Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Alonso a Schumacher nedojeli, vyhrál Button

Velká cena Maďarska: Jenson Button - Britský pilot Jenson Button oslavuje vítězství ve Velké ceně Maďarska. | foto: Giampiero SpositoReuters

6 2006
Budapešť - Pohromou favoritů skončila napínavá Velká cena Maďarska formule 1. Technické problémy vyřadily jak Alonsa, který na mokré dráze většinu závodu vedl, tak i Michaela Schumachera. Räikkönen pro změnu havaroval a z premiérového vítězství v seriálu se radoval Brit Button z týmu Honda.

Jenson Button vyhrál závod ve formuli 1 až na 113. pokus. Přitom musel po výměně motoru před kvalifikací startovat až ze čtrnácté příčky. O vítězství bojoval do osmnáctého kola před cílem s Alonsem, ale vedoucí závodník šampionátu musel kvůli závadě zadní poloosy, odstoupit.

Michael Schumacher se v závěru závodu propadal z druhého místa, protože jako jediný jezdec zůstal na mokrých pneumatikách a v souboji s Heidfeldem z týmu BMW-Sauber poškodil auto. Ačkoli dokázal ještě dojet do boxů, necelá tři kola před cílem musel odstoupit. Díky diskvalifikaci sedmého Kubici získal alespoň jeden bod.

Německý pilot Ferrari, na rozdíl od Alonsa, v průběhu závodu často chyboval. Jednou musel k mechanikům pro nové přední křídlo, které si urazil v první zatáčce o zadní kolo Fisichelly, poté ztratil čas, když dostal po restartu závodu "hodiny".

Pedro de la Rosa se rovněž nevyhnul smyku, ale poté neriskoval a po odstoupení Alonsa a Räikkönena se radoval z premiérového umístění na stupních vítězů ve formuli 1. Pětatřicetiletý Španěl od roku 2003 pouze testoval v McLarenu.

Nick Heidfeld vybojoval první stupně vítězů pro tým BMW-Sauber. Díky spolehlivé jízdě a zvládnuté taktice se postupně posunoval vpřed. Sedmou příčkou málem bodoval i jeho týmový kolega Polák Kubica, který jel první závod F1 kariéry, ale po závodě byl, kvůli o dva kilogramy lehčímu stroji, diskvalifikován.

Renault nezískal ani bod, Fisichella po chybě skončil. Čest Ferrari alespoň částečně uhájil osmou příčkou Felipe Massa. Po vyloučení Poláka se posunul na sedmou.

Vítězství v kvalifikaci nepřinesl štěstí Kimimu Räikkönenovi. Loňský vítěz s McLarenem se po startu z pole position ujal vedení, závod pro něj však skončil ve 26. kole, kdy při předjíždění zezadu narazil do vozu Vitantonia Liuzziho.

"Trochu jsem zpomalil, abych ho pustil. Bylo to nedorozumění, škoda, že to takhle dopadlo," uvedl italský pilot stáje Toro Rosso. Räikkönen, který byl v té chvíli druhý, svůj McLaren zcela zničil a na trať musel zpomalovací vůz.

Závod dokončilo jen osm jezdců. Čtrnáctý závod sezony, Velká cena Turecka, se pojede 27. srpna na okruhu u Istanbulu.

Renault - jak se připravit o vítězství
Po výsledkovém propadu při Velké ceně Německa věděli všichni v týmu Renault, že odveta v Maďarsku nebude jednoduchá. Navíc vedoucí tým šampionátu opět odmontoval z vozu speciální tlumiče, s kterými absolvoval většinu sezony.

Nejhorší pohroma se ale přihrnula na Renault v pátečním odpoledním tréninku. Alonso předjížděl pod žlutými vlajkami a navíc klukovsky oplácel testovacímu jezdci Red Bullu Doornbosovi. Nizozemec ho v letmém kole zpomalil a premianta šampionátu nenapadlo nic lepšího než po předjetí dupnout na brzdy. Za každý z prohřešků vyfasoval po právu jednu vteřinu navíc ke každému kolo v kvalifikaci.

Podařilo se mu vybojovat až patnáctou pozici na startu, Schumacher s Ferrari utrpěl stejný trest, ale byl o čtyři místa rychlejší. Chabou formu Renaultu potvrdil Fisichella až osmým časem.

