Že se děje něco neobvyklého, bylo vidět již těsně po skončení kvalifikace. Vítěz Hamilton totiž nedojel do boxů, jak je obvyklé, ale odstavil vůz vedle dráhy. Od týmu měl zprávu, že nesmí projet už ani centilitr benzinu, protože komisaři FIA požadují pro kontrolu kvality minimálně jeden litr.
Ale příkaz byl jen řešením z nouze, které nevyšlo. Hamiltonovi litr paliva v nádrži zůstal, ale porušil pravidla tím, že se nevrátil s autem do boxů. Jednoznačně nejrychlejší závodník dne byl z pořadí kvalifikace vyloučen. Mistr světa sezony 2008 doplatil na to, že jako jediný v závěru kvalifikace vyjel na dráhu podruhé. S tím tým v původních plánech nepočítal, vždyť také všichni soupeři jeli jen jedno letmé kolo. Výmluva McLarenu, že Hamilton nejel do boxů kvůli "chybě v komunikaci", nebyla akceptována.
Lewis Hamilton odstartuje do Velké ceny Španělska z posledního místa na roštu, nebo z boxové uličky.
Před diskvalifikací
Hamilton si jako jediný jezdec připsal v závěrečné části kvalifikace dvě měřená kola. Všichni ostatní šetřili pneumatiky, ale hvězda McLarenu si dovolila vyjet na dráhu hned dvakrát. Vyplatilo se, jeho druhé kolo bylo zcela bezchybné. Předvedl s velkým náskokem nejlepší kolo od prvního pátečního tréninku letošní Velké ceny na okruhu de Catalunya.
Britský závodník získal pro stáj McLarenu 150. pole position v jeho historii a dal mu velkou šanci bojovat o vítězství. Jeho týmový kolega Jenson Button nic podobného nedokázal. Od prvních metrů se v sobotu pral s nedotáčivým monopostem a bude startovat z jedenácté příčky.
Největší překvapení startovního roštu je však na druhé příčce. Pastor Maldonado si v kvalifikaci Velké ceny Španělska připsal největší úspěch dosavadního působení ve formuli 1. Vždyť celou loňskou sezonu se většinou marně drápal na bodované pozice. Nový stroj stáje z Grove mu však dovoluje nechat za sebou v jízdě na jedno kolo takové mistry jako jsou Vettel, Alonso nebo třeba Rosberg.
Třetí místo si za jásotu ochozů zajistil Fernando Alonso, který dál ve Ferrari dokazuje, že v jeho rukou se kdejaká plečka změní v konkurenceschopné závodní auto. Týmový kolega Felipe Massa jeho výkony smutně sledoval z ostudné sedmnácté příčky.
Hned za Alonsem jsou oba jezdci stáje Lotus, jejíž dvě umístění na stupních vítězů před třemi týdny v Bahrajnu byly podle všeho jen předzvěstí toho, čeho může bývalý tým Renault v letošní sezoně dosáhnout. V Grosjeanovi má rychlého mladíka, v Räikkönenovi zkušeného harcovníka, který zbytečně neriskuje a jde si pomalu ale jistě za svou šancí. V závodě mohou opět překvapit.
Zklamání zavládlo v mistrovském Red Bullu. Barcelonský okruh měl jejich autu sedět, ale Mark Webber začne závod až jako dvanáctý a Sebastian Vettel je na startu osmý, když těsně před koncem kvalifikace odpískal měřené kolo ještě před poslední zatáčkou. Nedařilo se mu a v závodě bude muset přidat. To se mu naopak pravidelně letos daří a bývá nebezpečný z jakéhokoliv místa na startu.
Stabilní formu potvrdil tým Mercedes s rychlejším Nikem Rosbergem na sedmé příčce a s průraznějším Schumacherem na deváté. Desítku nejlepších doplní na startovním roštu dvojice stáje Sauber. Také švýcarská stáj se chce po úspěšné misi v Malajsii vrátit na stupně vítězů.
Velká cena Španělska startuje ve 14.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Již od pátku bylo jasné, že po Bahrajnu čeká jezdce formule 1 další závod v tropickém počasí. Na začátku kvalifikace byla v Barceloně teplota vzduchu 28°C, povrch trati měl 41°C. Vysoké teploty pomohou tomu, že i ve Španělsku budou pneumatiky odcházet rychleji, než by týmy potřebovaly.
V úvodní části kvalifikace se od začátku potvrzovala vyrovnanost současného závodního pole. Ve vedení se střídali piloti různých jmen a různých týmů. Jak už to však v jízdách na jedno kolo bývá, závodit naplno se začalo až dvě, tři minuty před koncem.
Do čela se posunul Venezuelan Maldonado a potvrdil, že tým Williams má opět výborně připravené auto. Brzo před něj však šel Francouz Grosjean v Lotusu, který se pomalu oficiálně zařazuje mezi favority závodu, ale poslední kolo patřilo někomu jinému.
Lewis Hamilton předvedl skvělou jízdu. Jeho McLaren sice nevypadal na trati nijak dokonale a Brit se s ním "pral" v téměř každé zatáčce, ale dosmýkal se pro čas 1:22,583 minuty. Tedy pro nejlepší výkon dosavadnío průběhu Velké ceny a pro vítězství v úvodní sekci kvalifikace.
Poté, co se po tragickém úvodu sezony zdálo, že Bruno Senna přece jen dokáže konkurovat týmovému kolegovi Maldonadovi, přišla ve Španělsku další Brazilcova "nevynucená chyba". V dlouhé, rychlé, pravotočivé dvanácté zatáčce dostal smyk, nezvládl závěrečný pokus a skončil ve štěrkovém kačírku.
