Třeba by zabránily mnoha děsivým pádům v minulosti. Třeba by pomohly, aby zranění neničily kariéry tolika sportovcům. Třeba by ulehčily řadě sjezdařů život po kariéře.
Airbagy se stanou od roku 2015 volitelným doplňkem sjezdařů. Lyžařská federace je představila už před více než dvěma roky, až nyní se však budou moci začít využívat v praxi.
„A pomohou zabránit těm nejvážnějším zraněním,“ věří Sarah Lewisová, generální sekretářka FIS. „Poučili jsme se z různých pádů v minulosti a na tomto základu jsme se snažili vylepšit situaci do budoucna.“
Vzduchové polštáře se nafouknou během milisekund, když jezdec ztratí kontrolu. Měly by ochránit nejcitlivější místa - krk, záda, hrudník, ramena a klíční kosti. Systém vyrobila italská firma Dainese, která sbírala data posledních pět let.
Premiéru by si měl odbýt při ženském sjezdu v rakouském Bad Kleinkirchheimu, který se bude konat 10. ledna. Muži by ho měli poprvé v závodě využít při sjezdu ve švýcarském Wengenu o víkend později.
Udělají airbagy z alpského lyžování bezpečnější sport?
Nejhorší pády nedávné minulostiScott Macartney (Kitzbühel 2008). Po hrůzostrašném pádu na záda utrpěl zranění mozku. Matthias Lanzinger (Kvitfjell 2008). V letu narazil do jedné z branek a nekontrolovatelně odletěl do ochranné sítě. Přišel o holeň levé nohy. Daniel Albrecht (Kitzbühel 2009). Při tréninkovém pádu si vážně poranil mozek a plíce. Hans Grugger (Kitzbühel 2011). Těžké zranění hlavy, rovněž v tréninku. Lindsey Vonnová (Schladming 2013). Neustála skok, skončila v kotrmelcích a pád odnesla těžkým zraněním kolene. |