S HANS se seznámil všichni závodníci při instruktáži před Velkou cenou Brazílie, kterou provedl specialista Terry Trammell, jenž je po léta jedním z hlavních lékařů americké série CART.
"Zlomeniny spodiny lebeční vznikají tak, že při nárazu je hlava dopředu katapultována rychleji než tělo. Často se přitom poškodí i mícha a páteř, což může způsobit ochrnutí, ale také smrt. HANS zajišťuje, že hlava a tělo se pohybují synchronizovaně," řekl Trammel švýcarskému magazínu Motorsport Aktuell.
Někteří jezdci mají strach, že i přes užívání HANS může při havárii dojít k poškození mozku. Americký lékař přišel se zajímavým přirovnáním. "To by znamenalo, že datel nemůže klovat do stromu, když se jeho hlava pohybuje rychlostí 1000 km/h! V automobilových závodech je nejhorší pohyb hlavy ze strany na stranu. Teď ale bude díky HANS fixována do všech směrů. Nepoškodí se tak ani mozek," dodal Terry Trammell.
Podle švýcarského magazínu mají jezdci k dispozici devět různých modelů HANS, které vznikly ve spolupráci se společností DaimlerChrysler. Týmy se mohou rozhodnout, který modle zvolí, případně je možné jejich individuální úprava podle potřeb pilotů.