Automobilku zatím reprezentují v rallye robustnější Octavie WRC a po třech soutěžích šampionátu jim patří v pořadí značek páté místo se šesti body.
Jeden z jezdců Škody Francouz Didier Auriol přiznal, že vůz zatím neměl možnost pořádně vyzkoušet. Věří však v jeho kvality, které by se měly projevit až v příštím roce. Auriol dokonce uvedl, že s novým vozem věří ve vítězství v některém závodě mistrovství světa.
Podle Pavla Janeby, šéfa týmu Škoda Motorsport, zatím nová Fabia WRC v testech vypadá hodně dobře. "Dosud je ve všem lepší než aktuální výsledky octavie," řekl v době, kdy tým testuje především nastavení vozu. Zkoušel už například podvozek, tlumiče, tuhost karoserie, aerodynamiku a společně s Michelinem i různé pneumatiky. Vůz se už začal testovat i na asfaltu i na šotolině. Několik kilometrů s fabií absolvovali i oba tovární jezdci. Toni Gardemeister by měl příští týden vůz testovat v Itálii.
Janeba věří, že fabia může splnit ambiciozní cíle vedení Škody, tedy vyhrát některý ze závodů mistrovství světa a bojovat i o celkové vítězství v seriálu.
Podle neoficiálních informací by se Fabie WRC měly poprvé představit v červnové Rallye Akropolis.
Fabia WRC z technické stránky:
Podmínkou pro homologaci soutěžního vozu je výroba nejméně 25 000 sériových vozů modelu, z něhož je soutěžní auto odvozeno. Škoda proto připravila sportovní model Fabia RS, z níž závodní speciál vychází. Klasická Fabia totiž nesplňuje technické předpisy pro homologaci závodního speciálu WRC. Je například o čtyři centimetry kratší, což se u modelu RS vyřešilo rozšířením spojlerů.
Ačkoliv Fabii WRC zdobí známé tvary karosérie, jedná se v mnoha směrech o modifikovaný model přizpůsobený předpisům kategorie WRC. "Torzní tuhost vozu je například několikrát vyšší než u sériově vyráběného modelu Fabia RS", vysvětluje Harald Ludanek, vedoucí technického vývoje společnosti Škoda Auto.
"Na výsledné tuhosti má podíl především bezpečnostní rám uvnitř vozu a dále také odpovídající zesílení podvozku a rámu. Karosérie a podvozek byly uzpůsobeny širším kolům. Speciálně zavěšená a poháněná čtyři kola mají rovněž větší rozchod. Fabia WRC je vybavena 90litrovými palivovými nádržemi. Všechny aerodynamické doplňky, jako jsou přední nárazník a zadní spoiler, prošly intenzivním testování v aerodynamickém tunelu."
Fabia WRC používá dvoulitrovou verzi motoru 1.8 20V, který prošel v posledních letech intenzivním vývojem a prokázal svoje přednosti ve vozech Škoda Octavia WRC. Výkon motorů všech výrobců automobilů, kteří se účastní mistrovství světa v automobilových soutěžích, je předpisy FIA omezen na 221 kW. Tuto jednotnost dosahovaného výkonu způsobuje restriktor (clona) o průměru 34 mm, který musí být podle předpisů namontován před turbodmychadlem, tak aby omezoval množství nasávaného vzduchu.
Na speciální soutěžní šestistupňovou převodovku navazuje soustava pohonu všech kol. Mezinápravový a přední diferenciál jsou umístěny ve skříni převodovky, přičemž stejně jako diferenciál zadní nápravy jsou elektronicky řízeny. Řízení celého systému pohonu všech kol zajišťuje vlastní elektronická řídicí jednotka v závislosti na úhlu natočení předních kol, rychlosti vozu, otáčkách jednotlivých kol, tlaku v brzdovém systému, poloze škrticí klapky a dalších parametrech.
Elektronická komunikace s řídicí jednotkou motoru probíhá prostřednictvím sběrnice CAN-Bus. Všechna data o funkci řídicího systému pohonu 4x4 jsou během rychlostních zkoušek zaznamenávána a v servisní přestávce vyhodnocována.
Po jejich analýze mohou být eventuální nedostatky, případně závady odstraněny, anebo může být nastavení systému pohonu 4x4 upraveno podle změny charakteru tratě. Soutěžní převodovka je vybavena poloautomatickým řazením, které se ovládá tlačítky na volantu.
Poloautomatické řazení umožňuje změnu rychlostního stupně s minimálním přerušením přenosu hnací síly a tím zároveň s minimální časovou ztrátou. Koordinaci celého řadicího procesu obstarává samostatná elektronická řídicí jednotka, která je prostřednictvím sběrnice CAN-Bus zároveň ve spojení s řídicí jednotkou motoru.
Ve voze zůstává také konvenční řadicí páka, kterou lze v případě poruchy poloautomatického sekvenčního řazení využít pro manuální řazení rychlostních stupňů. Poblíž řadicí páky je umístěna páka ruční brzdy, která se od sériového provedení výrazně odlišuje svojí délkou, umístěním co nejblíže řidičovy ruky a způsobem aktivace brzd.
Vybavení celého interiéru je podřízeno výhradně funkčnosti. Přístrojová deska vychází z designu sériové verze, je však z extrémně lehkých materiálů. Na místě obvyklého přístrojového panelu je ve voze Fabia WRC displej s kontrolkami, který pilotovi ve standardním režimu poskytuje jen základní informace o možném překročení hraničních hodnot u funkcí důležitých pro soutěžní provoz.
Vedle displeje se nachází velký digitální ukazatel zařazené rychlosti a signalizace optimálních otáček pro zvolený převodový stupeň. Spolujezdec má k dispozici na větším displeji prakticky stejné informace jako pilot. Ty mohou být zobrazeny v digitální nebo grafické formě v závislosti na potřebě sledování různých funkcí, jako například otáček motoru, teploty chladicí kapaliny a oleje v motoru a převodovce, tlaku oleje, přeplňování atd.
Pod velkým displejem spolujezdce je umístěn navigační přístroj s palubním počítačem, který poskytuje informace o trati, čase, rezervě paliva, dojezdu atd. Všechny ovládací prvky jsou uspořádány tak, aby se nacházely v dosahu posádky pevně připoutané šestibodovými bezpečnostními pásy.
K předepsanému bezpečnostnímu vybavení patří kromě vestavěného ochranného rámu také centrální odpojování akumulátoru a protipožární soustava, která se v případě požáru spouští elektrickým ovládáním. Samozřejmostí je vnitřní komunikační systém mezi jezdcem a spolujezdcem, a také vysílačka pro spojení s doprovodem.
Nová Fabia WRC zezadu |
Nová Škoda Fabia WRC z boku |
Nová Škoda Fabia WRC zepředu |
Nová Škoda Fabia WRC. |
Výrobce Škoda Auto představil na autosalonu v Ženevě "civilní" sestru sportovní fabie WRC s označení fabia RS. |
Výrobce Škoda Auto představil na autosalonu v Ženevě "civilní" sestru sportovní fabie WRC s označení fabia RS. |
Výrobce Škoda Auto představil na autosalonu v Ženevě "civilní" sestru sportovní fabie WRC s označení fabia RS. |
Výrobce Škoda Auto představil na autosalonu v Ženevě "civilní" sestru sportovní fabie WRC s označení fabia RS. |
Výrobce Škoda Auto představil na autosalonu v Ženevě "civilní" sestru sportovní fabie WRC s označení fabia RS. |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |
Škoda Fabia WRC představená týmem Škoda Motorsport na autosalonu v Ženevě |