Zkrátka 23 klání nacpaných do 36 týdnů, protože kvůli fotbalovému mistrovství světa v Kataru se bude končit v polovině listopadu, mu jeho rodnou řečí přijde „zu viel“. A „nebrečí“ tak ani kvůli pilotům jako spíš kvůli ansámblu, který stojí v pozadí týmů i celého šampionátu.
23 závodůbude mít příští ročník seriálu F1. Program šampionátu v roce 2022 začne v březnu v Bahrajnu a skončí v listopadu v Abú Zabí. |
„My jezdci můžeme dorazit ve středu, a když najdeme let, zmizíme z okruhu v neděli večer. Ale lidi z týmu přijíždějí častokrát už v sobotu či v pondělí, aby nachystali garáž, připravili auta. Po závodě musí všechno zabalit a poslat zpět. A k tomu pracují v týmové továrně na zlepšeních. To se pak těžko vede normální život s rodinou, dětmi. Po dvou třech letech jsou totálně vyčerpaní a odcházejí.“
Příští sezona je tak napěchovaná, že se dokonce dvakrát stane, že se bude závodit tři víkendy po sobě, což nebývalo v minulosti zvykem. Navíc 23 Velkých cen prý ještě nemusí být s ohledem na budoucnost konečná, mluví se o 25.
V 90. letech i následující dekádě přitom bývalo obvyklé mít jich 16, ještě v roce 2015 měl kalendář 19 závodů, ale v posledních letech šampionát výrazně - až nepřiměřeně - bobtná. Snaží se v něm udržet tradiční destinace, které nově doplňují nové, exotické, například Saúdská Arábie či Miami.
Právě vysoký počet závodů však podle Vettela samotnou F1 rovněž devalvuje. „Je to pro lidi, kteří ji chtějí sledovat, až příliš mnoho. Když jich bude tolik, hrozí nová nebezpečí: Velká cena už nebude pro fanoušky exkluzivní,“ varuje.
Dozajista má pravdu, nicméně vedení šampionátu dál „seká závody jak Baťa cvičky“. Může tak navyšovat cenu televizních práv, získá vyšší finance od organizátorů za možnost pořadatelství, sponzoři jsou víc vidět. A jestli ještě před několika lety znělo 20 klání za sezonu jako podivné sci-fi, tak teď už nikdo není překvapen onou číslovkou 25.
Ale je to správná cesta?
Nebo má spíš pravdu Sebastian Vettel?