Ale druhý den bylo vše jinak. Ač v Maďarsku není snadné předjíždět, prudký déšť, který ustal přibližně hodinu před závodem, způsobil, že místa na startu nebyla příliš důležitá. Mokrá dráha zcela změnila poměr sil a umožnila předjíždění.

Alonso začal po zhasnutí červených světel opatrně, ale na konci prvního kola se už těšil ze pátým týmovým kolegou Fisichellou. S ním samozřejmě neměl nejmenší potíže a záhy dotíral na čtvrtého Michaela Schumachera.

A hned bylo jasné, že Alonso nakonec uspěje. Ačkoli v minulosti pneumatiky Bridgestone francouzské micheliny na mokru převyšovaly, tentokrát to bylo přesně naopak. Držet se na nich dokázal pouze Michael Schumacher, ale útočícího Alonsa zastavit nedokázal. Španěl se před něj vnějškem ve třetím kole protáhl a sebral mu čtvrté místo.

V 17. kole zajeli Räikkönen i Button jedoucí v čele k mechanikům a Alonso, který mohl po kvalifikaci nabrat paliva, kolik chtěl, se dostal do vedení a už ho nepustil.

Když ve 27. kole vyrazil po nehodě na dráhu safety car, vedl jezdec Renaultu už o půl minuty a pohodlně zajel do boxů poprvé pro palivo, aniž přišel o vedení. Za něj se posunul Jenson Button, který ale po restartu závodu po 31. kole ztratil kvůli jezdcům o kolo zpět 10 vteřin.

Devatenáct kol před cílem, kdy Button kvůli poslednímu dotankování ztratil, zajel do boxů pro benzin a přezout na pneumatiky do sucha i Alonso. Dráha totiž postupně osychala. Poprvé v sezoně ho ale zradila technika. Ze zadní části stroje odlétla uvolněná součástka a favorit skončil s neovladatelným strojem vedle trati. V té chvíli jezdil Michael Schumacher na třetím místě, takže ho závada bolela dvojnásob.

Fisichella s druhým Renaultem jen nahrál svým kritikům, kteří nemohou pochopit, proč s ním francouzský tým prodloužil smlouvu. Po nevýrazném začátku závodu neudržel auto na dráze a v 18. okruhu vylétl z asfaltu do štěrkového kačírku. Sice se vrátil na trať, ale s poškozeným autem nebylo možné pokračovat.

Ferrari - chyby a zase chyby
Michael Schumacher. Největší favorit na vítězství ve Velké ceně Maďarska. Všichni čekali jen na to, o kolik bodů se v celkovém pořadí šampionátu opět přiblíží vedoucímu Alonsovi. Ale nakonec z toho byl jediný bod. A velkou část viny na tom nesl sedminásobný šampion sám.

Za penalizaci dvou vteřin při závěrečném tréninku, kdy se přehnal kolem téměř stojících Alonsa a Kubici, ačkoli kolem vlály červené vlajky, nesl jen částečnou vinu, ale závěr závodu určitě celý jeho tým nezvládl, jak se na pětinásobné šampiony sluší.

I s trestem dvou vteřin bojoval do posledních chvil o postup do finálové desítky kvalifikace, a nakonec startoval z jedenácté příčky. A předvedl snad nejlepší začátek kariéry. Vyrazil vpřed až na páté místo a rychle si poradil i s týmovým kolegou Massou.

Tři jezdci před ním jeli ale bohužel na pneumatikách Michelin, které na mokru pracovaly mnohem lépe než konkurenční Bridgestony, které obouvá Ferrari. Schumacher se také nedokázal bránit, když se kolem něj přehnali ve třetím okruhu Alonso a v sedmém Button.

To Giancarla Fisichellu za sebou dokázal držet přes šest kol. Ač viditelně pomalejší, dokázal, díky vyšší absolutní rychlosti, na rovinkách útoky Itala odrážet. V 16. kole se ale manévr konečně Fisichellovi povedl. Na konci cílové rovinky se protáhl před Ferrari. Schumacher mu chtěl předjetí okamžitě vrátit, najel do první zatáčky vnitřkem, ale o zadní kolo Renaultu si urazil přední křídlo. Musel jet celý okruh bez něj do boxů.

