Tady jsou tři názory z mnoha:
„Má schopnost rychle se srovnat s nejobtížnějšími podmínkami na silnici, což je hlavní klíč pro rallye,“ naznačil jeho inženýr Taavi Ellermaa.
„Je neuvěřitelně rychlý, ale taky dokáže zvládat tlak a navzdory svému věku je hodně vyspělý,“ uvedl bývalý vicemistr světa Mikko Hirvonen.
„Nenechá se obtěžovat vnějšími věcmi a dokáže rychle zapomenout na to, co se stalo,“ poznamenal Rovanperäho matka Tina.
Rovanperä je po triumfu na Zélandu nejmladším mistrem světa v historii rallye |
Z jejich slov je patrné, že WRC má pravého šampiona. Obrat v cestě za titulem začal už v samotném Monte Carlu. Z dvanácté příčky se vyšplhal na čtvrtou a zjistil, že nové auto zas tak špatné není. Pošramocené sebevědomí rychle narovnal a rozjel se k parádní sérii. Tři výhry v řadě ve Švédsku, Chorvatsku a Portugalsku z něho rázem udělaly hlavního favorita na titul. Zvlášť s ohledem na různé povrchy – uspěl na sněhu a ledu, na rychlém a zmáčeném asfaltu a na technické šotolině.
„Strašně mu pomáhá, že každý týden sedí v čemkoliv, co má motor a co se hýbe,“ poukázal bývalý mistr světa kategorie WRC2 Jan Kopecký, který se s Rovanperäm sešel v letech 2018 a 19 v továrním týmu Škoda Motorsport.
Čistit trať? Nevadí
Vedení v tabulce Finovi přineslo i jednu velkou komplikaci, s níž si ovšem poradil s bravurou. Do každé soutěže mistrovství světa piloti vstupují podle pořadí šampionátu. Jet první na šotolině ovšem představuje obrovskou nevýhodu. Jezdec čistí trať a bývá pomalejší než ti, kteří vyrazí za ním.
Rovanperä to ale dokázal eliminovat. Jeho ztráta většinou nebyla tak velká, aby v dalších dvou etapách, kdy se pořadí mění, nedokázal zaútočit. Proto vyhrál v Keni, Estonsku a naposled na Novém Zélandu, zatímco doma ve Finsku dojel druhý.
Nejmladší motorističtí šampioniFormule 1: Sebastian Vettel, 2010, 23 let |
„Jediným, s kým Kalle opravdu bojoval, byl on sám. Přitom se ukázal jako opravdu silná osobnost,“ ocenil soupeře estonský šampion z roku 2019 a letos průběžně druhý Ott Tänak. „Nedal nám šanci. On i jeho tým měli všechno pod kontrolou.“
Svou řidičskou i mentální sílu ukázal Rovanperä ještě v jednom hodnocení. Poslední erzeta každé soutěže je tzv. Powerstage a pět nejlepších si za ně rozděluje speciální body. Tipněte si, jak si v nich Fin pilotující Toyoty GR Yaris Rallye1 stojí. Až na jednu výjimku na Safari byl vždy nejhůře druhý! A vyhrál i na Zélandu, kde už to nepotřeboval...
„Skutečnost, že soupeře předčil nejenom na samotné rally, ale také je zničil na Powerstage, ukazuje, jak je sebevědomým závodníkem,“ napsal specializovaný server dirtfish.com
Řídit ho učil otec
Rovanperä prohlásil, že titul mistra světa je jediným cílem, který v motorsportu má. Směřovat k němu začal jako batole. V podstatě neměl jinou možnost než žít s vůní benzinu. Kalleho táta Harri rovněž jezdil na světové úrovni, mezi jeho úspěchy se vyjímá triumf na Švédské rallye 2001.
„Jeho a moje kariéra jsou dvě úplně odlišné věci. Ostatně spousta lidí už v jeho sedmnácti říkala, že je lepší než já,“ pousmál se Harri Rovanperä.
Díky úspěšnému otci řídil nový šampion auto už jako dítě. Youtubová videa, jak v osmi či jedenácti pilotuje bez bázně na sněhu, nabírají nová a nová zhlédnutí...
„Táta byl můj první učitel,“ připomněl Kalle. „Naučil mě, že auto má volant, plynový pedál a spojku a pak mi řekl, abych si tam sedl.“
Učednická léta ve Škodě
Závodit začal už ve dvanácti, o čtyři roky později se stal mistrem Lotyšska (tamní pravidla umožňují závodění tak mladým jezdcům). Důležitým mezníkem v jeho vývoji bylo i angažmá ve Škodě. Díky němu poznal zákoutí mistrovství světa. V nižší kategorii WRC2 se seznamoval s prostředím i tratěmi.
„Jeho hlava je posunutá dál proti jeho vrstevníkům. Dělá svou práci jako totální profík, úspěchu podřizuje všechno,“ vzpomíná Kopecký na společné roky.
Přestože v Mladé Boleslavi by si dokázali představit ještě jeden společný rok, Rovanperä se svým manažerským týmem řekli, že stačí, že nastal čas pro první ligu. V prvním roce se zaučoval, ve druhém ve svých dvaceti vybojoval první světové vítězství. Ale to byla jenom předehra před tím, co následovalo letos.
„Je úžasné, že 22letý mladík překoná všechny rekordy v našem sportu a dosáhne něčeho takového,“ s dojetím zmínil šéf týmu Toyota Gazoo Racing Jari-Matti Latvala.
Rovanperä vrátil rallyový titul po dvaceti letech do Finska, kde jsou automobilové soutěže takřka národním sportem. Jeho jméno se vyrovná legendám jako Kankkunen, Mäkinen či Grönholm. „Pro Finsko je to ohromně důležité,“přitakal Latvala.
Triumf v tak mladém věku nabízí jednu velkou otázku. Dokáže Rovanperä navázat na své francouzské předchůdce Loeba s Ogierem, kteří vyhráli titul devětkrát, resp. osmkrát? Teoreticky tímto směrem mohl vykročit, protože slavil o osm let dříve než oni.
„Vůbec netuším, jak dlouho budu WRC jezdit. Záleží na tom, jak se budu cítit, jak mě to bude bavit, jak budu úspěšný,“ podotkl Rovanperä, který ale nepředpokládá, že by někdy na Loebův rekord zaútočil.
„Náš sport se díky Kallemu mění,“ tuší Latvala. „Kluci budou začínat dřív, ale taky budou dřív končit,“ myslí si.