Výstavba výzkumného centra BMW u Sokolova pokračuje, zatím bude menší

Osmnáctého března to bude rok, co specializovaná firma převzala pozemky ve Velké podkrušnohorské výsypce severně od Sokolova, aby zahájila stavbu vývojového centra pro technologie autonomního řízení automobilky BMW. Projekt běží, prototypy vyrazí na dráhu podle plánu za dva roky. BMW ovšem muselo část projektu zmrazit.

Práce na pozemcích běží, centrum však bude menší, než bylo v plánu. „I když se předpokládá oživení ekonomiky, její následující vývoj s sebou nese velkou míru nejistoty,“ komentuje mluvčí českého zastoupení značky David Haidinger. 

„V rámci tohoto procesu společnost BMW Group přehodnotila celkovou strategii testování. To vyústilo ve strategické rozhodnutí dokončit stavební fázi 1 (6 testovacích modulů) a v tuto chvíli dále nepokračovat ve fázi 2. Analýza testovacích kapacit a schopností nám ukázala, že s využitím současných možností, včetně BMW Group Vývojového centra u Sokolova v rámci fáze 1, stále můžeme realizovat požadované množství testů a zároveň obdržet potřebné výsledky,“ vysvětluje. BMW v tuto chvíli další testovací kapacity nepotřebuje.

Polygon BMW u Sokolova

Takto má vypadat

Reportáž z lokality, kde se staví testovací centrum BMW čtěte zde.

Stavba byla zahájena v květnu 2020, automobilka v ní chce investovat více než 300 milionů eur (téměž 8 miliard korun). „Není naším záměrem ji jakkoli zastavovat nebo omezovat,“ ujišťuje Haidinger s tím, že české vývojové centrum je jedním z projektů, které byly v rámci koncernu BMW  vybrány jako strategické i v době útlumu kvůli koronavirové pandemii, jež má za důsledek zpomalení ekonomiky. 

„Spolu s našimi projektovými partnery zaměstnáme více než sto lidí, zaměříme se na technicky náročné a nejinovativnější formy testování,“ dodává a uvádí, že začátek testování byl stanoven na konec června 2023. V Sokolově chce německá automobilka testovat pokročilé asistenční systémy řidiče (ADAS), vysoce automatizované řízení a koncepty propojené mobility.

Od začátku plánování projektu došlo podle Haidingera k mnoha změnám. „V průběhu let vzrostly požadavky interního oddělení vývoje na rozsah a celkový způsob testování ve centru u Sokolova. V konečném důsledku nejde o to, kolik modulů nebudeme stavět, ale které testy budeme moci realizovat. Technologicky a finančně nejnáročnější položky projektu zůstávají zachovány,“ upřesňuje. Pokud v budoucnu nastane potřeba navýšit testovací kapacity související s původním záměrem projektu, má být centrum u Sokolova první na řadě.

Vizualizace testovacího polygonu BMW na Sokolovsku

Automobilka podle Haidingera intenzivně diskutuje s regionální samosprávou Karlovarského kraje o další spolupráci. „Celý areál Podkrušnohorské výsypky nabízí obrovský potenciál pro budoucí provoz a společnost BMW Group jej chce plně využít, až nastane ten správný čas pro pokračování projektu fází 2. Naší ambicí jakožto stabilního partnera regionu je spojit naši přítomnost i budoucnost s ním a společně růst v dalších desetiletích.“

„Investoři se v této době potýkají s vysokou mírou nejistoty, která pandemii provází, proto jsme rádi, že BMW, byť své investiční plány muselo současné situaci přizpůsobit, nadále s projektem testovacího a vývojového centra u Sokolova počítá a projekt bude tudíž moci pokračovat,“ komentuje generální ředitel CzechInvest Patrik Reichl. 

„Jedná se o příklad investice s vyšší přidanou hodnotou, o které v Česku dlouhodobě usilujeme, navíc ve strategických oblastech, jako je elektromobilita. Projekt je o to cennější, že je lokalizován v Karlovarském kraji, který dlouhodobě zažívá hospodářskou stagnaci,“ dodává.

Velmoc testování robotických aut

Česká republika má kromě velkého projektu na Sokolovsku další lokality, kde probíhá, nebo se připravuje testování systémů autonomního řízení. Dodavatel pro autoprůmysl firma Valeo má dlouhodobě obsazený areál v Milovicích na Nymbursku, kde své technologie testuje. Na pozemcích letiště v Mnichově Hradišti testuje autonomní technologie TÜV-SÜD (reportáž z testování čtěte zde).

Valeo nově uzavřelo se Středočeským krajem smlouvu o pronájmu pozemků v Milovicích na dalších dvacet let. Vybuduje na nich polygon pro autonomní (samořízená) auta a asistenční systémy. Hodnota plánované investice na bývalém letišti přesáhne 100 milionů korun, nová smlouva začne platit od kolaudačního rozhodnutí, nejpozději od 1. září 2024, informoval za firmu Gábor Iffland.

Společnost už v Milovicích zmodernizovala zázemí pro testování autonomních technologií, například pro plně automatizované parkování, opravila také bývalou ranvej a pojezdové dráhy, které nyní slouží pro testování různých situací ve vysokých rychlostech. Stávající smlouva platí do 30. srpna 2023. Nová smlouva přinese Středočeskému kraji zvýšení původního nájemného z roku 2018 na 600 000 Kč měsíčně.

„Chceme významnému investorovi vyjít vstříc a umožnit mu tak posunout rozvoj firmy i samotného území vpřed. Výsledky z nově vybudovaného polygonu budou aplikovány do výroby mnoha automobilek na celém světě a pomohou ke zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích. Rozvoj tohoto území je rozhodně přínosem pro Středočeský kraj na jeho cestě od montovny k mozkovně,“ uvedl krajský radní pro oblast investic Libor Lesák (ODS).

3. září 2019

Podle ředitele vývojového centra Valea Leoše Dvořáka investice v Milovicích umožní vytvoření dalších vysoce kvalifikovaných pracovních pozic a zároveň zvýší prestiž a důležitost nejen českého vývojového centra v rámci skupiny Valeo, ale i celé České republiky v oblasti vývoje autonomních vozidel.

Valeo na polygonu vybuduje zázemí pro testovací inženýry, pro opravu a přestavbu testovacích aut a na kalibraci senzorů. Vzniknou i nové testovací asfaltové plochy.

Centrum dopravního výzkumu

Na podporu vývoje autonomního řízení se zaměřuje také Centrum dopravního výzkumu spadající pod ministerstvo dopravy, které ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury v loňském roce představilo katalog testovacích oblastí autonomních aut v běžném silničním provozu. 

Ten má přispět k vytvoření atraktivního prostředí pro vývoj, výzkum a testování autonomních a automatizovaných vozidel v České republice. Katalog má podobu bezplatně přístupné webové aplikace obsahující databázi úseků vybraných na základě analýzy testovacích procesů.

V katalogu jsou dvě oblasti, každá v délce více než 500 km, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů. První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav a Ústí nad Labem. Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je
3 434.

Na projektu, který byl iniciován ministerstvem dopravy a financován Státním fondem dopravní infrastruktury, se společně s Centrem dopravního výzkumu podílely společnosti O2 Czech Republic, TÜV SÜD Czech a Roboauto a České vysoké učení technické v Praze.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...