Nejrychlejší kamioňák nemá řidičák. Na dálnici bych lidi vylekal, říká

  16:25
Je teď nejrychlejším českým „kamioňákem“. Adam Lacko se slušným náskokem vede evropský šampionát, přitom ve skutečnosti ani nemá na náklaďák řidičský průkaz - v seriálu mu stačí závodní licence. A když se 32letý jezdec ocitne v osobáku na dálnici, je stejný jako většina jiných Čechů.
Takovéto poháry získal Lacko v Misanu hned tři.

Takovéto poháry získal Lacko v Misanu hned tři. | foto: Martin Hůle

„Nadávám na kamioňáky, protože někteří z nich se neumí chovat. Jedou 90 a předjíždějí půlhodiny toho, co jede 89. Nebo mají nohy na palubovce, čumí na film a k tomu se ještě snaží řídit.“

Představuji si, jak by na dálnici jel váš závodní speciál.
Hodně lidí by vylekal. Najednou byste v zrcátku viděl, jak se přiřítilo monstrum a ještě vás problikalo. Ale okruhové auto patří na okruh, takže po silnicích jezdíme jen v rámci show pod dohledem policie a pomalu. Co by z toho taky člověk měl, že na rovince přidá a hned zabrzdí.

Kolik by ale takové „monstrum“ mohlo jet?
Týmový kolega z Buggyry David Vršecký drží rekord, jel necelých 290 km/h. Já tam měl nejvíc 200, když se mi pokazil omezovač. Dost mě to překvapilo, protože pak už to nechce zabrzdit. Teplota brzd okamžitě vyskočí nahoru a je docela hoňka to zastavit (Vršecký přidává: Nad 250 km/h je takový podtlak, že se začínají otevírat dveře a už není moc příjemné v tom jet).

Mrzí jezdce omezovač, který vás v závodě nepustí přes 160 km/h?
Z jedné strany ano. Když ale přijdou krizové situace nebo když je mokro - protože máme jen jednu sadu pneumatik a neměníme gumy jako v F1 - tak si člověk řekne: Možná dobře, že to jede „jen“ 160. Auto váží pět tun, takže je vážně problém ho zastavit. Když to chytne „saně“, hrne vás to a nezastaví nic. Člověk se to snaží nějak podchytit, aby z toho byla co nejmenší škoda.

Ještě jedna teoretická otázka: Šel by za auto připojit návěs?
Nejde to. Točna na autě je jen plastová a je tam pouze z estetického hlediska. Ale to auto má jednou tolik koní (1 050), než co jezdí normálně po silnici, takže i s návěsem by to těch 160 km/h jelo. No, vlastně nejelo, protože by se návěs v té rychlosti okamžitě převrátil.

Jaká je u tahače spotřeba?
Rád říkám, že to víc „žere“ vodu než naftu. Vodou totiž chladíme brzdy a auto má nádrž na 250 litrů, což vydrží tak 45 minut. Spotřeba nafty je 180 až 200 litrů na 100 kilometrů v závodním režimu. Ale až tolik se neodjede, takže na závody vozíme kolem 2 000 litrů nafty.

I to je dost. Neuvažovalo se nad nějakým systémem rekuperace energie, jako tomu je v F1?
Přemýšlelo. Když jsem ještě závodil za Renault, tak tam už ten systém měli vymyšlený. Nakonec neprošel přes Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) kvůli bezpečnosti. Byla tam totiž spousta baterek a vysoké riziko exploze.

Jak je to u závodního kamionu s řazením?
Závodní převodovka musí vycházet z té sériové, takže máme 16 rychlostí. Využíváme jen horních osm. Rozjíždíme se na pětku a závodíme na sedmičku, osmičku a jejich půlky. V kabině máme normální fofrklacek (řadící páku), takže se s tím musí umět zacházet.

Co je vlastně pro jezdce při závodě nejtěžší?
Udržet brzdy v ideální teplotě po celý závod. Člověk s tím musí kalkulovat, protože čím větší teplo venku, tím se i víc musí chladit. A je samozřejmě vyšší spotřeba vody. Ta musí vydržet až do cíle, takže je to docela alchymie. Není to o tom si jenom sednout do kabiny a povozit se. Navíc my sedíme v hliníkové kabině a ještě na motoru. Takže zatímco u normálních aut si připlácíte za vyhřívané sedačky, my je máme nonstop v zimě i létě. V tom autě je 60 až 70 stupňů, proto je náročné to zvládnout fyzicky. Když padne večer, má toho člověk plné kecky.

