Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Většina evropských peněz pro dráhy poteče do betonu

Peníze z Evropského fondu obnovy půjdou pouze do betonu, stěžují si železniční dopravci. Množství peněz, které si z půjčky na oživení hospodářství jednotlivých zemí po pandemii ukousne odvětví dopravy, se proti původním odhadům výrazně smrsklo.

ilustrační snímek | foto: Radek CihlaMAFRA

Zatímco vloni v létě mluvil ministr průmyslu a čerstvě i šéf dopravního resortu Karel Havlíček o 60 miliardách, výsledná částka, kterou úřad poslal do meziresortního připomínkového řízení, mluví o 22 miliardách. Ty přitom půjdou výhradně na dopravní stavby.

Miliardy z fondu obnovy byly jedním z témat pondělního setkání zástupců státu, zaměstnavatelů a odborových organizací v rámci rady hospodářské a sociální dohody. „Bylo prezentováno, že peníze půjdou jen do infrastrukturní části,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Martin Malý.

Moc šancí na získání peněz na nové vlaky ale není ani u dalších programů, ze kterých v minulosti vozidlový park modernizován byl. Už vloni například bylo rozhodnuto, že z největšího operačního programu Doprava III peníze na obnovu železničních vozidel nepůjdou.

Vyloučení doposud využívaného financování vlaků z dotačních programů má podle ministerstva dopravy celou řadu důvodů a nutnost primárně investovat do nedokončené dopravní infrastruktury je jen jednou z jich. Podle mluvčího ministerstva Františka Jemelky nejsou jednorázové injekce na nákup nových vlaků systémovým řešením. Peníze na obnova vozidlového parku by tak podle úřadu měla být součástí plateb, kterými objednatelé (stát a kraje) financují veřejnou dopravu. To se ale v praxi zatím moc neděje. Jak kraje, tak i samotné ministerstvo v předchozích soutěžích na železniční dopravu ukázaly, že primárně o vítězství v tendrech rozhoduje nejnižší cena. 

Druhým důvodem, který ministerstvo uvádí, je administrativní náročnost zpracování žádostí na poskytnutí dotací na nákup vozidel. Na ty má podle evropského nařízení nárok jen dopravce vzešlý z řádné soutěže a je obtížné správně načasovat tendr na dopravce, dodavatele vozidel a čerpání prostředků. „Synchronizace procesu výběrů dopravce a dodavatele vozidel a žádostí o dotaci vnáší do poskytování podpory železničních kolejových vozidel značná rizika a zároveň dopadá do harmonogramu realizace projektů a fakticky oddaluje čerpání prostředků EU až do závěrečné fáze realizace,“ uvedl Jemelka. Úředníci pak pochopitelně preferují ty projekty, kdy je možné evropské peníze vyčerpat co nejdříve a tedy bez rizika jejich vracení. 

Ale ne všichni Dopravci s rozdělením peněz nesouhlasí. Příkladem dopravce, který dotace na vlaky nechce, je RegioJet Radima Jančury. „Stát ani EU by neměly peníze směřovat do financování nákupu vozidel. Dopravci jsou schopni sami zajistit jiný typ financování a zároveň zde hrozí pokřivení konkurenčního trhu,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Peníze z fondu obnovy ve velkém množství nepotečou ani na pořizování vozidlových stanic pro nové evropské zabezpečovače ETCS, které mají být do čtyř let povinné na páteřních železničních tazích. O něco vyšší šanci na financování mají ještě mít vozidla s alternativním pohonem, například hybridní bateriové soupravy. Ty dokážou obsloužit kromě elektrifikovaných tratí i tratě bez trolejí a nahradit tak na nich dieselové motoráky. Kromě peněz rozdávaných ministerstvem dopravy si totiž v tomto případě bude možné zřejmě sáhnout na sedmimiliardovou dotaci, která proteče přes ministerstvo průmyslu a obchodu na podporu bezemisních vozidel a dobíjecích stanic pro elektromobily.

Přejezdy, stanice a cyklostezky

V celkem čtyřech kapitolách, kam peníze na vybudování udržitelné a bezpečné dopravy potečou, sice kolonka ETCS figuruje, ale většina z peněz směřujících na digitalizaci železnice bude utracena na kolejích a nikoliv ve vozidlech. Z bezmála jedné miliardy korun z této kapitoly půjde na vybavení železnice zabezpečovačem ETCS – přes 130 milionů korun, další desítky milionů korun spolyká mobilní komunikační systém GSM-R, který strojvedoucí využívají pro spojení s dispečery. Konkrétním projektem, který bude z peněz této kapitoly podpořen, je výstavba GSM-R na trati mezi Uničovem a Šumperkem za necelých 70 milionů korun.

Největší objemy financí budou z fondu obnovy směřovat do obnovy nádraží. Celkem půjde o více než deset miliard korun. Konkrétně přes tři čtvrtě miliardy korun plánuje dopravní resort utratit na prodloužení podchodů pod pražským hlavním nádražím. Další stovky milionů poputují do výstavby nástupišť a bezbariérových přístupů k vlakům na nádražích v Roudnici nad Labem, Lovosicích, Roztokách u Prahy nebo do rekonstrukcí nádraží v Rožnově pod Radhoštěm či v Holešově na Kroměřížsku. Přes dvě miliardy korun je pak vyhrazeno pro zateplení nádražních budov a na zvyšování komfortu.

Další velkou skupinou projektů, která spolyká významnou část z nabízených peněz, jsou projekty na výstavbu trolejí tam, kde stále jezdí diesely a na související projekty s elektrizací. Na tyto investiční akce vyčlenilo ministerstvo dopravy zhruba 6,7 miliardy korun. Nejvíce peněz, přes dvě a půl miliardy korun, půjde do elektrizaci brněnského úseku trati z Brna do Jihlavy, další miliardu vydá ministerstvo za vystavění trolejí na trati ze Šumperka do Libiny a půldruhé miliardy na navazujícím úseku do Uničova na Olomoucku.

Zhruba dvě a půl miliardy korun bude směřovat na bezpečnost na přejezdech, tedy primárně na vybavování přejezdů závorami a světelnou signalizací. Šest set milionů korun pak poputuje na výstavbu cyklostezek, chodníků a bezbariérových tras pro vozíčkáře.

23. února 2021

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren

20. dubna 2024

Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...

Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé

20. dubna 2024

Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...