Další chybou se bývalý mistr světa "blýskl" ve 32. kole, kdy byl závod, po návratu safety car do boxů, znovu odstartován. Měl štěstí, že se po smyku rychle na dráhu vrátil a udržel si sedmou příčku.

Přibližně v polovině závodu zmizela voda z povrchu dráhy natolik, že začaly fungovat pneumatiky Bridgestone do přechodných podmínek, které měl Schumacher nasazeny, a rázem se stal nejrychlejším mužem na trati.

Rychle se posouval dopředu, ale ve 46. kole se tým Ferrari dopustil osudné chyby. Ačkoli se soupeři pomalu chystali nazout pneumatiky do sucha, Michael si ponechal nasazené ojeté přechodné pneu.

Zatím ale ještě chvíli pokračoval v báječné jízdě, a když odstoupil Alonso a šestnáct kol před cílem zajel Heidfeld naposled k mechanikům, radoval se z druhého místa, které by znamenalo stažení Alonsova náskoku v čele šampionátu na 3 body.

Ale na Hungaroring už nepršelo, dráha byla více a více suchá a výhodu začali mít jezdci na pneumatikách do sucha. A to byli kromě Schumachera všichni na dráze.

Michael chtěl udržet druhé místo a nespokojit se s body za čtvrtou nebo pátou příčku. Pět kol za sebou dokázal držet mnohem rychlejšího de la Rosu, po něm ještě chvíli rovněž létajícího Heidfelda, ale nebezpečné rvačky se soupeři na vhodnějších gumách se mu staly osudnými - poškodil stroj a tři kola před cílem musel ostudně zajet do boxů.

Vypnul motor a nechal se zatlačit do garáže. Souboj o titul bude pokračovat až v Turecku. Na Alonsa získal díky diskvalifikaci Kubici pouze jediný bod.

McLaren - zabodoval náhradník
Po kvalifikaci to vypadalo pro stáj Rona Dennise všechno až příliš dobře. Kimi Räikkönen získal druhé pole position v řadě, Pedro de la Rosa začínal ze čtvrté pozice. I start vyšel oběma jezdcům na výbornou, Fin bez problémů udržel před Barrichellem vedení, de la Rosa se posunul na třetí příčku. Po chvíli zajel Barrichello do boxů přezout na přechodné pneumatiky a v čele kroužily dva mclareny, chvíli předtím Španěl zpomalujícího Brazilce předjel.

V šestnáctém kole zamířil de la Rosa do boxů, o kolo později ho následoval Räikkönen, který tím přišel o první pozici, na kterou se už vrátit nedokázal. A co hůř. Na trati měl zůstat už pouze deset kol.

Ve 26. okruhu si nevšiml o kolo zpět jedoucího Liuzziho, který na levé straně dráhy zpomalil, aby ho pustil. Zezadu do něj v plné rychlosti nalétl a katapultoval svůj stroj do vzduchu. Skončil ve změti trosek vedle dráhy a způsobil jediný výjezd safety car. Liuzzi se ještě zvládl doploužit do boxů, ale poté skončil.

Pedro de la Rosa se chopil nabízené příležitosti, před nehodou Räikkönena sice jednou dostal smyk, ale poté už spolehlivě jel až pro druhé místo. Při safety car fázi zajel do boxů a posunul se před něj Jenson Button, ale de la Rosa i po restartu dál jel na limitu a držel se nejlepších.

Osmnáct okruhů před cílem přezul na pneumatiky na suchou dráhu, a to se ukázalo jako správná volba. Brzo stáhl ztrátu na Michaela Schumachera, který ho díky rychlejší prostřední fázi závodu předstihl, a začal na něj útočit.

Ačkoli má ve srovnání s Němcem minimum závodních zkušeností, nenechal se znervóznět, počkal na ideální příležitost a po souboji dlouhém řadu kol se posunul na druhé místo za Buttona, které udržel až do cíle. Jako bonus přidal nejrychlejší kolo závodu.

Honda - první vítězství
Před týdnem v Německu naznačil japonský tým zlepšení a v Maďarsku mu vše sedlo na výbornou. Jenson Button musel sice před kvalifikací měnit motor, takže se čtvrtým časem startoval až ze čtrnácté příčky, ale to nebylo díky mokru tolik důležité.

