Petr Kopfstein už dva roky působil v šampionátu Challenger Cup, který má status „přípravky“ pro Air Race. V premiérové sezoně zmíněný pohár vyhrál, loni byl čtvrtý. Jenže ač měl předpoklady, málokdo věřil, že by mohl poskočit mezi elitu.
V Air Race obdobně jako v F1 dozajista vládne politika, a tak bylo jen těžko představitelné, že by mezi 14 vyvolenými, kteří v 370 kilometrové rychlosti kličkují mezi pylony, mohli být dva Češi. I Kopfstein přiznává: „Nečekalo se to a zdálo se to být nemyslitelné. Nemůžu říct, že bych tomu nevěřil. Uklidňoval jsem se, že když budu létat dobře, tak se přeci jen dočkám.“
A dočkal. Je mu stejně jako Šonkovi 37 let, od zkušenějšího Čecha koupil letoun, se kterým teď bude závodit. Od legendy Air Race, Maďara Besenyeiho, který sérii opouští, zase získal technika a týmového koordinátora. Kromě Besenyeiho mizí z Air Race i její trojnásobný vítěz, Brit Paul Bonhomme.
Program Air Race12. březen Abú Zabí |
„Pro mě osobně a určitě i pro Martina Šonku je Air Race vrchol. A kdo tvrdí, že tomu tak není, tak si to létání mezi pylony nevyzkoušel. Závodníci ze série jsou bývalí mistři světa v klasické akrobacii či airshow piloti,“ říká Kopfstein.
On sám je několikanásobný republikový šampion v letecké akrobacii a má nalétáno přes tisíc hodin na 30 typech letadel.
Letecká akrobacie i závody Air Race jsou v tuzemsku hodně populární. Na letecké show pravidelně míří desetitisíce lidí, stovky jich jezdí i na Air Race. Ty nejbližší Česku se letos konají v rakouském Spielbergu, na německém okruhu Lausitzring či v Budapešti.