V ní Alonso skončil pátý, jenže pak ho kvůli údajnému blokování Brazilce Massy komisaři posunuli o pět příček zpět. Prakticky bez důkazů a za hodně podivných okolností. I proto se Alonso tolik zlobil.
"Miluji formuli 1, jenže ode dneška už není sportem. Nebojuje se tu čestně," tvrdil.
Byly to ještě kulantní věty oproti těm, které říkal Alonsův šéf Flavio Briatore v neděli po závodě. Ten Alonso kvůli vyhořelému motoru nedojel, naopak hlavní konkurent Michael Schumacher zvítězil a snížil Španělův náskok na dva body. "Formule 1 nemá smysl, komisaři se od stolu rozhodli, že dají titul Schumacherovi.
A je mi jasné, že se postarají o to, aby to přesně tak dopadlo," říkal Briatore. "Proti takovému skandálu je ten v italském fotbalu jen vtip."
Hned o den později své výroky mírnil. Omlouval se a tvrdil, že slova byla vytržena z kontextu. "Nikdy jsme nevěřili, že by se něco manipulovalo. Ve skutečnosti to byl spíš takový provokativní vtip." Jenže ani tohle sypání popelu na hlavu mu stejně moc nepomohlo.
V regulích FIA totiž existuje článek, podle něhož nesmí být federace a zájmy motorismu piloty ani šéfy stájí kritizovány. To Renault v Monze porušil. FIA proto na úterý svolala do Paříže schůzku, jejímž tématem budou právě ona obvinění. A chystá se i trestat.
Co Alonsovi hrozí? 1. napomenutí; 2. peněžitá pokuta do výše 40 tisíc eur; 3. odebrání bodů nebo časová penalizace; 4. vyloučení ze šampionátu; 5. doživotní odebrání licence.
FIA nejspíše zvolí první nebo druhou možnost.
Schumacher, kvůli kterému celá aféra vznikla, v neděli oznámil, že po téhle sezoně určitě skončí. Šéf F1 Bernie Ecclestone je však přesvědčen, že si své rozhodnutí rozmyslí.
"Neříkám Michaelovi sbohem, ale na shledanou. Jen si počkejte, co se příští sezonu stane. Může ještě nejméně dva roky jezdit na špici. Jsem informován, že by ho Renault okamžitě vzal. Nabídku dostal. Teď záleží jen na něm," řekl pro časopis Sport-Bild.
Ferrari se snaží Schumachera udržet a nabízí mu pozici testovacího jezdce. "Ježdění je to, co on má ze všeho nejvíc rád a co nejlíp umí. Měl by pro nás testovat," řekl inženýr italské stáje Luca Baldisseri listu Gazzetta dello Sport.