Po startu sice nepředvedl dravý sprint vpřed jako Schumacher nebo Alonso, ale v sedmém kole už byl na pátém místě za jedinými mistry světa ve startovním poli. A na rozdíl od nich se on i jeho tým dokázali vyhnout chybám. Hned si poradil se Schumacherem a stíhal třetího de la Rosu.

Při safety car fázi před polovinou závodu nejel do boxů, což mu pomohlo k posunu na druhé místo az Alonsa. A byl rychlejší než jeho renault! Kolo za kolem se Španělovi blížil, a když po 46. kole zamířil k mechanikům, byl už těsně za Španělem. Jen dotankoval, pneumatiky přezouvat nepotřeboval. Jeho micheliny pracovaly na částečně mokré dráze skvěle.

Očekávaný souboj s Alonsem se nekonal, protože šampion kvůli technické závadě 18 kol před cíle odstoupil a Button si dojel pro suverénní vítězství. V závěru byl sice de le Rosa na gumách do sucha rychlejší, ale už ho nemohl ohrozit. Konečně se dočkal. Na triumf čekal předlouhých 113 velkých cen.

Rubens Barrichello začal na pneumatikách do mokra, takže už po pátém kole musel do boxů, aby mu mechanici nasadili přechodné gumy. Zbytek závodu doháněl nabytou ztrátu. Posunul se před Massu, Fisichellu i Coultharda, ale souboj na dálku s Heidfeldem prohrál. Přesto mohl být se čtvrtým místem spokojen. Tentokrát byl jeho týmový kolega Button prostě rychlejší.

BMW.Sauber - první stupně vítězů
O první stupně vítězů od chvíle, co majoritu ve švýcarském týmu získala automobilka BMW, se zasloužil Nick Heidfeld spolehlivým a bezchybným výkonem.

Po startu z desáté příčky se posunul pouze o jedno místo vpřed. Ale musel při tom předjet několil jezdců, protože se kolem něj přehnali Schumacher, Alonso i Button.

S nádrží naplněnou palivem až po okraj se posouval postupně vpřed. Poradil si s Coulthardem i Barrichellem, a protože Fisichella, Räikkönen nebo Alonso odpadli, jezdil pět kol před cílem na čtvrté pozici.

Před sebou měl pouze Michaela Schumachera, který se na zcela ojetých gumách do mokra už hodně trápil, a bez větších potíží ho předjel. Postavil tak BMW na stupně vítězů po bok německých konkurentů z Mercedesu.

Robert Kubica, který oficiálně zatím pouze zastoupil Jacquese Villeneuva pro Velkou cenu Maďarska, si vedl dobře. Nepovedl se mu sice začátek, kdy s těžkým autem na kluzké dráze dostal smyk, ale poté se ze 14. místa úspěšně posouval nahoru.

V závěru ho o více bodů připravil Ralf Schumacher, který odvážně jako první přezul na pneumatiky do sucha, ale přesto mohl slavit první body ve formuli 1 své i polské.

Dlouho se ale neradoval. Při technické kontrole komisaři FIA zjistili, že jeho vůz byl o dva kilogramy lehčí než povolují pravidla a Poláka z výsledků závodu diskvalifikoval.

Výsledky Velké ceny Maďarska 2006:

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Jenson Button Velká Británie Honda 1h52:20,941
2. Pedro De la Rosa Španělsko McLaren +30,837
3. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +43,822
4. Rubens Barrichello Brazílie Honda +45,205
5. David Coulthard Velká Británie Red Bull +1 kolo
6. Ralf Schumacher Německo Toyota +1 kolo
7. Felipe Massa Brazílie Ferrari +1 kolo
8. Michael Schumacher Německo Ferrari +3 kola
9. Tiago Monteiro Portugalsko Midland +3 kola
10. Christijan Albers Nizozemsko Midland +3 kola
11. Scott Speed Spojené státy americké Toro Rosso +4 kola
12. Jarno Trulli Itálie Toyota +5 kol
13. Takuma Sató Japonsko Super Aguri +5 kol
14. Fernando Alonso Španělsko Renault +19 kol
15. Kimi Räikkönen Finsko McLaren +45 kol
16. Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso +45 kol
17. Giancarlo Fisichella Itálie Renault +48 kol
18. Nico Rosberg Německo Williams +49 kol
19. Christian Klien Rakousko Red Bull +64 kol
20. Mark Webber Austrálie Williams +69 kol
21. Sakon Jamamoto Japonsko Super Aguri +70 kol
22. Robert Kubica Polsko BMW Sauber DQ