Senna letos poprvé nepostoupil do prostřední části kvalifikace a připojil se k šestici jezdců nejpomalejších stájí. Přitom jeho týmový parťák Maldonado pohodlně postupoval na páté příčce.
Poslední skončil Ind Karthikeyan, který kvůli technické závadě jízdy nedokončil a nevtěsnal se tak do rozmezí 107 procent nejlepšího času. Teď je na tahu FIA, která může udělit výjimku pro start v závodě. Mělo by se tak stát, v trénincích Karthikeyan potřebný čas zajel.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
V úvodu se do čela před jezdce Sauberu dostal Nico Rosberg, který svou agresivní ostrou jízdou přes obrubníky bavil i kameramana, ale ti nejlepší se teprve na své nejlepší kolo chystali...
Lewis Hamilton si mohl celých osm minut před koncem druhého tréninku sednout do garáže a šetřit auto i pneumatiky. S jeho časem 1:22,465 nebylo už třeba řešit postup do finále. Po něm se Mark Webber s red bullem snažil, co to šlo, ale na lepší než půlvteřinovou ztrátu na Brita neměl.
Jenson Button s druhým mclarenem byl o téměř vteřinu pomalejší než Hamilton a řešil po rádiu s techniky problémy s vyvážením auta a s rozpačitými jízdními vlastnostmi. Letošní mclaren je auto opravdu rychlé, ale jak se v průběhu sezony ukazuje, velmi nevyzpytatelné.
Čas Hamiltona nebyl nakonec vítězný. Neuvěřitelný výkon předvedl Pastor Maldonado (to je ten jezdec, jehož týmový kolega nepostoupil ani do prostřední část a odstartuje osmnáctý). Venezuelan rozpálil svůj Williams do neuvěřitelného tempa a přeskočil o tři a půl desetiny vteřiny Hamiltona.
Ze třetího a pátého místa postupovali jezdci Lotusu (Grosjean byl o něco rychlejší), jako čtvrtý šel vpřed Sergio Pérez. Sílu stáje Sauber potvrdil i Kamuj Kobajaši z Japonska, ten však na startu bude až desátý. Sice postoupil, ale hned poté odstavit svůj vůz vedle trati. Zhasl mu motor.
Jenson Button nakonec na obrovskou nedotáčivost svého mclarenu doplatil tím, že ve finálové části kvalifikace chyběl. Loučil se také Mark Webber, jehož tým zase jednou špatně odhadl jeho předchozí výkon a smutný Australan sledoval závěrečná kvalifikační kolo v sedě v garáži.
Tragický byl opět Felipe Massa. Ačkoliv Fernando Alonso s druhým Ferrari spolehlivě postupoval, Brazilec popáté za sebou skončil v sobotu před finálovými branami. Ale tak vzadu jako v Barceloně, tedy sedmnáctý, ještě nebyl.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Na začátku závěrečné sekce kvalifikace bylo velké čekání. Barcelona je dalším okruhem extrémně náročným na pneumatiky a týmy si spočítaly, že se jim může vyplatit ušetřit jednu sadu měkkých pneumatik pro závod a nebojovat o pole position. Vždyť v letošní sezoně se dá pohodlně předjíždět, tak proč riskovat, že budete v závodě klouzat po trati na zcela ojetých gumách.
A řada pilotů se skutečně rozhodla pneumatiky šetřit. Dvakrát vyjel v závěru kvalifikace jen Hamilton. Ani jedno měřené kolo si nepřipsal Schumacher z Mercedesu. Jeho volba byla logická. I kdyby se vydal ze všech sil, ztěží by měl na lepší než devátou příčku, která mu patřila tak jako tak.
Všichni ostatní jezdci se alespoň k jednomu jedinému letmému kolu vydali. Bouři na tribunách způsobil Fernando Alonso, který se nečekaně posunul do vedení před Lewise Hamiltona a Kimiho Räikkönena.
Pole position pro Ferrari, to by byl šok. A ten se nekonal. Hamilton si nechal ještě druhý pokus a suverénně, s půlvteřinovým náskokem, si připsal další pole position. Skvělý výkon! 1:21,707 minuty, to byl jasně nejlepší výkon v letošní Barceloně.
Před Alonsa se dostal i Pastor Maldonado a nečekaně posunul Williams do první řady na startu. V tradiční stáji se slavilo, zatímco v Red Bullu panovaly rozpaky - Sebastian Vettel své letmé kolo nedokončil a odstartuje z osmé příčky.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Španělska F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Pastor Maldonado Williams |
+ 0.578 | ||
2. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 0.595 | ||
3. | Romain Grosjean Lotus |
+ 0.717 | ||
4. | Kimi Räikkönen Lotus |
+ 0.780 | ||
5. | Sergio Pérez Sauber |
+ 0.826 | ||
6. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 1.298 | ||
7. | Sebastian Vettel Red Bull |
bez času | ||
8. | Michael Schumacher Mercedes |
bez času | ||
9. | Kamuj Kobajaši Sauber |
bez času | ||
10. | Jenson Button McLaren |
1:22.944 | ||
11. | Mark Webber Red Bull |
+ 0.872 | ||
12. | Paul di Resta Force India |
+ 1.020 | ||
13. | Nico Hülkenberg Force India |
+ 1.072 | ||
14. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
+ 1.160 | ||
15. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
+ 1.337 | ||
16. | Felipe Massa Ferrari |
+ 1.339 | ||
17. | Bruno Senna Williams |
1:24.981 | ||
18. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 2.694 | ||
19. | Heikki Kovalainen Caterham |
+ 2.924 | ||
20. | Charles Pic Marussia |
+ 3.999 | ||
21. | Timo Glock Marussia |
+ 4.449 | ||
22. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 4.972 | ||
23. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 8.539 | ||
24. | Lewis Hamilton McLaren |
1:21.707 |