„Vedením týmu mi byla nabídnuta možnost svezení v poslední evoluci dakarské Tatry Phoenix. V té době Buggyra testovala na polygonu v Kopřivnici, což jsem měl kousek od domova,“ líčil po nedávném ohlášení přestupu Aleš Loprais, jehož v posádce Instaforex Tatra Buggyra Racing týmu doplní Jan Tománek a Jiří Stross.
Aleši, jak reagoval váš předchozí tým na zprávu o vašem přestupu z vozu Iveco na tatru? Nebylo to na poslední chvíli?
Na poslední chvíli to nebylo. Řešili jsme to už od dubna. Beru to tak, že minulý tým už je prostě historie, teď je třeba hledět do budoucna. Rozebírat minulost ničemu nepomůže.
Změnil jste nejen tým, ale i posádku. Zahraniční spolujezdce jste vyměnil za české, že?
To je pravda, pojede se mnou Jenda Tománek, kterého znám už z minulosti, protože v roce 2014 byl součástí našeho týmu. Minule jel s Martinem Prokopem, ale protože tentokrát s ním nebude, domluvili jsme se. A náš tým bude kompletně český, mechanikem bude Jirka Stross. Ale třeba můj předchozí španělský navigátor (Ferran Marco Alcayna - pozn. red.) je super kluk a někdy v budoucnu bych ve spolupráci s ním pokračoval rád.
Jak vám bude po těle, až na příštím Dakaru potkáte své dosavadní spolujezdce jako soupeře?
No, jak mi bude... Je to normální jako v každém jiném sportu. Prostě jsem se dohodl s jiným týmem, za který pojedu na sto procent. Začínáme každý znova. Emoce musí jít stranou, je to chlapská soutěž.
V jaké fázi jsou přípravy?
Momentálně je auto rozebrané do posledního šroubku. Pracuje se na nápravách, na rouře, rozebrané jsou motor i turba. Dělá se kompletní repase tlumičů, i těch kabinových. Poskládané bude auto znovu před posledním shakedownem. Ten bude před finální tiskovou konferencí.
Kolik jste stihl najet testovacích kilometrů?
Momentálně je to nějakých devět testovacích dnů, se shakedownem jich bude deset. Vím, není to ani polovina Dakaru, na druhou stranu to není ani špatné. Naopak, v dané situaci je to docela slušné.
Kdy vlastně vypravíte auta do Jižní Ameriky, kde se bude závod konat?
Auta se budou ve Francii nakládat 24. a 25. listopadu.
Vaším novým stájovým kolegou je Martin Kolomý. On je z Bruntálu, vy z Frenštátu. Jste v častějším kontaktu?
Určitě. Viděli jsme se tento týden, v pondělí budeme spolu dávat další rozhovor. Kontakt mezi námi je docela častý.
Jaký je váš dojem z dosavadní spolupráce?
Určitě pozitivní.
Nebude dělat problémy v týmu to, že oba máte ty nejvyšší ambice? Oba jste v předchozích letech většinou plnili roli týmové jedničky.
Každý chce vyhrát. A na Dakaru to bývá tak, že až v samotném průběhu závodu se ukáže, co je pro tým nejlepší. Já čekám stoprocentní výkon od všech, to znamená také od sebe. A umím pomoc dát, ale také přijmout. Ten závod je tak specifický a nepředvídatelný, že nelze dopředu cokoli predikovat. Nechci se pouštět do nějakých prohlášení. Na Dakaru už jsme se setkali s tolika různými záležitostmi, jak lidskými, tak technickými... Poučil jsem se.
Takže s čím se postavíte na start nastávajícího ročníku dakarské soutěže?
S maximálním odhodláním i nasazením, s maximálními předsevzetími, ale zároveň také s maximální pokorou.