Co je naopak nejhezčí? Sám můžete porovnávat, protože jste závodil i s mnohými osobáky.
Já mám rád tahače, protože se tam hodně závodí. V některých seriálech se moc nesvezete, ale tady přijedete a v pátek od rána do večera jezdíte. To stejné v sobotu a neděli. Pořád jste na dráze, a hlavně - chodí na nás fanoušci. Když jedeme na Nürburgringu, přijde 200 tisíc lidí. I teď v Mostě se čeká 100 tisíc.

Adam Lacko (vpředu) v závodě tahačů v rakouském Spielbergu.

Čím to? Někteří lidé naopak namítají, že závodit s náklaďáky na okruhu je zvláštní.
Lidi tomu říkají náklaďák, jenže když to vidí na vlastní oči, jsou překvapeni. Je to jak větší dodávka. Těžiště je podobné jako u cestovních aut, hezky to na dráze drží. Lidi tak klame jenom kabina. A co je přitahuje? Kamiony jsou prostě hodně odlišné, kouří se z nich a je tam i dost kontaktů.

Bolí?
Je to jako v boxu. Když se zeptáte boxera, jestli to bolí, řekne, že ne. Až druhý třetí den po zápase to začne. Takže mě teď z minulého týdne bolí palec, jak mě po jednom kontaktu seknul volant. Ale jsem závoďák a musím se s tím sžít. Každý jezdec si musí zvyknout na to, do čeho ho posadí. A závodník si užije vše, co jede a smrdí benzinem.

Jaká byla vaše první závodní jízda s náklaďákem?
To byl ještě typ Super Race Truck - měl řazení pod volantem, žádná spojka, jen brzda a plyn. Měl 1 600 koní, což bylo brutální a mně se to samozřejmě hned líbilo. Zrychlení z nuly na sto bylo pod tři vteřiny, teď jsou to tři až čtyři. I tak, když vezu lidi, jsou z akcelerace překvapení. Zarazí je do sedačky a jen koukají. Taky je překvapí, jak jsou účinné brzdy a že se to auto nepřeklopí. Z toho mají strach. Oproti dakarskému speciálu je to mnohem klidnější jízda - tam je to vyloženě mlátička, že je člověk rád, když zastaví.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

22. března 2024  11:59

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rekordní trest pro trenéra Radu. Za rasistickou urážku dostal osm měsíců

21. března 2024  17:12,  aktualizováno  19:43

Boj druholigových fotbalistů pražské Dukly o postup mezi elitu může jejich kouč Petr Rada sledovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

1. Ledecká, 2. Davidová, 3. Voborníková. Kolik si na sněhu vydělaly

25. března 2024  15:51

Z českých lyžařů, snowboardistů a biatlonistů si v uplynulé sezoně nejvíce vydělala na prémiích...

Zlatá tečka za super-G. Skvělá Ledecká triumfovala ve finále Světového poháru

22. března 2024  9:50,  aktualizováno  13:05

V novém roce potvrzovala v superobřím slalomu stoupající formu. V únoru se propracovala do první...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 1:2, rozpačitý výkon, i tak výhra. Haškovu premiéru ozdobil Barák

22. března 2024  16:49,  aktualizováno  19:52

Oslo (Od našeho zpravodaje) Fotbaloví reprezentanti se při premiéře trenéra Ivana Haška v Norsku téměř celých devadesát minut...

Lvi jasně ovládli první volejbalové semifinále proti Příbrami

29. března 2024  15:27

Obhájci titulu Lvi ovládli první semifinále extraligy volejbalistů proti Příbrami. Pražský tým v...

Liverpool nebo Bayern? Kdepak, Alonso zůstává na lavičce Leverkusenu

29. března 2024  14:15

Zdálo se, že ho čeká dilema: odejít do Liverpoolu, nebo do Bayernu Mnichov? Xabi Alonso, jeden z...

Holík odvrátil konec sezony. Na sedmý zápas se těším, říká zlínský útočník

29. března 2024  14:10

Devět zápasů byl v play off gólově na nule. Dočkal se až v desátém, ve kterém hokejisté Zlína...

Obvinění z rasismu mě zasáhlo víc než rakovina, nechal se slyšet Acerbi

29. března 2024  13:38

Obvinění z rasismu, kterého byl nedávno sportovním soudem zbaven, zasáhlo fotbalového obránce...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...