Asi první věc, která člověka ohromí, je divácká návštěvnost a vášeň Norů pro severské lyžování. Desítky tisíc fanoušků lemujících každičký úsek trati téměř při každém závodu a plné tribuny za každého počasí, dokonce i při trénincích.
Největší vrchol šampionátu bude nedělní závod mužů na 50 km - 70 000 diváků přímo na Holmenkollenu a zbytek národa sledující lyžařský maraton u televizních obrazovek. Pro většinu Čechů asi nepochopitelná záležitost.
Váhu severského lyžování dokazuje i fakt, že jedna z velkých norských IT společností nechala ve firmě nainstalovat obří obrazovku, na které mohou zaměstnanci sledovat průběh klíčových závodů.
Norští sportovci jsou opravdoví miláčci národa a děti je považují za své vzory. Své hvězdy fanoušci maximálně podporují, ovšem když je potřeba, neváhají přijít s kritikou, jak tomu bylo v případě někdy až arogantního vystupování běžce Petera Northuga.
Hledáte sponzory? Tvář slavného běžkaře vám je přiláká
Finanční podpora státu či soukromých subjektů hraje samozřejmě významnou roli v rozvoji každého sportu. V Norsku narazíte na upravované a každý den osvětlené tratě na každém kroku. Jít se po práci proběhnout do stopy je neodmyslitelná část dne pro mnoho Norů.
Jen v okolí Osla je asi osm běžeckých oddílů. Téměř každý klub má svého "ambasadora" - známou tvář současného či dřívějšího lyžování, který díky svému jménu může získat pro oddíl sponzory.
Rozdíly související s finanční stránkou můžeme vidět i mezi jednotlivými týmy na závodech Světového poháru. V norském či švédském týmu neexistuje, aby do servisu lyží byli zapojeni i trenéři, jako je tomu například v českém týmu. Ti by se měli starat výhradně o výkon závodníka a management.
Úsměvné jsou i příjezdy týmů do dějiště závodů. Malé týmy mají mikrobus s lyžemi a pro servis lyží dostanou přidělenou buňku. Norové či Švédové si to "přihasí" s obřím kamionem, kde mají komplet mazací dílnu. Při logisticky nesmírně náročném programu Světového poháru či Tour de Ski je tento přívěs obrovskou výhodou.