Pořadí mistrovství světa:

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Fernando Alonso Španělsko Renault 100
2 Michael Schumacher Německo Ferrari 90
3 Felipe Massa Brazílie Ferrari 52
4 Giancarlo Fisichella Itálie Renault 49
5 Kimi Räikkönen Finsko McLaren 49
6 Jenson Button Velká Británie Honda 31
7 Juan Pablo Montoya Kolumbie McLaren 26
8 Rubens Barrichello Brazílie Honda 21
9 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 19
10 Ralf Schumacher Německo Toyota 16
11 David Coulthard Velká Británie Red Bull 14
12 Pedro De la Rosa Španělsko McLaren 10
13 Jarno Trulli Itálie Toyota 10
14 Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber 7
15 Mark Webber Austrálie Williams 6
16 Nico Rosberg Německo Williams 4
17 Christian Klien Rakousko Red Bull 2
18 Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso 1


Pořadí Poháru konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Renault Francie 149
2 Ferrari Itálie 142
3 McLaren Velká Británie 85
4 Honda Japonsko 52
5 BMW Sauber Německo 26
6 Toyota Japonsko 26
7 Red Bull Rakousko 16
8 Williams Velká Británie 10
9 Toro Rosso Itálie 1

Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE

Autor:


Nejčtenější

Bohemians - Ostrava 0:1, rozhodli bratři Šašinkové. A Baník je čtvrtý

Milan Baroš (vpravo) z Ostravy pod tlakem Davida Bartka z Bohemians,.

Souboje, snaha, velmi slušná divácká kulisa. A dlouho žádné góly. Až z jedné z posledních akcí...

Nemělo to být osobní, byl to jen vtip. Leverkusen se omluvil Čechovi

TO NEŠLO Petr Čech z Arsenalu inkasuje druhý gól ve šlágru proti Manchesteru...

VIDEO Udělali si z něj legraci, žertovali na jeho účet. Když se fotbalový brankář Petr Čech z Arsenalu...



Teplice - Sparta 0:4, všechny góly za půli, na třech se podílel Stanciu

Sparťanští fotbalisté společně oslavují branku v duelu s Teplicemi.

VIDEO Sparťanští fotbalisté po dlouhé době svým fanouškům rozdávali radost. V utkání 4. kola v Teplicích...

Evropský bronz a národní rekord. Vrabcová ohromila v maratonu

Eva Vrabcová-Nývltová v cíli maratonu na ME v Berlíně.

VIDEO Závěr evropského šampionátu v Berlíně Čechům vychází. Třetí medaili přidala v maratonu bronzová Eva...

Událost po 75 letech. Tři ligové týmy vyhrály první čtyři zápasy

Spartan Guélor Kanga (vlevo) v souboji s teplickým Jakubem Horou.

VIDEO Sparta dvanáct bodů, Slavia i Plzeň také. Fotbalová liga prožívá historickou událost, pětasedmdesát...

Další z rubriky

Kornfeil pojede v Rakousku za padlé vojáky, Pešek ho za to zkritizoval

Jakub Kornfeil před startem Velké ceny České republiky v Brně.

Byla to vážně pořádná a zasloužený oslava. Koneckonců sám Jakub Kornfeil ještě ve čtvrtek, tedy tři...

Po brněnské slávě byl Kornfeil třináctý. Stíhací jízdu zmařil incident

Jakub Kornfeil při Velké ceně České republiky v Brně.

Motocyklista Jakub Kornfeil týden po třetím místě v Brně skončil ve Velké ceně Rakouska třináctý....

Na kopřivnickém oválu budou burácet plochodrážní stroje

Matěj Kůs (vlevo) a Zdeněk Holub (uprostřed) v semifinále Mistrovství Evropy na...

Šestý závod mistrovství republiky na ploché dráze hostí v sobotu ovál v Kopřivnici. Podnik doplní...



Najdete na iDNES.cz