Poprvé od svého vstupu do profesionální cyklistiky v roce 2006 tak bude Roman Kreuziger závodit za jiný než prvodivizní tým. V minulosti postupně působil ve stájích Liquigas, Astana, Tinkoff-Saxo, Mitchelton-Scott a Dimension Data/NTT.
„V Gazpromu-RusVelo jsem podepsal roční smlouvu,“ informuje. „Je to nová výzva, nový tým. Máme za sebou hodně zvláštní rok pro všechny. Nevyšel mi, jak bych si přál, ale chci se restartovat. Z týmu cítím, že tam je energie, mluvil jsem s ředitelem i sportovními řediteli. Je to ještě jeden z týmů, kde věří, že potřebují závodníky se zkušenostmi, proto mi důvěřují. Na druhou stranu bych mohl dostat i prostor pro sebe.“
Stáj Gazprom-RusVelo byla založena na podzim 2011, už tehdy coby druhodivizní. Zpočátku zaměstnávala především bývalé jezdce týmu Kaťuša a z „farmářské“ stáje Itera-Kaťuša.
Letos měl Gazprom na soupisce 20 cyklistů, z toho 14 z Ruska, pět z Itálie a jednoho z Kazachstánu.
Kreuziger v jeho barvách nebude jezdit v příští sezoně z českých cyklistů sám, svoji první profesionální smlouvu zde totiž podepsal i osmnáctiletý velký talent Mathias Vacek, letošní juniorský mistr Evropy v časovce.
Nechtěl jsem skončit úplně
Prioritou Romana Kreuzigera bylo předtím zůstat ve svém současném týmu NTT. „Jednání (o novém sponzorovi stáje NTT) se však hodně prodlužují, táhnou se už od června,“ říká. „A přece jen už je půlka listopadu. Hrozilo by mi, že skončím úplně, a to jsem určitě nechtěl. Takže mohu týmu NTT poděkovat za skvělé dva roky, i když ten druhý se mi nepovedl, jak bych chtěl. Držím jim palce, aby sehnali sponzora a zůstali nadále v pelotonu.“
Loni ještě v barvách stáje, která se tehdy jmenovala Dimension Data, bojoval o první patnáctku v celkovém pořadí Tour a nakonec skončil šestnáctý. Letos se naopak trápil a přiznal, že se mu ve zvláštní covidové sezoně nepovedlo načasovat formu na pozdní vrcholy roku.
„Mé působení v NTT ale nebylo jen o samotném týmu, i charita Qhubeka má velký dosah,“ připomněl, že stáj vydělávala peníze na kola pro děti z chudých afrických rodin. „Tým měl díky tomu ohromující přesah a bylo neuvěřitelné vidět potom ty šťastné děti.“
Do Gazpromu-RusVelo přestupuje coby budoucí lídr Ilnur Zakarin ze zanikající stáje CCC. Ruský cyklista skončil v roce 2016 třetí na Vueltě a pátý na Giru a o rok později devátý na Tour. Dosáhl i na dvě vítězné etapy na Giru a jednu na Tour. Letos se mu však nedařilo prosadit se v celkové klasifikaci, z Tour odstoupil a Giro dokončil dvaadvacátý.
„Kreuziger bude mít dva hlavní úkoly v našem týmu,“ uvedl generální manažer stáje Renat Chamidulin. „Měl by být hlavním podpůrným jezdcem pro Zakarina a zároveň cyklistou, který sám dokáže vybojovat kvalitní výsledky. Jeho největší hodnotou jsou obrovské zkušenosti, které během své kariéry nabral.“
Dostanou divokou kartu na Giro?
Otázkou je, kde se ruská stáj představí. Coby druhodivizní tým musí čekat, na kterých závodech World Tour dostane divoké karty.
Kreuzigerovy stáje2006 - 2010 |
„Vybíral jsem tým ze tří možností a nejkonkrétnější byla nabídka od Gazpromu-RusVelo,“ říká Kreuziger. „Samozřejmě jsem si vědom toho, že jít z World Tour do Gazpromu, který je ve druhé divizi, má svá rizika, protože musíme čekat na pozvánky. Nebudeme si nalhávat, že v dnešní době by každý chtěl mít nejradši dvou až čtyřletou smlouvu ve World Tour týmu, ale cyklistika se mění a myslím, že nás čekají roky přežití. Ta situace dostihla i mě. Na trhu je stále tak sedmdesát kvalitních závodníků bez smlouvy, proto jsem rád, že mám tuhle nabídku.“
Letos startoval Gazprom-RusVelo na worldtourové scéně v závodech Kolem Emirátů, Kolem Polska, Milán-San Remo, Kolem Lombardie a Tirreno-Adriatico, kam obdržel divoké karty. Žádných výraznějších výsledků zde jezdci stáje nedosáhli, nejlepším umístěním bylo 21. místo Děnise Někrasova na Tirrenu.
Ani na závodech nižších kategorií letos neslavil tým žádné vítězství. Což míní v příští sezoně zásadně změnit.
„Měli by dostat pozvánku i na Giro,“ dozvěděl se Kreuziger. Na definitivu si musíme ještě počkat, italští organizátoři budou mít k dispozici patrně jen tři divoké karty a v Itálii působí v současnosti čtyři druhodivizní stáje: Androni, Bardiani, Vini Zabú - KTM a nově EOLO-Kometa.
Právě na Giru zaznamenal Gazprom-RusVelo svoji zatím jedinou účast na závodech Grand Tour, když sem dostal divokou kartu v ročníku 2016. Tehdy se Alexandru Foliforovovi povedlo na italské Grand Tour senzačně vyhrát časovku na Alpe di Susa.
„Gazprom letos pozvali i na ardenské klasiky, ale odmítl, protože v nabitém programu už měli unavené závodníky. Ale myslím, že příští rok bychom se tam se mnou měli dostat,“ věří Kreuziger.
Prioritou je olympiáda
Za stáj budou jezdit kromě Zakarina i další zkušení Rusové. Jedenatřicetiletý Vjačeslav Kuzněcov byl v sezoně 2016 v barvách Kaťuše třetí na worldtourovém Gent-Wevelgem. Třiatřicetiletý Sergej Černěckij vyhrál v roce 2018 v dresu Astany norský Arctic Race. Stejně starý Ivan Rovnyj, bývalý Kreuzigerův kolega v Tinkoffu, má na kontě 2. místo z etapy Gira 2016. A ze stáje CCC přichází i čtyřiatřicetiletý Pavel Kočetkov, ruský mistr 2016.
„Dalším bonusem je, že základna týmu se nachází v Lonatu, což je 35 kilometrů od Bardolina, kde je můj druhý domov,“ upozorňuje Kreuziger. „Sportovní ředitel Dmitrij Konyšev bydlí pět kilometrů ode mě, to jsou všechno velké výhody. Určitě budu cílit na jarní klasiky a pak jsou pro mě v roce 2021 velkou prioritou olympijské hry v Tokiu. Trať je tam náročná a měla by mi sedět. A tým mi umožní nachystat se na olympiádu.“
V současnosti se Roman Kreuziger oproti původním plánům připravuje na Kanárských ostrovech, kam se rozhodl odcestovat i kvůli současným omezením v Česku.
„U nás je všechno zavřené a já už v tomhle potřebuju nejen jezdit na kole, ale i chodit do posilovny. A tady teď všechno funguje. Sice s rouškami, ale jinak se tu všechno dá dělat,“ popisuje.
Na španělských ostrovech se pokusí nabrat co nejlepší formu na svoji už šestnáctou profesionální sezonu.