleze slunce. Nebo sněží. Ošklivá představa. A v tom případě i dvojnásobná práce. „Naštěstí v Oslu byly výkyvy jen jeden den,“ povídá Kalous.

Jedno testování = 20 i více kilometrů

V buňce si nejdřív připraví vlastní testovací lyže. Müller je napráškuje a udělá struktury. „Zhruba deset struktur a prášků denně a tři páry parafínů,“ líčí Kašpar. Pro každého závodníka vyberou na testy maximálně sedm párů. „Tři hodiny do startu jdeme ven testovat.“

Sportovci přijdou o hodinu a půl později, vyzkoušejí si zvolené lyže. „Michalové Krčmář a Šlesingr si rádi testují i sami,“ říká Kašpar.

Servismani si tým rozdělili. Prášil se stará o Soukalovou a Soukupa, Kašpar o Moravce a Jislovou, Kalous o Charvátovou a Václavíka a Müller o ty na rossignolech, tedy Šlesingra, Krčmáře, Vítkovou.

Z testovacích tratí míří do buňky nejprve Müller a Kašpar, zatímco zbylí dva až do startu hledají finální prášky a struktury. „V Östersundu jsem to měřil na hodinkách a GPS. Najezdil jsem při jediném testování 20 kilometrů,“ prozrazuje Kašpar. „A kluci, co tam zůstávají až do finální fáze, jich mají třeba i pětatřicet.“

Sportovcům předají lyže většinou 12 až 15 minut před startem. Občas i víc na knop. Šlesingr je v Ruhpoldingu dostal na poslední chvíli. A na sprint v Oslu chystali do poslední chvíle dvoje lyže pro Vítkovou. Jedny jemnější a druhé hrubší, kdyby se sníh ujížděl a vznikala „zrcadla“. Až při značení lyží se rozhodli.

Gabriela Soukalová získala loni a předloni všechny medaile z olympiády i poháru na dvou párech lyží. „Zato letos už je těch párů asi šest, co se podívaly na stupně vítězů,“ říká Prášil. Po štafetě v Oslu právě ona velebila práci servismanů: „Dlouho nepamatuju, že bych měla tak skvělé lyže.“

Dle potřeby chodí servismani při závodech vypomoci i na trať, kde stojí s náhradními hůlkami, nebo v občerstvovacích zónách. A oběd? Jaký oběd?

„Zvlášť když se jedou dva závody denně, neobědváme. Jsme rádi, když si dojdeme na záchod. Maximálně si dáme z batohu müsli tyčinku,“ povídá Kalous.

Ti, kteří při závodu u trati být nemusí, už v jeho průběhu dávají dohromady lyže, použité při testování. „Vyčistit, vykartáčovat, vymýt, naparafínovat a připravit na další den,“ vypočte Kašpar.

Tři sta párů lyží na cestách

Směny mají až 12hodinové. Ještě úmornější bývá cestování. Většina týmu létá, oni naopak jezdí po Evropě automobilem-krafterem. Čtyři muži, spousta nářadí a desítky lyží. Za volantem se střídají Müller a Kašpar. „Z Östersundu do Hochfilzenu to bylo 26 hodin,“ vypráví Prášil. Do Osla využili delšího trajektu z Kielu do Göteborgu. „Tam, jsme se aspoň vyspali.“

Zpravidla s sebou vozí 30 testovacích lyží a 25 párů na každého závodníka, celkem až 300 párů. Do Ameriky, nebo v pondělí na Sibiř, musí kvůli nadváze v letadle počet omezit. Pak platí pravidlo: každý závodník má dva vaky. Do jednoho se dá naskládat 12 párů.

Na konci sezony toho mají i oni plné zuby. „Hlavně když jsme čtyři týdny v kuse v tahu, je to na morál. Pak už odpočítáváme hodiny.“

Na co se tedy teď těší nejvíc? Odpověď je jednomyslná: „Přece až si potěžkáme ten glóbus.“ Pokud jej Gabriela Soukalová na Sibiři skutečně získá, kousek z něj bude patřit i jim.

A pak? „Chci jet na skialpy,“ plánuje Kašpar. „Já nejdřív tak dva dny doma jen proležím,“ těší se Prášil. V létě budou coby pomocní trenéři u juniorských týmů. „A já musím vyřešit další školu. Chtěl jsem studovat na záchranáře, ale nešlo to skloubit. Tak musím najít novou alternativu,“ říká Kalous.

Na podzim už musí v tunelu v Oberhofu ladit lyže na další sezonu.

A kolotoč se roztočí nanovo.

Autor:


Biatlon na ZOH 2018

Od 9. do 25. února 2018 se v jihokorejském Pchjongčchangu uskuteční XXIII. zimní olympijské hry. Biatlonisté usilují o 11 medailových sad. Muži i ženy mají stejný program: sprint, stíhací závod, individuální závod a masový závod, dále se jedou tři štafety: muži, ženy a smíšená.

Ondřej Moravec, Veronika Vítková, Eva Puskarčíková, Michal Krčmář, Michal Šlesingr, Martin Fourcade, Johannes Bö, Anastasia Kuzminová





Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze