Jenže přesně za tenhle šot z NBA zaplatil minulý týden jistý Jesse Schwarz 208 tisíc dolarů, což je bezmála 4,5 milionu korun!
„Je to zábava,“ vylíčil Schwarz, když se s ním spojila stanice ESPN. „Můžete vidět, jak rostou počty uživatelů, kteří generují každý den astronomická čísla. Ukazuje to, jak je produkt dobrý a návykový.“
V zámoří už pár měsíců frčí platforma nazvaná NBA Top Shot. Počátkem týdne se do ní přihlásilo na 350 tisíc uživatelů, kteří za krátké basketbalové klipy už utratili přes 230 milionů dolarů. Podle tvůrců cifry každý týden rostou o deset procent.
Smeč LeBrona Jamese přes Nemanju Bjelicu:
„Během následujícíc deseti let se Top Shot může stát jedním ze tří největších příjmů soutěže,“ říká pro list USA TODAY Sports Mark Cuban, majitel týmu Dallas Mavericks.
Podobnou věc NBA vymýšlela už od roku 2019, kdy začala spolupracovat se společností Dapper Labs. Od loňska testovala beta verzi celého projektu. Covid, různé restrikce i obří a prohlubující se ztráty ale vše uspíšily.
Pořád úplně nechápete, oč přesně jde?
NBA Top Shot funguje na principu duševního digitálního vlastnictví. Dejme tomu, že je to něco jako forma kryptoměny. Jste majitelem něčeho, co nelze zhmotnit a máte schováno v jakési virtuální peněžence.
I když srovnání například s bitcoinem úplně přesné...
Něco jako hokejové kartičky. Jen online
Obchodované zboží nemůžete rozdělit, znásobit nebo okopírovat.
Basketbalové klipy jsou spíš něco jako virutální hokejové kartičky, které dodnes má spousta sportovních fanoušků schovaných někde doma. Každý klip pochází z určité série, má konkrétní číslo, efektní akci zachycuje kamera z určitého úhlu.
Například milionová paráda LeBrona Jamese patří do 1. řady jeho kosmických smečí, kterých se vydalo necelých padesát. Třeba blok zázračného mladíka Ziona Williamsona se zase prodal za sto tisíc dolarů (přes 2,1 milionu korun). Za devět dolarů koupíte nejlevnější momenty, které jsou ovšem hned vyprodané.
Do rozvoje platformy se zapojují i samotní basketbalisté, kteří živě na svých sociálních sítích přidávají do oběhu další a další akce - přesněji momenty, tak vedení NBA každou akci označuje.
„Ale je téměř nemožné momenty získat, protože poptávka ohromně převyšuje nabídku,“ popisuje Cuban. „Největší výzva bude udržení rovnováhy a nízkých cen pro nové sběratele a investory,“ dodává majitel Mavericks, který si sám nakoupil videa za šest set dolarů.
Že vám to stále přijde tak trochu ujeté?
Dobře, zkusme použít argument stanice ESPN: „Jaká je hodnota sběratelské kartičky? Vždyť je to vlastně jen tvrdý papír s vytištěným obrázkem, což si můžete vyrobit i doma. Přesto za kartičku Wayna Gretzkého z jeho nováčkovské sezony sběratelé klidně nabídnou přes milion dolarů.“
Kdy se připojí další sporty?
Experti i NBA vidí v nové sběratelské vášni velkou budoucnost. Zatímco kartičku zakoupíte a pak s ní různě obchodujete, teď se veškeré transakce odehrávají na jedné digitální tržnici, odkud část zisků proudí přímo NBA a hráčská asociaci.
Výhodu vidí vývojáři i pro sběratele, kteří v chráněném prostředí nenarazí na padělky. Na druhou stranu nejspíš zůstává jen otázkou času, kdy se ve virtuálním světě objeví švindlíři a podvodníci...
Zatím je však NBA Top Shot hit, produkt se raketově rozrůstá. Na sociálních sítích samotní fanoušci ke každé zdařilé basketbalové akci už skoro automaticky připojují hashtag #NBATopShotThis. Kromě nakupování, prohlížení a obchodování se s klipy mohou zapojit i do virtuálních her.
A v zámoří mezitím řeší, který sport zjevně výdělečný byznys napodobí. Spoluautoři z Drapper Lab už avizovali, že obdobný produkt vytvářejí pro zápasnickou organizaci UFC. „V kontaktu jsme byli i se všemi hlavními americkými soutěžemi,“ uvedl šéf společnosti Roham Gharegozlou.
Tím má na mysli baseballovou MLB, americký fotbal a jeho ligu NFL i NHL, kde už fanoušci i reportéři spekulují, co by se mohlo stát nejvzácnějším momentem historie.
Gretzkého akce z premiérové sezony NHL? Ovečkinova trefa z pozice ležícího střelce? Bobby Orr, který se po rozhodující trefě Stanley Cupu vznesl nad led jako superman? Anebo Raymond Bourque a jeho dojemné zvednutí trofeje?
„Myslím, že celé to je fascinující,“ řekl pro webové zpravodajství CNBC profesor digitálních médií Tom Richardson z Kolumbijské univerzity. A další odborník Lars Rensing přikývne: „Je to příklad evoluce dokládající, že i v těžkých časech chtějí lidé něco sbírat.“