Sto šedesát kilometrů panoval mezi největšími favority na růžový dres klid. Téměř celou dvacátou etapu odedřeli na čele jezdci týmu Bahrain-Victorious pracující pro svého lídra Mikela Landu. Jenže ten k útoku na růžového Carapaze neměl dost sil.
Když ze sebe vyždímal v závěrečném stoupání všechno Pavel Sivakov z Ineosu, zaútočil jeho kolega Carapaz. Na což dokázal odpovědět pouze Jai Hindley. Společně pak dojeli Lennarda Kämnu z Bory, který se k Hindleymu stáhl ze svého působení v úniku.
Dvacátá etapa Gira d’ItaliaPodrobná reportáž |
Tato trojice pokračovala spolu několik dalších desítek metrů těžkého stoupání na Passo Fedaia, než začal Carapaz vadnout, až nakonec ztratil se svým největším soupeřem kontakt.
Hindleyho naopak jako by polili živou vodou. Zvedl se ze sedla a ujížděl vstříc cíli a růžovému dresu. Před etapou ztrácel na Carapaze pouhé tři sekundy, nyní nejen že je mohl smazat, ale navrch i získat před nedělní časovkou rozhodující náskok.
Carapaz mezitím chřadnul dál, ujeli mu dokonce i Kämna a Landa s Hughem Carthym, kteří na začátku stoupání ztráceli. Hindley ve svém tlaku nepolevoval, dojel šestý za vítězným uprchlíkem Alessanderem Covim (UAE) a především 1:28 minuty před Carapazem.
„Věděl jsem, že s takovým dojezdem to bude zásadní etapa. Bylo to drsné. Pokud na to máte nohy, můžete zde rozhodnout,“ říkal v cíli Hindley. „Byli jsme trpěliví, Kämna přijel v perfektní chvíli a když jsem slyšel, že Carapaz odpadá, dal jsem do toho vše,“ popisoval poslední kilometry nový lídr závodu.
Jan Hirt se do nástupu Carapaze držel s nejlepšími, až poté začal ztrácet. Na vrchol dojel se ztrátou 4:25 na Coviho, udržel ale skvělé šesté místo v průběžné klasifikaci a na pátého Bilbaa nyní ztrácí jen 12 sekund.
Vítěz dne Covi se oddělil od skupiny uprchlíků ve stoupání na Passo Pordoi, a v následném sjezdu si vypracoval až dvouminutový náskok. Ten mu pak i přes tlak dotírajících soupeřů z původního úniku stačil k vítězství v královské etapě.
„Už loni jsem byl k vítězství blízko, takže letos jsem chtěl určitě vyhrát. Musel jsem ale pracovat pro Almeidu, který bohužel odstoupil. Až potom jsem získal volnost a dnes byla poslední šance zaútočit na vítězství,“ líčil šťastný Covi.
„Nejsem tak skvělý vrchař, chtěl jsem si proto udělat náskok. Pak už jsem jen čekal, jestli mi to bude stačit,“ komentoval svůj nástup zhruba 50 kilometrů před cílem.
Jak se vše odehrálo
Vzhůru k výškám. Poslední horská zkouška letošního Gira nabízela na 168 kilometrech jako předkrm Passo San Pellegrino, jako hlavní chod stoupání na nejvyšší bod ročníku na Passo Pordoi a jako dezert monumentální výšlap do cílového Passo Fedaia ve výšce více než 2000 metrů nad mořem.
Únik dne. O místo v úniku byl tradičně velký zájem, nakonec tak trvalo dvacet kilometrů, než se před pelotonem vytvořila skupina, kterou nechalo hlavní pole jet. Sešlo se v ní čtrnáct závodníků, mezi nimi i neúnavní Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), Thymen Arensman (DSM) nebo Davide Ballerini (Quick-Step). S vidinou ceny Fausta Coppiho nachystané pro prvního muže na Passo Pordoi se mezi uprchlíky probil také Giulio Ciccone (Trek-Segafredo).
