Svištící monopost italské značky novomětského borce zradil. Místo slavnostních fanfár Beneš v depu navigoval k předčasnému odjezdu týmový autobus, v němž byl ukrytý jeho zdemolovaný speciál. Na trati Ecce Homo ho černooranžový „šíp“ příliš neposlouchal.
„Auto nefungovalo. Měli jsme problémy s jeho vyvážením ve velkých rychlostech kolem 240 kilometrů za hodinu, což pak vedlo i k té nehodě,“ popsal nejlepší český vrchař posledních let.
Tréninkové časy jste měl přitom vynikající, stejně tak i mezičasy v samotné první závodní jízdě. Co se poté v úseku Lipinského oblouku stalo?
Praskl mi držák křídla, takže jsem na zadní část ztratil přítlak. Jednalo se o technickou závadu, které šlo předejít. Křídlo bylo mírně poškozené po menší nehodě ve Španělsku. Jeli jsme tady s trochu jiným nastavením a něco nám na autě chybělo. Ve Španělsku jsme rozbili díly, které se nám tady nepodařilo vyladit, a proto jsme chytali velké vibrace. Ačkoliv jsme to pravidelně kontrolovali, z nějakého záhadného důvodu to nevydrželo. Možná jsem tomu někde pomohl lehkým škrtnutím o svodidla, ale to nevím. Podle svědků a fotek už to bylo před Lipinou prasklé a pak už křídlo skoro upadlo a auto bylo neovladatelné.
Máte představu, v jaké rychlosti jste havaroval?
V místě, kde to začalo ujíždět do svodidel, se to blížilo 150. Náraz byl pak asi o něco nižší.
Dá se v tu chvíli ještě vůbec něco dělat?
Nevíte, co se děje. Jenom se vezete a jste pasažér. Reagoval jsem okamžitě, ale bylo to úplně zbytečné, jelikož zadek se nechytal. V tom úseku byla zrovna vysoká svodidla, takže to trefilo jejich spodek. Auto se protočilo kolem nich, rozbilo si o ně zadní část i předek, který je totálně zničený. Přišli jsme o hrozně moc věcí.
Vyvázl jste bez zranění?
Skoro v pohodě. Mám jenom naražené zápěstí z toho, jak mi vylétl volant z ruky.
Bude Osella připravena do příštího závodu?
Určitě ne. S materiálem a díly by asi problém nebyl, ale nepodaří se nám to dát dohromady hlavně z finančních důvodů, jelikož ta škoda je odhadem milion a půl.
Vydržela alespoň kostra auta?
Netušíme. Crash box je zničený, protože šel na sloupek. Nevím, jak je poškozený rám a boční podlahy, ale určitě jsou popraskané závěsy kol. Na výměnu je celá kapotáž i přední a zadní podlaha. Škoda je vysoká a díly od Oselly nejsou laciné.
Zažil jste v minulosti podobnou nehodu kvůli takové závadě?
To se mi ještě nepodařilo, vždy tam byl z větší části lidský faktor. Pár takových nehod jsem měl, třeba s formulí 3000 Ralt, ale úhona byla vždy menší.
Minule jste vynechal závody v Ústí nad Orlicí kvůli potížím s kotníkem. Vnímal jste obtíže ještě během víkendu?
Šlo to. Když šlapete na brzdu, bolest necítíte. Plyn přidat jde a zabrzdit už musíte.