Zatím nuda. Skupina na čele si rychle vytvořila náskok kolem šesti minut, zatímco v pelotonu začali diktovat tempo jezdci týmu Bahrain-Victorious. Prozatím platila mezi uprchlíky i hlavním polem dohoda o neútočení, a tak i Bradley Wiggins z komentátorské motorky hlásil: „Dnešní etapa je zatím docela nudná.“
První stoupání. Výjezd na Passo Pellegrino proběhl v takovém klidu, v jakém jen může stoupání na vrchařskou prémii první kategorie ve výšce 1918 metrů nad mořem proběhnout. Skupinu uprchlíků neúnavně táhl Davide Ballerini, který tím odváděl práci pro kolegu Mauri Vansevenanta. Pro vrchařské body si z úniku dojel Davide Formolo (UAE). V pelotonu pak stále okupoval čelo Bahrain, který převedl kompaktní pole přes vrchol.
Na střeše Gira. Ve stoupání na nejvyšší bod letošního ročníku vyrazil z úniku Alessandro Covi (UAE), na jehož nástup nikdo další nezareagoval. Coviho náskok tak rychle rostl, a s výhodou téměř minuty a půl si dojel pro první místo na Passo Pordoi. Jeho útok způsobil rozpad úniku. Vystoupili si z něj van der Poel a další včetně dvojice Quick-Stepu. Za Covim zůstala pouze šestice Kämna (Bora-Hansgrohe), Pedrero (Movistar), Novak (Bahrain-Victorious), Arensman, Formolo, Ciccone a pak dvojice Oomen a Leemreize z Jumbo-Visma.
Likvidační Poels. Peloton stále vedl tým Bahrain. Hlavní slovo na svazích Pordoi dostal Wouter Poels, jehož tempu podlehlo mnoho jezdců, Poels tak přes vrchol převáděl pořádně prořídlé pole.
Coviho šance. Až k úpatí Passo Fedaia sjížděl Covi osamocen a zcela bez zaváhání, díky čemuž si vyjel náskok až dvě a půl minuty na své kolegy z úniku a šest minut na peloton. Jeho šance na výhru v královské etapě tak byly na začátku cílového stoupání velmi vysoké.
Ineos pro Carapaze a výborný Hirt. Až v závěrečném stoupání se před jezdce Bahrainu naskládal tým Ineos. Nejdéle pak pro Carapaze vydržel pracovat Pavel Sivakov, který svým snažením zmenšil skupinu favoritů na pouhých šest závodníků. Mezi nimi stále šlapal i Jan Hirt.
Rozhodující moment celého Gira? Zatímco Covi si jel pro životní vítězství, Carapaz se ocitl v krizi a jeho růžový dres bledl. Nejprve měl sice dost sil k nástupu, kterým odpáral všechny kromě Hindleyho, ten ale nemusel ani prudce útočit, aby ze sebe Carapaze setřásl. I když se Jan Hirt nakonec s nejlepšími neudržel, do cíle zvládl dojet před všemi svými hlavními soupeři z 5. až 8. místa celkového pořadí.
Giro d’Italia20. etapa (Belluno - Marmolada, 167 km): 1. Covi (It./SAE Team Emirates) 4:46:34, 2. Novak (Slovin./Bahrajn Victorious) -32 3. Ciccone (It./Trek-Segafredo) -37, 4. Pedrero (Šp./Movistar) -1:36 5. Arensman (Niz./DSM) -1:50, 6. Hindley (Austr./Bora-hansgrohe) -2:30, 7. Leemreize (Niz./Jumbo-Visma) -3:04, 8. Carthy (Brit./EF Education-EasyPost), 9. Landa (Šp./Bahrajn Victorious) oba -3:19, 10. Kämna (Něm./Bora-hansgrohe) -3:39, ...14. Hirt (ČR/Intermarché-Wanty-Gobert) -4:25. Průběžné pořadí: 1. Hindley 86:07:19, 2. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) -1:25, 3. Landa -1:51, 4. Nibali (It./Astana) -7:57, 5. Bilbao (Šp./Bahrajn Victorious) -8:55, 6. Hirt -9:07, 7. Buchmann (Něm./Bora-hansgrohe) -11:18, 8. Pozzovivo (It./Intermarché-Wanty-Gobert) -16:04, 9. López (Šp./Trek-Segafredo) -17:29, 10. Carthy -17:56. |